C castlesnake skrev:
Transformatorer är inte gratis heller, kanske enklaste lösningen dock.

Billigast är nog att konvertera till gu10 och dra nytta kablar och köpa nya brytare. Blir nästan lika mycket i kostnad kanske och beror ju på hur många brytare/grupper som finns eller ska kopplas att bli.
Brytare och dimrar har jag redan sen innan. Velar nu men kanske gör detta i stället. Det är bara att dra vanliga 1,5 FQ kablar? Kommer nyare downlights med jord så jag vet om jag även ska dra en jordkabel när jag ändå håller på? Även om de nya jag köper kanske är ojordade.

En till fråga, se bilden. Varje spot är kopplad direkt till en trafo. Dvs. kabeln går ej från trafo till spot 1, från spot 1 till 2, från spot 2 till 3 osv. Vid övergång till 230v och 1.5 kabel så kanske det inte är helt enligt böckerna att koppla som det ser ut just nu? Blir ju lite många wagoklämmor. Ska jag koppla annorlunda tror jag att nya vp/flexrör behöver dras mellan lådorna i taket och det är inget alternativ då de ligger nergrävda i typ 60 cm ull på vinden. Kan i så fall enkelt utesluta att det är nya transformatorer som gäller.

• Tak med inskription "KABEL TRAFO", röda och gröna markeringar, skruvar och paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.