C cdx873v skrev:
Extremt mycket billigare? Vadå 3kr st eller? Haha. En plejd ligger runt 3-400?
Och jag köpte mina för 70kr/st

edit: Jag hittade för 100kr/st på första sökträffen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och jag köpte mina för 70kr/st
Ja, just det, sonoff. Jag har lite sonoff prylar hemma. Det har du rätt i. Dom är satans billiga och bra.
 
C cdx873v skrev:
Extremt mycket billigare? Vadå 3kr st eller? Haha. En plejd ligger runt 3-400?
Shit vilka bra priser du får, vi andra dödliga får ju handla för en del mer, se nedan:
Bild av Plejd-produkter för smart belysningsstyrning med priser och kundbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En motsvarande Shelly ligger på ca 175 SEK
Produkter för smarta hem: Wi-Fi-reläer, dimmers, brytare och sensorer med priser och kundbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plejd fungerar bra och har sina fördelar, men det är inte billigt, så sluta blanda korten.
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Shit vilka bra priser du får, vi andra dödliga får ju handla för en del mer, se nedan:
[bild]

En motsvarande Shelly ligger på ca 175 SEK
[bild]

Plejd fungerar bra och har sina fördelar, men det är inte billigt, så sluta blanda korten.
Mnjaa. De har gått upp i pris såg jag nu. 407kr +moms för en vanlig dim-01.

Anledning till att elektriker installerar dom, är väl att de finns över disk hos grossisten. Om vi ska bortse från alla andra argument.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Mnjaa. De har gått upp i pris såg jag nu. 407kr +moms för en vanlig dim-01.

Anledning till att elektriker installerar dom, är väl att de finns över disk hos grossisten. Om vi ska bortse från alla andra argument.
Nu närmar du dig argumenten som använts i andra trådar...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Mnjaa. De har gått upp i pris såg jag nu. 407kr +moms för en vanlig dim-01.

Anledning till att elektriker installerar dom, är väl att de finns över disk hos grossisten. Om vi ska bortse från alla andra argument.
Förlåt, jag kan inte låta bli, men du verkar ju prata dels utan moms, vilket bara det är 25% i pris, de flesta här har ju inte möjlighet att köpa dessa utan moms, dels vet jag inte vilka priser du jämför med, men som billigast har ju en dm-01 int ekostat under 399 SEK:
Prisutvecklingsgraf över tid på produkt eller tjänst med fluktuationer och lägsta prisnotering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återigen, plejd är dyra i inköp, kan vara så att man tjänar på att installationen är enklare men i mitt hem finns inga plejd för att jag har valt billigare lösningar som jag kan integrera med andra system. Men jag tycker inte att plejd är dåliga, bara inte prisvärda. Så låt oss kalla en spade för en spade :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Utopi... Zigbee var tänkt att vara samma sak. Matter ersätter inget och allt som inte stödjer matter kommer att bryggas in. Precis som det är nu.
Nej, Zigbee var inte tänkt att ta över världen. Det är ingen som tror eller påstår att någon ny standard kommer ersätta allt annat. Det är det ingen som vill heller, för då skulle konkurrensen försvinna och det förlorar alla på. Att det kommer nya protokoll och nya standarder är helt naturligt eftersom världen och produkter utvecklas.

Poängen är ju att om det är öppna standarder så spelar det inte så stor roll vad som sker under huven, saker kommer fungera och kunna interagera ändå, och gamla prylar kommer fortsätta fungera. I din mammas app kommer knappen "Tänd lampan" betyda att lampan tänds oavsett om det är en Ikea trådfri (zigbee) eller om det är en lampa inkopplad på en Shelly-puck eller om den skulle köra Matter eller vad som nu dyker upp i framtiden.

För oss som pillar med tekniken är det lika enkelt, en entitet i Home assistant eller motsvarande lösning heter likadant och går att använda och integrera på exakt samma sätt oavsett om den kör zigbee, zwave, wifi eller något annat. Byter jag ut en pryl till att kommunicera genom Matter kommer det fortsätta funka likadant. Vilket protokoll som körs är i det perspektivet helt ointressant, precis så som det ska vara. Kör man med öppna lösningar är det också en bagatell att skaffa support för en helt ny kommunikationsstandard.

I praktiken handlar det i 9 fall av 10 att man köper en USB-sticka för ett par hundringar och så är man igång. De lösningar som exempelvis Plejd som per design låser in användaren i ett specifikt protokoll avsäger sig alla möjligheter att ta del av all utveckling och nya möjligheter. De flesta sådana lösningar har gått omkull eller är på god väg att göra. Plejd har i ren desperation tvingats till en nödlösning med Homekit efter att förbannade användare i flera år har blivit utlovade detta. Fibaro är ett annat bra exempel, som från början och i många år var ett renodlat zwave-företag. I ren desperation gav de till slut efter och har nu gjort några patetiska försök att göra Homecenter 3 till en mer generell lösning. Eftersom det är en proprietär lösning så tvingas man betala ytterligare flera tusen för att få stöd för fler protokoll. Hade man valt en annan lösning hade det räckt med ett besök hos Kjell & co och plugga in en dongle i sin befintliga lösning.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Extremt mycket billigare? Vadå 3kr st eller? Haha. En plejd ligger runt 3-400?
En elektronikpryl som kostar typ 70 spänn får väl ändå anses vara extremt mycket billigare än en liknande elektronikpryl som kostar 3-400? Vi pratar en branch där marginalerna nästan är obefintliga och konkurrensen är stenhård.

