Nu när det är kallt bildas det fukt/kondens längst upp under taket. Bor högst upp och bara en låg vind ovanför så blir ganska kallt på väggen högst upp. Taket är inte lika kallt men verkar som plankan leder kylan lite.

Har ca 20 grader och luftfuktighet oftast 50-55.

Vad kan det leda till, är det farligt och vad kan man göra åt det?

Vit yta med smuts och skadad färg på hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kaklad vägg och hörn med silikonfog. Små vattendroppar synliga. Badrum eller kök. Enkel, ren design.
Skapa konto

BirgitS
Är det hyres- eller bostadsrätt?

Jag skulle tro att det inte är själva listen det beror på utan att det är kallare bakom listen pga. att det är en springa som släpper in kalluft.

Det är rätt fuktigt för att ha 20 grader så här års. Man kan misstänka dålig ventilation. Vad är det för sorts ventilationen i lägenheten?

Mögel växer till om det finns fukt och näring. Trä och tapeter kan fungera som näring.

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Tack för svaret!

Det är en bostadsrätt.

Har även börjat börjat droppa lite från ventilationen i köket (klart, luktfri vatten). Finns en likadan ventilation i badrummet som inte droppar (den är längre från ytterväggen). Finns även en luftinsläpp, men det blir mycket kondens på den när det är kallt.

Sedan finns det inget mer. Bara 27 kvm.

Hur tar man reda på om det är dålig ventilation? Borde jag köpa luftavfuktare?
Vit gardinskena över fönster, smuts, behov av rengöring, vit vägg och tak.
Skapa konto
Vit ventilationsgrill i tak med skugga från skåplucka, åtstramad design, enkelhet, inomhusinstallation, funktionell.
Skapa konto

BirgitS
Det är viktigt med ventilation så kolla att det kommer in ordentligt med luft i friskluftsintaget. Det ska inte dra in genom ytterdörrens nyckelhål, kring fönster etc.

Det kan vara bra att kontakta styrelsen angående att det droppar från köksventilationen för så ska det inte vara.

K
Din fuktighet är för hög och därför blir det kondens på kallt ytor. Ventilationen måste förbättras. Har du gjort något annorlunda? Är det drag i badrum/kök (frånluft)?

Spontant tycker jag springan på frånluftsventilen 2:a bilden i inlägg #3 ser liten ut. Kan någon ha skruvat på den..?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Hur mäter man om ventilationen/frånluft är tillräcklig?
Jag har inte skruvat på ventilationen, får man göra det själv?

Det kan nog ha varit så här hela tiden jag bott här. Dock inte dropp från ventilationen, det började för några veckor sedan men var inte förra vintern.

BirgitS
AntonS1 AntonS1 skrev:
Tack för alla svar!

Hur mäter man om ventilationen/frånluft är tillräcklig?
Jag har inte skruvat på ventilationen, får man göra det själv?
Det görs vid en OVK med t.ex. 6 års mellanrum. Det är styrelsen eller en förvaltare som hanterar det. Men annars så mäts det med en luftflödesmätare som går att hyra.

Normalt får man inte skruva själv utan det ska vara på det inställda luftflödet, men om en tidigare ägare ändrade så får du förstås ändra tillbaks till korrekt värde. Korrekt värde brukar vara 15 l/s i badrum och 10 i kök men det kan vara annorlunda i vissa lägenheter. Vad som gäller för dina ventiler bör framgå av OVK-protokollet.

Känns det att det blåser in i friskluftsventilen?
Ibland stoppar folk in saker i sådana ventiler för att det inte ska bli kalldrag.
Drar det in i springor kring fönster eller genom ytterdörrens nyckelhål?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.