Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En totalentreprenad på en carport som har gått fel. Mitt i bygget märkte snickarna att carporten var mkt vinglig när de tog bort krysstagen till den ensamstående stolpen. Då gjordes dessa åtgärder:
- Snickaren skruvade på två metallskenor på den ensamstående stolpen och skruvade dem ihop med stolpen och taket, men det hjälpte inte, fortfarande lika vinglig.
- Snickarna ville då ha några stag mellan carporten och huset för att stabilisera men får inte göra det enligt bygglovet.
- Då kontaktades en smide och han kom fram till att alla sex stolpar var för dåligt förankrade i betongen (sula med 30-40 cm djup betong) och att väggarna saknades krysstag.
- Smiden gjorde 80 cm höga metallfötter som kläddes in i stolparna och snickarna spikade dit krysstagen i den ena väggen som fortfarande inte var klädd med paneler (den andra vägen utan krysstag).
- Detta gjorde att carporten blev mkt stabilare men om man greppar om stolpen och ruskar till hårt så rör carporten lite på sig.
Jag nöjd med allt med carporten utom att den rör sig om man knuffar till hårt i stolpen. Snickarna och deras chef säger att det är garanterat ingen fara och smiden säger att det inte finns någon risk att stolpen inte håller.
Tycker ni att jag borde godta det? Det känns inte bra att betala en kvarts miljon för en carport som är lite vinglig och rädd att den i framtiden kan bli ett problem.
Gör ett tankeexperiment
Du har köpt en ny bil.
Du är bortrest några dagar.
Det snöar 60 cm och det blåser 15 sekundmeter.
Känner du att bilen står säkert? Om ja så låt det vara, om nej så ta dit en oberoende person som besiktar bygget. Några tusen för att kunna sova lugnare är det antagligen värt.
Sen är du lite generös när du kallar de som hoppat över krysstag och inte lyckats fästa stolpar I betong för snickare.
Du har köpt en ny bil.
Du är bortrest några dagar.
Det snöar 60 cm och det blåser 15 sekundmeter.
Känner du att bilen står säkert? Om ja så låt det vara, om nej så ta dit en oberoende person som besiktar bygget. Några tusen för att kunna sova lugnare är det antagligen värt.
Sen är du lite generös när du kallar de som hoppat över krysstag och inte lyckats fästa stolpar I betong för snickare.
Inte så rädd när vi är bortresta, mer rädd när vi är hemma om det händer. Du har rätt, ska nog ta in en som kollar på den. Ska man ta in en konstruktör eller en besiktningsman?Z z_bumbi skrev:Gör ett tankeexperiment
Du har köpt en ny bil.
Du är bortrest några dagar.
Det snöar 60 cm och det blåser 15 sekundmeter.
Känner du att bilen står säkert? Om ja så låt det vara, om nej så ta dit en oberoende person som besiktar bygget. Några tusen för att kunna sova lugnare är det antagligen värt.
Sen är du lite generös när du kallar de som hoppat över krysstag och inte lyckats fästa stolpar I betong för snickare.
Hur viktiga är krysstagen? De gjorde först korta krysstag i alla hörn men när smiden påpekade så skarvade de långa krysstag mellan de liggande reglarna men bara på den väggen som de inte slagit igen. Nu är det skarvade krysstag på ena väggen medan den andra väggen och taket är utan krysstag. Räcker detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hela känns ju som mycket missade möjligheter kring att få det stabilt från början. Fanns det en bra konstruktionsriktning som följdes eller körde de lite på känsla?
Några saker jag reagerar på:
1) stolparnas infästning mot plint/grundmur ska normalt inte bara så kritiskt kring stabilitet så att då behöva ta till sådana åtgärder i efterhand får en att fundera på hur det tänktes från början
2) Främre högra hörnet är svagt konstruerat utifrån exakt det perspektivet av vinglighet som du observerat. Konstruktionen nu med den ovanpåliggande limmträbalken på stolpen är förvisso bra för att hantera ren snölast ovanifrån men ungefär så dålig den kan bli att hantera tex vind från sidan. En betydligt stabilare konstruktion här skulle varit att fästa in limmträbalken i sidan av stolpen och leda upp stolpen högre enligt min röda kladd. Snedsträvan ser dessutom inte ut att vara den mest stabila med 2 skruvar per infästning.
3) Snedsträvorna i väggarna förlorar väldigt mycket styrka och funktion genom att de dels är uppdelade i massa småbitar och dessutom gjorda i relativt svagt trä. En lösning som varit stabilare att få till, snabbare att sätta upp och förmodligen billigare (och dessutom fått plats under din panel) hade varit att slå ett kryss av hålband av metall enligt rött. Panelen hade kunnat sättas utanpå utan problem.
