D DuckDuck skrev:
Och detta sitter hur bra då när det kommer en kraftig kastvind som lyfter upp allt?

Är det inte någon annan som inser den totala galenskapen i detta, att montera "segel" på era tak?!

Eller har ni någonsin sett någon anläggning där de har tätat överallt mellan panelerna och takpannorna så att vinden inte kan komma in under och lyfta av hela skiten på ett nafs?

Jag fattar inte hur försäkringsbolagen ens kan tillåta dessa galenskaper fortgå. Nä, jag tror ni borde läsa på lite om fysikens lagar och hur detta med vind och lyftkraft fugerar.....
Du tror inte tillverkarna har räknat på detta ?
Och alla de tak med solceller som nu har funnits i 10 år (med ett par rejäla stormar) har bara klarat sig mha tur ?

Självklart blir det en lyftkraft, men det är ju ingen fara om man tar hänsyn till det när man konstruerar infästningen.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du tror inte tillverkarna har räknat på detta ?
Och alla de tak med solceller som nu har funnits i 10 år (med ett par rejäla stormar) har bara klarat sig mha tur ?

Självklart blir det en lyftkraft, men det är ju ingen fara om man tar hänsyn till det när man konstruerar infästningen.
Enligt vattenfall så har man Enligt nya direktiv ändrat avståndet till gavel/kant tak till 300 mm för att minimera risken ( jag har klammer
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du tror inte tillverkarna har räknat på detta ?
Och alla de tak med solceller som nu har funnits i 10 år (med ett par rejäla stormar) har bara klarat sig mha tur ?

Självklart blir det en lyftkraft, men det är ju ingen fara om man tar hänsyn till det när man konstruerar infästningen.
Tyvärr då är det många installationer som görs utan beräkning för det enskilda taket, då hjälper det föga att tillverkarna räknat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Tyvärr då är det många installationer som görs utan beräkning för det enskilda taket, då hjälper det föga att tillverkarna räknat.
Fast enskilda tak skall ju i sig vara dimensionerade för vindlast ?
Så om infästning och paneler är dimensionerade, och man följer montageanvisningarna så skall det ju hålla
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast enskilda tak skall ju i sig vara dimensionerade för vindlast ?
Så om infästning och paneler är dimensionerade, och man följer montageanvisningarna så skall det ju hålla
Dimensionerade för vindlast efter de förutsättningar som gällde då för den gällande konstruktionen. Om du gör en ändring för en byggnadsdel måste du uppfylla de tekniska egenskapskraven enl. BBR.
 
Rickard.
Det är med solceller som med alla andra takmaterial att man tar fram en standard som duger för 99.99% av alla tak och kör efter den. En pappläggare, plåtslagare eller annan sorts takläggare kommer inte ha specifika vindlastberäkningar för varje enskilt litet tak utan man följer norm/montagebeskrivningar så funkar det.

Givetvis finns det lägen där det är viktigt då norm inte räcker till men det är inte särskilt vanligt, ibland kan man pga vindlastberäkningen gå under norm för att spara pengar men det är en helt annan historia.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är med solceller som med alla andra takmaterial att man tar fram en standard som duger för 99.99% av alla tak och kör efter den. En pappläggare, plåtslagare eller annan sorts takläggare kommer inte ha specifika vindlastberäkningar för varje enskilt litet tak utan man följer norm/montagebeskrivningar så funkar det.

Givetvis finns det lägen där det är viktigt då norm inte räcker till men det är inte särskilt vanligt, ibland kan man pga vindlastberäkningen gå under norm för att spara pengar men det är en helt annan historia.
Nja. De flesta seriösa installatörer gör en simulering för var tak om det inte är ex en radda radhus som har i det närmaste identiska förutsättningar.

Vi använder K2-base för att få fram belastningsdata för det aktuella projektet och det tar hänsyn till position, terräng, omgivning, konsekvensklass, nyttjande tid osv. K2-base används av väldigt många i branschen.
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
R Robert-san01 skrev:
Nja. De flesta seriösa installatörer gör en simulering för var tak om det inte är ex en radda radhus som har i det närmaste identiska förutsättningar.

Vi använder K2-base för att få fram belastningsdata för det aktuella projektet och det tar hänsyn till position, terräng, omgivning, konsekvensklass, nyttjande tid osv. K2-base används av väldigt många i branschen.
Där ser man, det är inte vad jag hört men det finns ju många olika system och varianter så jag vet nog inte vad jag pratar om och det gör ju du (y)
 
  • Gilla
Jerry_83 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Där ser man, det är inte vad jag hört men det finns ju många olika system och varianter så jag vet nog inte vad jag pratar om och det gör ju du (y)
Ett montagesystem som inte har en kalkylator är i princip osäljbart.

Alla ledande tillverkarer på Svenska marknaden har on-line kalkylator.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att vi till i förra veckan hade monterat nästan 4000 anläggning i år.
 
Så här ser vår vind ut idag, första gången jag ser det dock. Det har droppat lite och det är rejält fuktigt på de plankor där skruven går igenom. Ska ringa till installatören på måndag. Har suttit i 2.5år ungefär men igår var det -14 och idag +2.5, ganska extrema kasst i temperatur.
 
  • Träbjälklag med sprickor och metallföremål utstickande, grov textur, ojämn yta, mörk fläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg, golvbjälkar, spikar, sågspån, byggdetaljer, oavslutad konstruktion, inomhus, mörkt område, grovt trämaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähörn, interiör, ådring, knoppar, spindelnät, suddig bakgrund, brunt, struktur, sammanfogning, inomhus, hörndetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trägolv och vägg hörn med spindlar och damm. Omärkbar vinkel, svagt upplyst, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus hörn, träpanel, skador, skruvar, spikar, skuggor, otydligt objekt, grov yta, mörkt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brädorna ser ju blöta ut
 
A Andy_44 skrev:
Brädorna ser ju blöta ut
ja det har ju ”runnit” längs brädan istället för droppat just där så den är blöt ja, förmodligen rätt ytligt men lär ta ett bra tag för det att torka med tanke på att vintern knappt börjat ☹️ detta är ju problemet som kan uppstå och som diskuteras i denna tråden (bl.a) . Ska testa med korkpluggar så länge på de värsta ställena
 
H herge skrev:
ja det har ju ”runnit” längs brädan istället för droppat just där så den är blöt ja, förmodligen rätt ytligt men lär ta ett bra tag för det att torka med tanke på att vintern knappt börjat ☹️ detta är ju problemet som kan uppstå och som diskuteras i denna tråden (bl.a) . Ska testa med korkpluggar så länge på de värsta ställena
Troligen suger brädan från otätheter vid skruven. Hur är taket uppbyggt? Är det papp under tegelpannor så har det säkert varit frost på pappen som nu tinat, där det runnit ner i otäthet vid skruv och brädan kan få suga fritt i fiberriktningen. Hade varit bra med bilder från taktäckningen också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Vad är det som inte håller? Jag har en granne med deras system och dessutom ett brant tak. Han har inte haft några problem. Specificera gärna din uppfattning om vad som inte håller och varför.
1) för att uppfylla EKS11, dvs beräkning rörande vind och snölaster så måste fästena sitta med ca 30-40cm mellanrum.

2) om ni går in och läser på tillverkarna av solceller så föreskriver dessa att klämmorna minst skall vara…..xx cm breda. Det uppfyller inte heller dessa system…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.