M Matte Bygg skrev:
Sho brushan, är detta hittepå eller på riktigt?
Vad/vem är Elilas? Tror jag kan hjälpa dig.
Hej! Eliles är han som startade tråden här..han som vill kräva mig på skadestånd för sitt 45 år gamla stödmur som håller på ramlar omkull. Och nej det är absolut inget skämt. Vi köpte vårt hus våren 2021, huset är byggt 1937 och vi började med att blåsa ut allt i huset och total renovera. Nästa steg sommaren 2022 tånkte vi bygga ett attefallshus och senare bygga till en våning på huset. Alla tips mottages gärna :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
vart tog ts vägen
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Hej! Eliles är han som startade tråden här..han som vill kräva mig på skadestånd för sitt 45 år gamla stödmur som håller på ramlar omkull. Och nej det är absolut inget skämt. Vi köpte vårt hus våren 2021, huset är byggt 1937 och vi började med att blåsa ut allt i huset och total renovera. Nästa steg sommaren 2022 tånkte vi bygga ett attefallshus och senare bygga till en våning på huset. Alla tips mottages gärna :)
Låt inte grannen vara med och bestämma och ha synpunkter om allt du ska göra på din fastighet som han inte har att göra med. Vissa får storhetsvansinne direkt. Tänk inte så svenskt ;)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
kattlucka och 11 till
  • Laddar…
Vad ska jag göra när snubben vägrar ge med sig. Man går ju med på det mesta för signaturen på pappret. Muntligt håller ju inte i rätten direkt.

Jag skulle kunna bygga attefallshuset på en annan plats men vill utnyttja den delen av tomten då det är prickat mark och annars helt värdelöst :)
 
  • Gilla
  • Älska
Amtig och 2 till
  • Laddar…
Sök bygglov för det. Då slipper du kravet på grannens medgivande och kommunen avgör i stället.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 5 till
  • Laddar…
Men får man bygglov för att bygga attefallshus på prickad mark?

Ett attefallshus, alltså en bygglovsbefriad komplementbyggnad eller komplementbostad på maximalt 30 m², får strida mot områdets detaljplan. Det får alltså uppföras även på prickmark. Däremot får det inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter, om inte grannen skriftligen medgivit det.
 
Aleari Aleari skrev:
Hej! Eliles är han som startade tråden här..han som vill kräva mig på skadestånd för sitt 45 år gamla stödmur som håller på ramlar omkull. Och nej det är absolut inget skämt. Vi köpte vårt hus våren 2021, huset är byggt 1937 och vi började med att blåsa ut allt i huset och total renovera. Nästa steg sommaren 2022 tånkte vi bygga ett attefallshus och senare bygga till en våning på huset. Alla tips mottages gärna :)
Hej

Vilken lirare. Mitt tips är att inte föra ”kriget” på Byggahus eftersom du kommer få många knäppa tips av amatörer. De till att ha en hemförsäkring som omfattar rättsskydd och kör ditt race. Blir det domstol så har du rättsskyddspengar. Skulle grannen jäklas med handgripligheter och intrång på din egendom så ringer du farbror Blå.

Dock är mitt bästa råd att lösa det fredligt med möte er emellan.
 
