Nu när det är kallt bildas det fukt/kondens längst upp under taket. Bor högst upp och bara en låg vind ovanför så blir ganska kallt på väggen högst upp. Taket är inte lika kallt men verkar som plankan leder kylan lite.
Har ca 20 grader och luftfuktighet oftast 50-55.
Vad kan det leda till, är det farligt och vad kan man göra åt det?
Har ca 20 grader och luftfuktighet oftast 50-55.
Vad kan det leda till, är det farligt och vad kan man göra åt det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
Är det hyres- eller bostadsrätt?
Jag skulle tro att det inte är själva listen det beror på utan att det är kallare bakom listen pga. att det är en springa som släpper in kalluft.
Det är rätt fuktigt för att ha 20 grader så här års. Man kan misstänka dålig ventilation. Vad är det för sorts ventilationen i lägenheten?
Mögel växer till om det finns fukt och näring. Trä och tapeter kan fungera som näring.
Jag skulle tro att det inte är själva listen det beror på utan att det är kallare bakom listen pga. att det är en springa som släpper in kalluft.
Det är rätt fuktigt för att ha 20 grader så här års. Man kan misstänka dålig ventilation. Vad är det för sorts ventilationen i lägenheten?
Mögel växer till om det finns fukt och näring. Trä och tapeter kan fungera som näring.
Tack för svaret!
Det är en bostadsrätt.
Har även börjat börjat droppa lite från ventilationen i köket (klart, luktfri vatten). Finns en likadan ventilation i badrummet som inte droppar (den är längre från ytterväggen). Finns även en luftinsläpp, men det blir mycket kondens på den när det är kallt.
Sedan finns det inget mer. Bara 27 kvm.
Hur tar man reda på om det är dålig ventilation? Borde jag köpa luftavfuktare?
Det är en bostadsrätt.
Har även börjat börjat droppa lite från ventilationen i köket (klart, luktfri vatten). Finns en likadan ventilation i badrummet som inte droppar (den är längre från ytterväggen). Finns även en luftinsläpp, men det blir mycket kondens på den när det är kallt.
Sedan finns det inget mer. Bara 27 kvm.
Hur tar man reda på om det är dålig ventilation? Borde jag köpa luftavfuktare?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
Det är viktigt med ventilation så kolla att det kommer in ordentligt med luft i friskluftsintaget. Det ska inte dra in genom ytterdörrens nyckelhål, kring fönster etc.
Det kan vara bra att kontakta styrelsen angående att det droppar från köksventilationen för så ska det inte vara.
Det kan vara bra att kontakta styrelsen angående att det droppar från köksventilationen för så ska det inte vara.
Spontant tycker jag springan på frånluftsventilen 2:a bilden i inlägg #3 ser liten ut. Kan någon ha skruvat på den..?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 738 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 738 inlägg
Det görs vid en OVK med t.ex. 6 års mellanrum. Det är styrelsen eller en förvaltare som hanterar det. Men annars så mäts det med en luftflödesmätare som går att hyra.AntonS1 skrev:
Normalt får man inte skruva själv utan det ska vara på det inställda luftflödet, men om en tidigare ägare ändrade så får du förstås ändra tillbaks till korrekt värde. Korrekt värde brukar vara 15 l/s i badrum och 10 i kök men det kan vara annorlunda i vissa lägenheter. Vad som gäller för dina ventiler bör framgå av OVK-protokollet.
Känns det att det blåser in i friskluftsventilen?
Ibland stoppar folk in saker i sådana ventiler för att det inte ska bli kalldrag.
Drar det in i springor kring fönster eller genom ytterdörrens nyckelhål?