Hej,
Håller på att renovera badrummet och allt har gått bra hittills. Nu förstod jag att det inte går att måla på tätskiktsfolien? Som ni ser i bilden, vi vill ha kakel hela väggen upp vid duschen, men bara halvvägs annars, och måla väggarna istället.
Jag satt tätskiktsfolien föra helgen och undrar nu om vad är bästa lösningen: måla direkt på den, spackla först sen måla, eller skära och riva ner delen av folien vi vill måla? Och går det att riva ner utan att ta sönder bakomliggande gipset?
Tack på förhand!!
Håller på att renovera badrummet och allt har gått bra hittills. Nu förstod jag att det inte går att måla på tätskiktsfolien? Som ni ser i bilden, vi vill ha kakel hela väggen upp vid duschen, men bara halvvägs annars, och måla väggarna istället.
Jag satt tätskiktsfolien föra helgen och undrar nu om vad är bästa lösningen: måla direkt på den, spackla först sen måla, eller skära och riva ner delen av folien vi vill måla? Och går det att riva ner utan att ta sönder bakomliggande gipset?
Tack på förhand!!
Tack så mycket för svaret. Fick också äntligen ett svar från leverantören som sa ”Det går såklart men man bör spackla på folien med ett spackel som klarar en våtrumsmiljö då färgen sannolikt är en akryl. Rekommenderar är att spackla väggarna först med Byggmax universal fästmassa innan du applicerar ett målerispackel (för våtrum) då följer man Byggmax tätkonstruktion, fästmassan ingår i den. Fästmassan ger oxå ett bättre underlag att spackla målerispacklet på.”
Det här hade jag inte hört förut men ska prova imorgon. Håller tummarna !!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 674 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 674 inlägg
Dubbla tätskikt är ju inte tillåtna och det målade systemet har ju sitt eget tätskikt.useless skrev:
Leverantör av vad?B Ben C skrev:
Byggmax tätskikt är väl inte godkänt att ha som målat system? Målar du fäster säkert färgen men tveksamt om badrummet är fackmannamässigt byggt då skulle jag säga, om det inte är godkänt.B Ben C skrev:Tack så mycket för svaret. Fick också äntligen ett svar från leverantören som sa ”Det går såklart men man bör spackla på folien med ett spackel som klarar en våtrumsmiljö då färgen sannolikt är en akryl. Rekommenderar är att spackla väggarna först med Byggmax universal fästmassa innan du applicerar ett målerispackel (för våtrum) då följer man Byggmax tätkonstruktion, fästmassan ingår i den. Fästmassan ger oxå ett bättre underlag att spackla målerispacklet på.”
Dubbla tätskikt går bra så länge man inte stänger in något mellan dem Två limmade tätskikt mot varandra har aldrig varit fel eller inneburit några problem. I så fall får dom ju inte överlappa varandra i skarvarna heller?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 674 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 674 inlägg
Alldeles riktigt, de godkända målade systemet finns listade här: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/coconut skrev:
Det är olika färgtillverkare som står för dem.
Tätskiktet i sig är ju tätt, så visst lär det funka att måla direkt på det. Men om det skulle bli problem så är det som sagt var inte en lösning som är godkänd av branschorganisationerna och därmed inte heller försäkringsbolaget.
Då förstår jag. Problemet var att jag trodde att rollersystemet gick inte att använda i zon 1, och därför satt jag folien på alla väggarna. Nu tänkte jag följa rekommendationerna från tillverkaren och sen måla med våtrumstäck från Beckers (inte våtrumsgrund eller väv). Men då kanske räknas det som dubbla tätskikt ändå…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 674 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 674 inlägg
Du måste följa reglerna i ett godkänt målat system exakt för att det ska anses vara fackmässigt, vilket krävs för att försäkringsbolagen ska godkänna det vid en skada. Du kan alltså inte hitta på något eget om det ska bli försäkringsbart.B Ben C skrev:Då förstår jag. Problemet var att jag trodde att rollersystemet gick inte att använda i zon 1, och därför satt jag folien på alla väggarna. Nu tänkte jag följa rekommendationerna från tillverkaren och sen måla med våtrumstäck från Beckers (inte våtrumsgrund eller väv). Men då kanske räknas det som dubbla tätskikt ändå…
Om du inte är orolig att du ska få en vattenskada precis där du målar och spacklar spelar det ingen roll hur du gör. Det har förmodligen aldrig blivit en fuktskada 150cm ovan golv utanför zon 1 hittills i världshistorien så gör vad som är enklast.