Försöker även här, eftersom jag fick dåligt napp under måla-avdelningen.
Jag undrar om linoljefärg passar till paneltak ? Hur är det med "vit" färg, vilken brytning skall man ha och finns det risk för att den gulnar ? Kan jag måla med samma färg som jag målat fönstren (Kulturhantverkarnas vita linoljefärg) ? Jag kommer att måla panelen före uppsättning.

Eller föreslår ni någon helt annan färgtyp ?

Mitt förslag är limfärg till alla tak utom i kök och badrum. Jag målade mitt kökstak så sent som i våras med just Kulturhantverkarnas vita linoljefärg för att kunna torka av det om det kommer "skit" på det.

Limfärg har använts traditionellt till just tak. Den är vit och matt om man inte har blandat i pigment (i vårt hus är originalpanelen limfärgad, men ljust grå). Men vi har också takpanel som är målad med linoljefärg, så det verkar ju funka rätt bra med det också. Kan säga att den inte upplevs som särskilt gulnad, trots att den suttit under masonit i sextio år.

(läste precis din andra tråd)

Om du vill ha ett matt tak kan du ju måla med limfärg, som är en billig färgtyp. Annars är äggoljetempera matt och slitstark (till kök till exempel) och Gysinge har en halvmatt linoljefärg som rekommenderas till tex takpanel.

Linoljefärg går alldeles utmärkt att ha i tak. Jag tror att i princip alla färgtillverkarna har oljefärger som är mer matta. Om man nu vill ha ett helt matt paneltak. Jag har renoverat vårt gamla kökstak och det var först lite vaniljgult när vi toga ner masoniten, men efter några dagar var det mycket vitare. Vi målade igen med linoljefärg och det blir en bra och lättskött yta för kök och det gulnar inte alls. Vill man ha en mer tydligt vit får man köpa en färg som innehåller titandioxid.

Har just målat hela nedervåningen med denna fantastiska färg.
http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=844
Ger en vackert matt yta som känns helt rätt i vårat 1800 talshus.
Torkar snabbt. Jag köpte till små "brytburkar" i grått och blått.

Så fort takpanelen på övervåningen är uppe är det dags för samma färg där.

Frakten går dessutom bara på 89:-.

Jag kommer även att måla timmerväggarna i köket med samma färg för att få den matta ytan och ev stänkmåla ovanpå.

Kan bara instämma att Gysinges matta linoljefärg är härlig att måla med, trots att det är en "modern" färg. Det är snarast en ersättning för limfärg. den är lättjobbad och torkar bra. Vi målade taket i salen och är väldigt nöjda. Vi kunde också måla putsade ytor runt kakelugnen i stället för dammig kalkfärg (tips från Gysinge). Det blev bra det med.

• Kakelugn o tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.