Redigerat av moderator:
Aleari Aleari skrev:
Hej grannen här ‍♂️

Tänkte väcka liv i denna tråd då allt började med att jag var och frågade grannen ca 12 meter nedanför oss om jag fick lov att bygga ett attefallshus på min tomt men 1,5 meter från tomtgräns. Kravet vart 2,5 meter av Elilas, vilket jag gick med på. Jag ordnar fram ritningar via Bygglovsverket.se kostade mig 10 tusen och förklarar att jag tänkte riva ett gammalt stödmur på vår tomt som håller på och förfaller, samtidigt fixa till så att det ser trevligare ut än de gör idag i slänten nedanför oss.
Jag förklarade till och med att jag tänkte på egen bekostnad bygga ett staket mellan tomterna för minska insynen till deras tomt. Elilas återkommer med olika krav om att jag inte får bygga trähus vilket jag gick med på. Han ville inte att vi skulle bygga till en våning på huset vilket vi hade planer på, vilket jag gick med på. Han ville att vi skulle bygga ett nytt avlopp till attefallshuset vilket jag anser onödigt ( men trots allt gick jag med på det) Han ville att vi skulle utföra en geoteknisk undersökning vilket jag gick med på att bekosta ca 20 tusen. Han anklagar mig för att ha slängt ner stora stenar på hans tomt vilket jag inte hade. Hotade mig med stämning och skadekrav på hundratusentals kronor och att fixa hans stödmur som han anser vi är skyldiga till ha lett dagvatten till hans tomt. Han kallade mig invandrare som bryter mot Svenska lagar som jordabalken kap3 vilket är en hänvisning och inget lag. Hotat med att kontakta boverket för en tillsynsärende för den förfallna stödmuren på min tomt som jag vill riva. Allt detta och vi hade knappt bott i vårt hus i 9 månader. Jag har trots allt detta kontaktat försäkringsbolaget och anmält en ansvarskada, vilket de anser att vi inte är vållande till skadan på muren och att bevisbördan ligger hos Elilas. Jag har ferbjudit att hjälpa Elilas med att schakta bort jordmassor för att lätta på trycket på hans stödmur samtidigt som vi river vår stödmur och bygger attefallshuset. Nu har kostnaderna för byggvaror ökat med ca 40% och vi hade nog varit klara med allt byggande och förmodligen hittat en lösning för dagvattnet som fortfarande rinner ner för backen då hela tomten lutar. Vad kunde jag gjort annorlunda för att behaga denna narcissistiska människa? Jag förstår ärligt nu hur grannfejder uppstår vilket är beklagligt.
Tråkigt med all problematik kring grannar. Men när du går utmed ditt eget namn och pekar ut Eli*** så kan vem sm helst räkna ut vem denne är. Varför hålla god ton i detta och försöka behålla båda parternas namn hyfsat anonyma, annars kan det leda till åtal om förtal osv, bara ett tips....
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
big mike och 1 till
  • Laddar…
S Skatudden skrev:
Tråkigt med all problematik kring grannar. Men när du går utmed ditt eget namn och pekar ut Eli*** så kan vem sm helst räkna ut vem denne är. Varför hålla god ton i detta och försöka behålla båda parternas namn hyfsat anonyma, annars kan det leda till åtal om förtal osv, bara ett tips....
Que? Förtal ? Det ska mycket till, är du Elias partner eller vapendragare, granne ?
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
S Skatudden skrev:
Tråkigt med all problematik kring grannar. Men när du går utmed ditt eget namn och pekar ut Eli*** så kan vem sm helst räkna ut vem denne är. Varför hålla god ton i detta och försöka behålla båda parternas namn hyfsat anonyma, annars kan det leda till åtal om förtal osv, bara ett tips....
Jag har inget att dölja..
Så du menar att snubben som har klivit in på min tomt och fotat mitt hus och delar av min bil som skriftligen hotat med att dra mig inför rätta för nåt jag inte är skyldig till och kallat mig för saker skriftligen och sagt att han ska föra ett krig mot mig med alla medel skulle nu föra åtal mot mig för förtal??
En mynt har alltid två sidor och jag har all rätt att berätta min version.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 14 till
  • Laddar…
Ja, vad han har gjort har relativt liten påverkan för om du kan dömas för förtal. Även fakta kan vara förtal i Sverige, det är syftet med uttalandet, inte sanningshalten, som är viktigast vid en sådan bedömning.

Inte så att jag tror att du gjort dig skyldig till förtal, men det faktum att du är här med ditt fullständiga, relativt ovanliga namn gör faktiskt att grannen blir lätt att identifiera här, vilket är ett brott mot forumreglerna. Det är inte min sak att tolka dem, och jag tror inte att de är skrivna med det här i åtanke, men det är ändå inte helt oproblematiskt. Kanske något för forumägaren @Marlen Eskilsson att fundera över innan julgröten.
 
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aleari Aleari skrev:
Jag har inget att dölja..
Så du menar att snubben som har klivit in på min tomt och fotat mitt hus och delar av min bil som skriftligen hotat med att dra mig inför rätta för nåt jag inte är skyldig till och kallat mig för saker skriftligen och sagt att han ska föra ett krig mot mig med alla medel skulle nu föra åtal mot mig för förtal??
En mynt har alltid två sidor och jag har all rätt att berätta min version.
Eskalera inte, det går inte att vinna sånt här.

