888 914 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Orkar inte ödsla tid på dig om du inte en förstår grundläggande marknadsmekanismerK karlmb skrev:
Fick ju t.ex. i våras lära upp dig från grunden vad Nordpool var, ska jag lägga upp alla dina huvudlösa påståenden igen?
Men Kort förklarat. Sista 15 åren har våra priser harmoniserat med våra grannländer.
2012-20 drog vi nytta av det. Med Ukraina konflikten blir det motsatt.
Kul att du tror du lärde mig något om Nordpool.Z Zodde skrev:Orkar inte ödsla tid på dig om du inte en förstår grundläggande marknadsmekanismer
Fick ju t.ex. i våras lära upp dig från grunden vad Nordpool var, ska jag lägga upp alla dina huvudlösa påståenden igen?
Men Kort förklarat. Sista 15 åren har våra priser harmoniserat med våra grannländer.
Så kriget är orsaken nu?
Nyss var det ju gaspriserna för ett år sedan?
Visar att du inte öht vet hur elhandeln fungerar.
Jag förstår dig. Jag har också lagt på tok för mycket tid på att försöka förklara saker för honom.Z Zodde skrev:Orkar inte ödsla tid på dig om du inte en förstår grundläggande marknadsmekanismer
Du klarar inte av å se några sammanhang??K karlmb skrev:
Självklart är det Gaspriserna som ger det höga elpriset. Kriget stryper leveranser så priset får svårt att komma ned.
Hade man haft så mycket faktafel som du (lägger gärna ut exempel) är det klädsamt att vara aningen mer ödmjuk.
Njau nu har du nog sovit från nyheterna ett tag.Z Zodde skrev:
EU enades om ett gaspristak igår och gasen borde inte vara några problem längre.
Men sedan blev det en gasskandal där någon mer framstående grekisk EU-politiker tagit emot mutor.
Sedan så byter då Tyskland från Putins gas till Quatars gas plus Conoco, USA:
Nästa steg borde vara att ge sig på den svårt sjuka elprismodellen!
https://www.svd.se/a/76Pbjv/ny-jakt-pa-gastak-i-eu
Skandalen
https://www.politico.eu/article/rob...tar-gas-purchases-despite-corruption-scandal/
”EU enades om ett gaspristak igår och gasen borde inte vara några problem längre.”P paralun skrev:Njau nu har du nog sovit från nyheterna ett tag.
EU enades om ett gaspristak igår och gasen borde inte vara några problem längre.
Men sedan blev det en gasskandal där någon mer framstående grekisk EU-politiker tagit emot mutor.
[länk]
Skandalen
[länk]
Tror du på det själv ?
Gaspriset ligger på 5.3$ , ned från högstanivån men fortfarande högre än vid krigets utbrott.
Kortsiktiga svängning i gaspriset har ingen betydelse på elpriset. Det är de längre, uthålliga nivåerna som betyder något.
Elprismodellen är frisk.
EU har redan gjort mycket för att komma till rätta med elprismodellen, intäktstak för elproduktion som likt den svenska inte påverkas av gaspriset finns sedan den 1:a december. Det är inte EU som bromsar detta.P paralun skrev:Njau nu har du nog sovit från nyheterna ett tag.
[länk]
Skandalen
[länk]
https://www.regeringen.se/pressmedd...k-for-elproducenter-tidigast-i-mars-nasta-ar/
https://www.regeringen.se/4a8572/co...mma-till-ratta-med-de-hoga-energipriserna.pdf
Jo nu orkar jag inte kolla exakt när gaspriset skulle få ett tak men jag tror det är fullt möjligt precis som majoriteten av EU¨s länder klubbade igenom, Tyskland var såklart emot.Z Zodde skrev:”EU enades om ett gaspristak igår och gasen borde inte vara några problem längre.”
Tror du på det själv ?
Gaspriset ligger på 5.3$ , ned från högstanivån men fortfarande högre än vid krigets utbrott.
Kortsiktiga svängning i gaspriset har ingen betydelse på elpriset. Det är de längre, uthålliga nivåerna som betyder något.
Men får man gaspristaket att funka så finns det förutsättningar att även få den svårt sjuka elprismodellen att fungera.
Att sätta ett pristak på en global vara kan aldrig funka. Vad om säljarna inte accepterar/säljer elsewhere…Ja, då står EU där med sitt pristak men ingen gas…P paralun skrev:Jo nu orkar jag inte kolla exakt när gaspriset skulle få ett tak men jag tror det är fullt möjligt precis som majoriteten av EU¨s länder klubbade igenom, Tyskland var såklart emot.
Men får man gaspristaket att funka så finns det förutsättningar att även få den svårt sjuka elprismodellen att fungera.
Jo men jag är ganska säker på att man väntat på gaspristaket som man förhandlat om i månader.E ErikAdolfsson skrev:
Speciellt att man skjöt datumet för ett intäktstak. Sen det intressanta med gastaksuppgörelsen är då Tyskland är emot det mesta. Jag hoppas att EU nu kommer med fler åtgärder så gastaksuppgörelsen kan ha varit "proppen"...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Det där är amerikansk gas, vilket är nästan helt irrelevant här. Priset på gas i Europa är i nuläget (trots nedgång senaste dagarna) ca 4 gånger högre än högsta nivån 2010-2020. (Det började också stiga kraftigt långt innan kriget.)Z Zodde skrev:”EU enades om ett gaspristak igår och gasen borde inte vara några problem längre.”
Tror du på det själv ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, sorry. Såg på fel chart. Slutsatsen blir dock densamma.Magnus E K skrev:
Poängen var att visa att ”gaspriset inte längre är nåt problem” är fria fantasier
Gastakspriset kommer att sättas så här:Magnus E K skrev:
"Resultatet är en marknadskorrigeringsmekanism – det formella namnet på pristaket – som ska träda i kraft om priset når upp i 180 euro per megawatt-timme under minst tre arbetsdagar, samtidigt som skillnaden mellan priset på gasbörsen TTC i Nederländerna är minst 35 euro högre än priset på naturgas på världsmarknaden i sin helhet.
I lösningen ingår också en rörlig bit för att se till att inte systemet missbrukas.
– Mekanismen garanterar att inte priset skjuter i höjden. Det är alltså inte ett fast tak, utan mer ett dynamiskt. Det handlar också om att se till att mekanismen inte äventyrar leveranssäkerheten, säger Síkela.
Mekanismen ska träda i kraft från den 15 februari 2023.
https://www.svd.se/a/76Pbjv/ny-jakt-pa-gastak-i-eu