U
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har du några vändskivor du kan mäta på? Jag ska ju såga upp eget i spånskiva men gör ju gärna så likt LKs idé som möjligt. Skulle gärna vilja ha måttet mellan slingorna med. Är det CC20 minus 18mm, 182mm? Och måttet mellan slingorna i vändskivan med.
mellan spåren är det 182mm, jag har inte köpt några vändskivor utan fräser böjarna själv med fullradie 16mm ca 17mm djupt. Jag har nu lagt i slangen och det funkar bra med 16mm fräs i böjarna. Jag håller på att täcka allt med parkett nu under helgen.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det går framåt. Kanske inte en optimal lösning men har man påbörjat får man avsluta.
3 av 6 slingor är spårat, nu är det bara vardagsrummet kvar där det mest är fram och tillbaka :)
 
  • En hall med bruna dörrar och grått golv skyddat av brunt pappmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett interiör korridorsgolv med märken för planerad golvvärmeinstallation, grön sko och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering, tomma väggar, fönster, golvvärmeinstallation innan slutgolv läggs, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
Hur blev det att du gjorde vändningarna?
 
I Intershade skrev:
Hur blev det att du gjorde vändningarna?
Sågat med sticksåg. Hittade två olika tallrikar med rätt radie så hade det som mall.
När jag skruvat fast svängen så har jag haft en bit slang i spåret för att få rätt bredd på spåret
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Sågat med sticksåg. Hittade två olika tallrikar med rätt radie så hade det som mall.
När jag skruvat fast svängen så har jag haft en bit slang i spåret för att få rätt bredd på spåret
En tallrik! Tack för tipset! Ska själv lägga golvvärme enligt samma princip som du gör.
Du har bara skruvat spån-glesen? Eller har du limmat också?

Lägg gärna upp fler bilder på det där, tänker främst på detaljlösningar och hur det ser ut vid fördelarskåpet
 
I Intershade skrev:
En tallrik! Tack för tipset! Ska själv lägga golvvärme enligt samma princip som du gör.
Du har bara skruvat spån-glesen? Eller har du limmat också?

Lägg gärna upp fler bilder på det där, tänker främst på detaljlösningar och hur det ser ut vid fördelarskåpet
Jag har limmat med. Vet inte om det behövs men de kändes lika bra. Det går åt ganska mycket skruv men jag har en gipsautomat så det går helt okej :)

Fördelarskåpet blir i vår klädkammare som görs iordning efter den stora renoveringen så det kommer inte igång förrän efter sommaren
 
U
Hoppas du får lite mer lagom med slang över, vi fick 150m över efter att ha lagt 70kvm.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har limmat med. Vet inte om det behövs men de kändes lika bra. Det går åt ganska mycket skruv men jag har en gipsautomat så det går helt okej :)
Men så du körde med två tallrikar som då var 18 cm och 22 cm diameter då?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hoppas du får lite mer lagom med slang över, vi fick 150m över efter att ha lagt 70kvm.
Vi ska lägga i alla rum så det är inte säkert att mina 500 räcker. Men 150m går lätt att sälja på blocket, det är ju nästan två hela slingor
 
I Intershade skrev:
Men så du körde med två tallrikar som då var 18 cm och 22 cm diameter då?
Ja precis. Sen blir det inte perfekt med sticksåg men jag tror det funkar bra. Jag ska ju ha golvgips på så jag tror inte det behöver vara så exakt i mitt fall. Det är ju plåtarna som nyper fast slangen på raksträckorna. I värsta fall kan man väll sätta en tejp över slangen i svängen innan man får på golvet
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Fick slut på spånskivor och golvgips men det börjar ta sig. 3 av 6 slingor provtryckta och har överlevt gipsning utan skruv i sig.
Inomhuskonstruktion, blankt golv, elektriska kablar, vita väggar, renoveringsprojekt pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En korridor under renovering med verktyg och uppmätta gipsskivor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme med märkta linjer på golvet, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering, golv under konstruktion, mätverktyg, byggmaterial, ledningar på vägg, skruvdragare, osatt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, nytt golv installerat, verktyg och dammsugare syns, oskyddat arbetsområde, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, byggarbetsplats, plastskydd, blankt kakelgolv, osammanhängande utrymmen, konstruktionsmaterial, oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme, rör på isolerplattor, oavslutat arbete, verktyg i bakgrunden, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 6 till
  • Laddar…
Sätter du fast fördelningsplåtarna med något?
 
I Intershade skrev:
Sätter du fast fördelningsplåtarna med något?
Nej. Om spåret är 18mm som det ska så nyper plåtarna fast själv. På vissa ställen har det blivit för brett, men plåten ligger bra ändå och slangen nyps fast bra. Så länge någon del på raksträckan är rätt bredd så fäster slangen i plåten :)
 
  • Gilla
M95 och 2 till
  • Laddar…
Efter nästan ett år så är väggen med centralerna stängd. I nästa vecka kan målaren spackla det sista och jag ska fixa den sista elen i taket innan innertaket kommer upp.
Priset på Ikea-köket har gått upp typ 40k sen i somras men vad kan man göra åt det mer än att skratta :crysmile::sweat:

Elkonstruktion med kablar, rör, elektriska dosor under byggnad, på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elinstallationsskåp på OSB-vägg, många samlade kablar, installation pågår, industriella komponenter, tydlig märkning, strukturerad kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med OSB-paneler, elektrisk centralenhet, utdraget rörarbete och isolerade kabeldragningar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med gipsskivor, golvvärme, synliga rörledningar, byggbelysning, och en dammsugare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även beställt en Grohe Get 30361. Svårt att hitta i fysisk butik för att känna på den men där fanns massvis med recensioner på Amazon med bilder och videos

Modernt, kromat köksblandare med flexibel, spiralförstärkt utloppsslang, visas på en onlinehandelsplattforms mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
oswim och 20 till
  • Laddar…
Helvete, sannolikheten att man träffar en slang när man skruvar i den väggen är större än att man missar :crysmile:
Hur ser det ut inne i centralerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.