Man får även ta med i beaktning att samtidigt som Plejd tillhör det absolut dyraste produkterna så är det också de mest funktonsfattiga. Jag menar, en av de dyraste wallpluggarna på marknaden och som hajpades av Plejd och dess fanclub år efter år efter år efter år, visade sig inte ens kunna mäta förbrukning. Det är ju liksom halva grejen med en wallplug eller puck. Det är ett resultat av att köpa grejer från ett litet företag som anser att de kan göra allt själva. De hänger helt enkelt inte med.

Att Plejd också innebär att man låser in sig till en specifik lösning borde ju också betyda en avsevärd rabatt kan man tycka. Men även där är det tvärtom. Alla dessa faktorer får man också väga in när man pratar om en produkt är dyr eller billig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nu har jag inte plejd själv men plejd är väldigt bra för de som inte pillar själva. Det bara funkar och gör vad man vill. Jag tror det är väldigt få som är ens det minsta lilla intresserad av matter, HA eller annan 1337-styrning. De flesta vill bara att det ska funka och det har plejd gjort länge och kommer säkert göra under matter-eran också.
Det här argumentet att Plejd är the shit för att det är så enkelt är förstås ren dynga. Hårdvarumässigt är det exakt noll skillnad. Puckar får du ändå inte installera själv så där måste man anlita elektriker oavsett fabrikat (om man följer reglerna). En wallplug installeras genom att fatta den i ena handen och förra in i ett eluttag. Installationstid för hårdvaran alltså cirka en sekund.

Att sedan lägga till den i det system man råkar ha är knappast enklare i Plejd än något annat system. Det brukar involvera att man i appen väljer att lägga till ny enhet och att man ska trycka på någon knapp på enheten. Inte heller där någon skillnad alltså. I appen dyker sedan en lampa upp som en lampa med av/på/dimra-knapp. Inte heller där någon skillnad.

Den väsentliga skillnaden är att med Plejd så är möjligheterna därefter ytterst begränsade medan det med andra lösningar bara är fantasin som sätter gränserna om man vill göra mer avancerade saker. Man behöver inte. Att skapa integrationer och automationer kan man göra om man vill. Det är liksom ingen som behöver börja skriva Yaml-configs eller skriva if-satser och loopar bara för att det råkar stå Shelly istället för Plejd på pucken.

Eftersom man aldrig vet idag vilka produkter eller möjligheter man har som krav imorgon så känns det ganska dumt att betala 3-4 gånger mer för en proprietär lösning där man avsäger sig alla framtida möjligheter. För några år sedan hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag idag uppskattar oändligt mycket att robotdammsugaren går igång varje gång jag lämnar huset, eller att jag omedelbart får notis i mobilen om brandlarm eller vattenläckagesensor triggar eller om värmepumpen larmar, osv. Varenda elektrisk pryl man köper har ju någon typ av kommunikationslösning idag, vare sig man vill det eller ej. Allt fler produkter kräver dessutom att man använder detta eftersom fysiska knappar är på väg bort, särskilt för damm- och vattentäta produkter.

Självklart finns det många som aldrig kommer ha något annat behov än att kunna tända/släcka lampor och det är inget konstigt med det. Men att betala 3-4 gånger mer för detta när det finns alternativ som är minst lika enkla och har minst lika hög kvalitet... kom igen!
 
  • Gilla
Jwc och 2 till
  • Laddar…
Det går inte att citera Karlsson för det var en väldigt lång osammanhängande textmassa.

Jodå, zigbee är liknande matter och om du kunde din historia visste du att zigbee alliance numera är connectivity standards alliance som nu, hör och häpna, också publicerar matter.
 
Vad gäller plejd och tvång är det en väldigt stor massa som inte bryr sig om HA, zigbee eller annat pill. Själv tror jag det är den stora massan som ber om att få styrd belysning, en app och support. Jag kan själv pilla om jag vill men det är tveksamt om jag skulle orka göra det själv framför att köpa tjänsten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Och larmet sköter Verisure...
 
P
Bjor Bjor skrev:
Sen har jag sett att plejd kan kopplas till Homey, och då kan den integrerad med andra system.
Det är verkligen en sanning med modifikation. Bor du i en trång lägenhet så kan det fungera men min elektriker fick byta ut de två plejdpuckar han envisats med att installera då detas blåtand inte var stabil trots det bara var 10-15 m mellan homeyn i sovrummet o plejd i köket.

byttes mot zigbee puck o installerades utan problem i både Philips Hue bryggan och i Homey. Min läxa jag lärde mig var - aldrig mer plejd.
 
P
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vad gäller plejd och tvång är det en väldigt stor massa som inte bryr sig om HA, zigbee eller annat pill. Själv tror jag det är den stora massan som ber om att få styrd belysning, en app och support. Jag kan själv pilla om jag vill men det är tveksamt om jag skulle orka göra det själv framför att köpa tjänsten.
Merparten kommer vilja styra mer än belysningen inom kort framtid. Plejd är som en fjärrkontroll för TVn. Funkar skitbra om du bara har en tv men har du även stereo för ljudet och digitalbox behöver du mängder med fjärrkontroller. Många väljer då att skrota fjärrkontrollen för TVn och skaffa en multifjärr.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Verkar gå bra för plejd eftersom det gjorde 42Mkr i vinst 2021. Men så klart... byggahus-gänget vet bättre vad folk ska ha :D
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.