1 077 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
kWh elmätning
Jag hör väl till de där tekniska idioterna som inte får in det här med kWh i huvudet.
Lånade en effektmätare av kommunen där man kan kolla hur mycket energi olika apparater drar, samt hur mycket kWh i snitt som går per 24 timmar om man låter den sitta i ett tag.
Märker att jag rör ihop det där totalt när jag nu försöker räkna ut vad apparaterna drar på ett år.
Tar som exempel, när jag mätte i micron så drog den iväg momentant på ca 1000 W. Den används högst 10 minuter per dag. På ett år skulle det gå åt 3650 minuters micrande eller ca 60 timmar om det skedde varje dag.
Som annat exempel, kylen, är ju igång dygnet runt. Gav ett snitt på 0,94 kWh på 24 h.
Det har alltså gått 0,94 kWh på ett dygn för kylen.
På ett år ger det typ 343 kWh
Om jag ska räkna ut micron till kWh, hur i hela friden beter jag mig då?
Eller en TV som står på standby 16 timmar om dagen och drar typ 0,5 W?
Lånade en effektmätare av kommunen där man kan kolla hur mycket energi olika apparater drar, samt hur mycket kWh i snitt som går per 24 timmar om man låter den sitta i ett tag.
Märker att jag rör ihop det där totalt när jag nu försöker räkna ut vad apparaterna drar på ett år.
Tar som exempel, när jag mätte i micron så drog den iväg momentant på ca 1000 W. Den används högst 10 minuter per dag. På ett år skulle det gå åt 3650 minuters micrande eller ca 60 timmar om det skedde varje dag.
Som annat exempel, kylen, är ju igång dygnet runt. Gav ett snitt på 0,94 kWh på 24 h.
Det har alltså gått 0,94 kWh på ett dygn för kylen.
På ett år ger det typ 343 kWh
Om jag ska räkna ut micron till kWh, hur i hela friden beter jag mig då?
Eller en TV som står på standby 16 timmar om dagen och drar typ 0,5 W?
10min = 1/6h
365dagar*1/6h/dag=61h per år
1000W*61h= 61000Wh=61kWh per år
365dagar*1/6h/dag=61h per år
1000W*61h= 61000Wh=61kWh per år
TS - du har gjort allt utom knutit ihop säcken.
kWh = kW * h dvs antal kW gånger antal timmar.
din micro drar 1 kW (1000 W), som du räknat ut så används den 10 minuter per dag eller 60 timmar på ett år.
årsförbrukningen blir då 1kW *60h = 60 kWh
en TV som står standby 16 timmar om dagen och drar 0,5W kontinuerligt, drar 0,5 *16 Wh (wattimmar) på ett dygn vilket blir 8 Wh. 8Wh *365 dagar = 2920 Wh eller 2,92 kWh. ett alternativt sätt att räkna är 16 timmar standby/dygn * 365 dygn = 5840 timmar. förbrukningen 0,5 W ger då 5840 * 0,5 = 2920 Wh eller 2,92 kWh
kWh = kW * h dvs antal kW gånger antal timmar.
din micro drar 1 kW (1000 W), som du räknat ut så används den 10 minuter per dag eller 60 timmar på ett år.
årsförbrukningen blir då 1kW *60h = 60 kWh
en TV som står standby 16 timmar om dagen och drar 0,5W kontinuerligt, drar 0,5 *16 Wh (wattimmar) på ett dygn vilket blir 8 Wh. 8Wh *365 dagar = 2920 Wh eller 2,92 kWh. ett alternativt sätt att räkna är 16 timmar standby/dygn * 365 dygn = 5840 timmar. förbrukningen 0,5 W ger då 5840 * 0,5 = 2920 Wh eller 2,92 kWh
Watt är effekt.
Wh = energi
1000W = 1kW
En apparat som drar 1000W(1kW) och går i en timme har då använt 1kWh
Står apparaten på i 1 dygn blir det 1000W * 24h = 24kWh
Så oftast vill man veta kWh saker drar.
Och när dessa kWh går åt under dygnet.
Tar du en värmepump så går den (om man inte ställer in den annorlunda förstås) då den behöver för att hålla en viss innomhus temperatur.