Vad göra då? Förlänga stolpe enligt #1 går ju inte i efterhand. Förbättra infästning av snedsträvan enligt #2 går absolut och likaså att sätta hålband eller liknande enligt #3. Om vingligheten är i sidled kan man slå håldband enligt nedan
Några saker jag reagerar på:
1) stolparnas infästning mot plint/grundmur ska normalt inte bara så kritiskt kring stabilitet så att då behöva ta till sådana åtgärder i efterhand får en att fundera på hur det tänktes från början
2) Främre högra hörnet är svagt konstruerat utifrån exakt det perspektivet av vinglighet som du observerat. Konstruktionen nu med den ovanpåliggande limmträbalken på stolpen är förvisso bra för att hantera ren snölast ovanifrån men ungefär så dålig den kan bli att hantera tex vind från sidan. En betydligt stabilare konstruktion här skulle varit att fästa in limmträbalken i sidan av stolpen och leda upp stolpen högre enligt min röda kladd. Snedsträvan ser dessutom inte ut att vara den mest stabila med 2 skruvar per infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3) Snedsträvorna i väggarna förlorar väldigt mycket styrka och funktion genom att de dels är uppdelade i massa småbitar och dessutom gjorda i relativt svagt trä. En lösning som varit stabilare att få till, snabbare att sätta upp och förmodligen billigare (och dessutom fått plats under din panel) hade varit att slå ett kryss av hålband av metall enligt rött. Panelen hade kunnat sättas utanpå utan problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad göra då? Förlänga stolpe enligt #1 går ju inte i efterhand. Förbättra infästning av snedsträvan enligt #2 går absolut och likaså att sätta hålband eller liknande enligt #3. Om vingligheten är i sidled kan man slå håldband enligt nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Tackar så hjärtligt för du tar dig tid med så utförliga svar.M myrstack skrev:Det hela känns ju som mycket missade möjligheter kring att få det stabilt från början. Fanns det en bra konstruktionsriktning som följdes eller körde de lite på känsla?
Några saker jag reagerar på:
1) stolparnas infästning mot plint/grundmur ska normalt inte bara så kritiskt kring stabilitet så att då behöva ta till sådana åtgärder i efterhand får en att fundera på hur det tänktes från början
2) Främre högra hörnet är svagt konstruerat utifrån exakt det perspektivet av vinglighet som du observerat. Konstruktionen nu med den ovanpåliggande limmträbalken på stolpen är förvisso bra för att hantera ren snölast ovanifrån men ungefär så dålig den kan bli att hantera tex vind från sidan. En betydligt stabilare konstruktion här skulle varit att fästa in limmträbalken i sidan av stolpen och leda upp stolpen högre enligt min röda kladd. Snedsträvan ser dessutom inte ut att vara den mest stabila med 2 skruvar per infästning.
[bild]
3) Snedsträvorna i väggarna förlorar väldigt mycket styrka och funktion genom att de dels är uppdelade i massa småbitar och dessutom gjorda i relativt svagt trä. En lösning som varit stabilare att få till, snabbare att sätta upp och förmodligen billigare (och dessutom fått plats under din panel) hade varit att slå ett kryss av hålband av metall enligt rött. Panelen hade kunnat sättas utanpå utan problem.
[bild]
Vad göra då? Förlänga stolpe enligt #1 går ju inte i efterhand. Förbättra infästning av snedsträvan enligt #2 går absolut och likaså att sätta hålband eller liknande enligt #3. Om vingligheten är i sidled kan man slå håldband enligt nedan
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lämnade denna bild till dem och de gick till Derome och fick dessa ritningar av dem (de beställde takstolarna där).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser så är inte snedsträvan med på första bilden. När snickarna först märkte att carporten var vinglig så sade de att de måste sätta snedsträvan i varje hörn. De trodde verkligen från början att dessa skulle räcka.
Jag kan ingenting om hur man bygger en carport men det första jag frågade snickarna om var om dessa verkligen håller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De satte sex stycken av dessa och stolparna ”hänger” ca 1 cm ovanför marken.
När vi gjöt uppfarten så sade betongaren att uppfarten är 10 cm tjock betong och där stolparna ska vara gjöt han en sula på 30-40 cm tjock. Och att vi skulle fästa stolparna med typ dessa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vingligheten är i djupled. När jag hade möte med deras chef så sade jag att jag var mest orolig för vinden för det är bara 5-10 cm öppet längst ner och 60 cm öppning vid huset. Chefen sade att dessa öppningar räcker och att carporten inte ligger högt upp så vinden kommer garanterat aldrig kunna ta tag i den.
Ska man godta denna ”garanti” eller ska man ta in en besiktningsman?
Vad bra att du tog upp det med krysstag på undersidan taket. När vi hade möte med snickarnas chef så sade jag att snickarna inte hade gjort något krysstag i undertaket utan bara förstärkt längst ut i de fyra hörnen. Det oturliga är att jag inte har någon bild på det för snickarna stod på sig att de har gjort krysstag där.Tomture61 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tycker ni jag borde göra? De säger att carporten är klar och kommer aldrig att rasa, trots det gungar lite i djupled om man knuffar till stolpen hårt.