Trappa ned, bryt kontakten och lägg det i frysboxen och låt tiden läka. Eller så flyttar en av er tids nog och det löses på det sättet. Och byt användarnamn till något som kräver mer insats för att hitta er.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K
En god början vore väl att fixa dagvattnet om det inte redan är löst. På TS bilder är det ju tydligt att det leds från stuprören ut på den hårdgjorda ytan! Här skulle man ju istället kunna leda ner det till dagvattenbrunnen som är rakt under stupröret, är den igensatt så ska ju det fixas innan något annat!

Den hårdgjorda ytan ska förstås ha ett dike eller en markränna som ser till att inte dagvattnet rinner in till grannen.
 
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Hej grannen här ‍♂️

Tänkte väcka liv i denna tråd då allt började med att jag var och frågade grannen ca 12 meter nedanför oss om jag fick lov att bygga ett attefallshus på min tomt men 1,5 meter från tomtgräns. Kravet vart 2,5 meter av Elilas,
vilket jag gick med på. Jag ordnar fram ritningar via Bygglovsverket.se kostade mig 10 tusen och förklarar att jag tänkte riva ett gammalt stödmur på vår tomt som håller på och förfaller, samtidigt fixa till så att det ser trevligare ut än de gör idag i slänten nedanför oss.
Jag förklarade till och med att jag tänkte på egen bekostnad bygga ett staket mellan tomterna för minska insynen till deras tomt. Elilas återkommer med olika krav om att jag inte får bygga trähus vilket jag gick med på. Han ville inte att vi skulle bygga till en våning på huset vilket vi hade planer på, vilket jag gick med på. Han ville att vi skulle bygga ett nytt avlopp till attefallshuset vilket jag anser onödigt ( men trots allt gick jag med på det) Han ville att vi skulle utföra en geoteknisk undersökning vilket jag gick med på att bekosta ca 20 tusen. Han anklagar mig för att ha slängt ner stora stenar på hans tomt vilket jag inte hade. Hotade mig med stämning och skadekrav på hundratusentals kronor och att fixa hans stödmur som han anser vi är skyldiga till ha lett dagvatten till hans tomt. Han kallade mig invandrare som bryter mot Svenska lagar som jordabalken kap3 vilket är en hänvisning och inget lag. Hotat med att kontakta boverket för en tillsynsärende för den förfallna stödmuren på min tomt som jag vill riva. Allt detta och vi hade knappt bott i vårt hus i 9 månader. Jag har trots allt detta kontaktat försäkringsbolaget och anmält en ansvarskada, vilket de anser att vi inte är vållande till skadan på muren och att bevisbördan ligger hos Elilas. Jag har ferbjudit att hjälpa Elilas med att schakta bort jordmassor för att lätta på trycket på hans stödmur samtidigt som vi river vår stödmur och bygger attefallshuset. Nu har kostnaderna för byggvaror ökat med ca 40% och vi hade nog varit klara med allt byggande och förmodligen hittat en lösning för dagvattnet som fortfarande rinner ner för backen då hela tomten lutar. Vad kunde jag gjort annorlunda för att behaga denna narcissistiska människa? Jag förstår ärligt nu hur grannfejder uppstår vilket är beklagligt.
Verkar som att han försvårade det för dig från början med alla möjliga krav. Han verkade inte vilja att alls att du skulle bygga alls.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Aleari Aleari skrev:
Jag har inget att dölja..
Så du menar att snubben som har klivit in på min tomt och fotat mitt hus och delar av min bil som skriftligen hotat med att dra mig inför rätta för nåt jag inte är skyldig till och kallat mig för saker skriftligen och sagt att han ska föra ett krig mot mig med alla medel skulle nu föra åtal mot mig för förtal??
En mynt har alltid två sidor och jag har all rätt att berätta min version.
Ja men försök att hålla dig betydligt närmare sanningen.
Du bjöd in mig till ett möte kl 7. för att kolla avloppet men kom ur yrvaken på föreslagen tid och behövde tid för att plocka ihop papper. Jag nyttjade då väntetiden till att dokumentera en hel del av de fel du behöver åtgärda innan det blir någon underskrift. Du har nu haft nästan 5 månader på dig och inte åtgärdat något.
Du har köpt en fastighet men många fel och det är du som nu är skyldig att åtgärda.
Min version kommer snart.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.