Ju kallare ute ut ju mer går den och hårdare behöver den arbeta = mer kWh går åt.
Men du gör dig olycklig om du börjar jaga kWh överallt.
Det som drar är i fallande ordning (ofta så här):
1) uppvärmning (som drivs av el ) av bostad
2) laddning av elbil
3) uppvärmning (som drivs av el ) av varmvatten.
de största förbrukarna är badkar och dusch
4) Tvätt/disk-maskin och torktumlare
5) spis och ugn
6) Elektronik typ TV o datorer på standby
7) micro och vattenkokare
8) kyl och frys
9) lampor
På varje punkt kan man ändra på hur mycket som förbrukas och när det förbrukas.
Men att "jaga" skitsakter (dvs längre ned på listan) utan ha koll på de översta 3 är bara slöseri med tid.
ta micron som exempel
1000W 10min per dag -> 1000*10/60/1000=0.167kWh
mot
10min dusch a 35C & 10L/min -> 10*10*(35-15)*0.00116=2.32kWh
mao "jaga" hur länge man använder micron ger inte ett skit om man låter tonårigen duscha i 30min varje dag
Wh = energi
1000W = 1kW
Tar du en värmepump så går den (om man inte ställer in den annorlunda förstås) då den behöver för att hålla en viss innomhus temperatur.
Ju kallare ute ut ju mer går den och hårdare behöver den arbeta = mer kWh går åt.
2) laddning av elbil
5) spis och ugn
8) kyl och frys
9) lampor
Men att "jaga" skitsakter (dvs längre ned på listan) utan ha koll på de översta 3 är bara slöseri med tid.
ta micron som exempel
mot
mao "jaga" hur länge man använder micron ger inte ett skit om man låter tonårigen duscha i 30min varje dag
Förstår hur du menar. Jag har inte tänkt gå runt och jaga småwattar (fast hade mina tonåringar duschat 30 minuter per dag hade jag nog slängt ut dem eller installerat ett myntinkast för duschen...)M MrDizzy skrev:Watt är effekt.
Wh = energi
1000W = 1kW
2) laddning av elbil
5) spis och ugn
8) kyl och frys
9) lampor
ta micron som exempel
mot
Var ju mest av intresse för att se hur mycket saker drar i byggnaden UTöver uppvärmningen.
Då är det en helt annan sakB bradgard skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 259 inlägg
Men man skall vara medveten att många enklare effektmätare mäter väldigt fel på små elektroniska apparater. Som ex. mobilladdare (och troligen även på TV i tomgångsläge). De har en tomgångsförbrukning som inte passar mätmetoden.
För några år sedan var här en tråd om en mobilladdare som påstods dra 7w i tomgång (alltså utan ansluten telefon). En annan medlem gjorde om mätningen med lite proffsigare instrument, och kom fram till 20 milliwatt. Alltså ett mätfel på 35 000%.
För några år sedan var här en tråd om en mobilladdare som påstods dra 7w i tomgång (alltså utan ansluten telefon). En annan medlem gjorde om mätningen med lite proffsigare instrument, och kom fram till 20 milliwatt. Alltså ett mätfel på 35 000%.
Fråga:H hempularen skrev:Men man skall vara medveten att många enklare effektmätare mäter väldigt fel på små elektroniska apparater. Som ex. mobilladdare (och troligen även på TV i tomgångsläge). De har en tomgångsförbrukning som inte passar mätmetoden.
Om man har flera tomgångslaster så som TV, förstärkare, Chromecast etc etc ihopkopplade via skarvdosa borde väl den mätare ändå visa hyfsat rätt. Då ökar ju den totala belastningen och effektmätaren hamnar innom ett område där den faktiskt mäter hyfsat rätt eller?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
fast du det du verkar ha lånat hos kommunen låter ju inte som värsta grejjen…? Dvs du mäter nog inte upp 3-fas lasterna som dom normalt största förbrukarna är, dvs VP, laddning elbil samt varmvatten.B bradgard skrev:
Låter som att du jagar småwattar i mina öron när dina exempel ligger på ex kyl