Vad är det där för megakraftaxel? Drivning till ett lok? Mina kraftaxlar är ihåliga, citron :rofl:
 
F fribygg skrev:
jag hade en FE35a som lätt drog >5 ton i terräng med skarpsko, fergussons belastningsdrag var jättebra i uppförsbacke,
Kan du berätta hur du använde belastningsdraget? Problemet när jag kör är att traktorn stegrar sig på varje sten eller stubbe (135:a).
 
galento
F Fluxor skrev:
Vad är det där för megakraftaxel? Drivning till ett lok? Mina kraftaxlar är ihåliga, citron :rofl:
:rofl: Det följde med Deutz traktorn när vi köpte den. Såg ett namn på plastskydden
men la inte det på minnet.
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
galento
Fick bli en sväng till skogen idag och använda wirekranen , blev bra att korta
kraftöverföringsaxeln lite när man körde
med kranen lite lägre i stödbenen. Ev kan
man ju höja bommen lite i kedjorna.
Vinterskog med tunt snötäcke, avverkade träd och grenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Även jag har varit ute i skogen med vajerkran idag!
:cool:
Skogsmaskin bär timmer i skogen, nedsågade träd, gröna tallar, skogsskövling, grå himmel, snöfläckar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 7 till
  • Laddar…
galento
M -MH- skrev:
Även jag har varit ute i skogen med vajerkran idag!
:cool:
[bild]
Rejäla stockar :D har du kranen fast monterad på traktorn ? Tycker det ser ut som
stag från kranen till hyttbågen.
 
Hundra år gamla tallar, de grövsta är väl 40 cm i dia ungefär. Hugger i 49 dm som längst, annars blir det för bökigt med kranen.

Japp, har stag där upp från bågen, men de sitter med var sin skruv i hyttfästet bara så lätt att ta av. Behöver ingen dragstång då, lite mer plats för spaken och blir stabilare så.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Minnen från varmare dagar
T31 med lågt chassienummer 268 drar sågverket
 
  • Gammal röd traktor inne i ett lantligt skjul med träbalkar och böjda plåtväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal traktor i lada med jordbruksredskap, slitet, rustikt, lantligt, soligt utomhus genom öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Det där är old-school! :love:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Det var rejäla längder MH , sågar du dom ?
Vill minnas vi hade en kille här med ett litet sågverk efter King Caben för många år sen ,
tror det var ett Woodmizer med Onan motor.

Fick på kedjorna på Forden idag i blötan iaf ,
fasen va gött det var med en het lång dusch
när man kom in (y) . Dessa följde med traktorn vid köpet och det är schackel både här och där så de är nog lite modifierade men funkar att dra ihop dom med en kättingbjörn.
Traktordäck med kedjor på snötäckt mark. Skogsmiljö. Winter traction aid for vehicle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På Deutzen sitter det Tellefsen kedjor så de är lättare att få på med krokarna på sidorna.

Däckkedjor på ett stort fordonsdäck, troligen för ökad greppförmåga på halt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Näe, det blir leveransvirke. Skickar detta till Södra.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det var rejäla längder MH , sågar du dom ?
Vill minnas vi hade en kille här med ett litet sågverk efter King Caben för många år sen ,
tror det var ett Woodmizer med Onan motor.

Fick på kedjorna på Forden idag i blötan iaf ,
fasen va gött det var med en het lång dusch
när man kom in (y) . Dessa följde med traktorn vid köpet och det är schackel både här och där så de är nog lite modifierade men funkar att dra ihop dom med en kättingbjörn.
[bild]

På Deutzen sitter det Tellefsen kedjor så de är lättare att få på med krokarna på sidorna.

[bild]
Praktiskt utan skärmar....
 
galento
V Vardon skrev:
Praktiskt utan skärmar....
Ja det funkar bra.
 
galento
Blev en tur till skogen och hämta lite ved
i e.m :D
Skogsmaskin lastar timmer på släp i snöig skog vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
På Deutzen sitter det Tellefsen kedjor så de är lättare att få på med krokarna på sidorna.

[bild]
Vänta, nu tittade jag på bilden lite noggranare. Hur har du satt kedjan egentligen? Den långa grejen med krok skall sticka igenom motsånde länk, och dras tillbaka för att spänna och sedan haka i kedjan den sitter fast i. Ungefär som en spännbjörn.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.