Krysstaga från hörn till hörn är mycket stabilare / bättre .A Alex Holmén skrev:Vad bra att du tog upp det med krysstag på undersidan taket. När vi hade möte med snickarnas chef så sade jag att snickarna inte hade gjort något krysstag i undertaket utan bara förstärkt längst ut i de fyra hörnen. Det oturliga är att jag inte har någon bild på det för snickarna stod på sig att de har gjort krysstag där.
[bild]
Vad tycker ni jag borde göra? De säger att carporten är klar och kommer aldrig att rasa, trots det gungar lite i djupled om man knuffar till stolpen hårt.
Med den stagning som de gjort så får men lite flex i konstruktionen .
Samma med stagningen i väggar , är ej 100% optimal .
Bästa svaret
Först och främst blir väl rådet att överväga en professional bedömning av det hela om du känner minsta tveksamhet. Här bör du väl även ta in ditt förtroende för firman och hur du tror att de skulle reagera på en framtida oro. Det hänger väl lite på om det är en liten firma på orten som funnits en evighet eller en nystartad firma som riskerar att försvinna lika fort. Det säkra är givetvis att få en extern bedömning på det hela.
De stolpskor du visar ser jag inget onormalt med. De första för ingjutning kanske mer är vanligt vid plintar och de andra för infästning i efterhand. Normalt när man gjuter en platta för en carport sätter man normalt en syll i efterhand eller monterar stolpskor och speciellt om man då vill få upp konstruktionen någon centimeter är det stolpskor med expanderskruv som normalt gäller.
Med detta sagt och om nu vingligheten är i djupled skulle jag själv för att stabilisera det hela försäkrat mig om att det är krysstagat i vänster gavel, i bortre vägg samt i innertak (och då underkant av stolarna) så att konstruktionen är vridstyv. Mitt personliga val av material hade nog varit kraftigt hålband som du dels kan skruva i respektive regel/takstol du passerar men som samtidigt är så tunt att du i princip kan sätta panelen utan att tänka på de 2-3mm som denna bygger.
Så vad göra nu då om de anser sig vara klara? Om det endast är i djupled som det är ostadigt och det är ungefär lika ostadigt både när du knuffar i vänstra framkanten och din stolpe till höger tror jag både krysstag till i vänstra väggen behövs samt i innertaket. Om det endast är när du knuffar på stolpen som det känns vingligt är det väl i princip en fråga om krysstaga innertaket alt ev överväga en kraftigare infästning av stolpen som gäller. Oavsett hur man gör är ju konstruktionen lite begränsad givet stolpen och den öppna väggen till höger
De stolpskor du visar ser jag inget onormalt med. De första för ingjutning kanske mer är vanligt vid plintar och de andra för infästning i efterhand. Normalt när man gjuter en platta för en carport sätter man normalt en syll i efterhand eller monterar stolpskor och speciellt om man då vill få upp konstruktionen någon centimeter är det stolpskor med expanderskruv som normalt gäller.
Med detta sagt och om nu vingligheten är i djupled skulle jag själv för att stabilisera det hela försäkrat mig om att det är krysstagat i vänster gavel, i bortre vägg samt i innertak (och då underkant av stolarna) så att konstruktionen är vridstyv. Mitt personliga val av material hade nog varit kraftigt hålband som du dels kan skruva i respektive regel/takstol du passerar men som samtidigt är så tunt att du i princip kan sätta panelen utan att tänka på de 2-3mm som denna bygger.
Så vad göra nu då om de anser sig vara klara? Om det endast är i djupled som det är ostadigt och det är ungefär lika ostadigt både när du knuffar i vänstra framkanten och din stolpe till höger tror jag både krysstag till i vänstra väggen behövs samt i innertaket. Om det endast är när du knuffar på stolpen som det känns vingligt är det väl i princip en fråga om krysstaga innertaket alt ev överväga en kraftigare infästning av stolpen som gäller. Oavsett hur man gör är ju konstruktionen lite begränsad givet stolpen och den öppna väggen till höger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Jättestort tack för du tar dig tid och svarar så utförligt. Jag kommer lyda ditt råd och ta in en expert. Det är en mindre firma som har funnits länge och de anser sig vara klara, säger att carporten aldrig kommer rasa. Jag tror inte heller att carporten kommer rasa men är för okunnig på hur den blir efter 10-15 år av gungning vid hård vind.M myrstack skrev:Först och främst blir väl rådet att överväga en professional bedömning av det hela om du känner minsta tveksamhet. Här bör du väl även ta in ditt förtroende för firman och hur du tror att de skulle reagera på en framtida oro. Det hänger väl lite på om det är en liten firma på orten som funnits en evighet eller en nystartad firma som riskerar att försvinna lika fort. Det säkra är givetvis att få en extern bedömning på det hela.
De stolpskor du visar ser jag inget onormalt med. De första för ingjutning kanske mer är vanligt vid plintar och de andra för infästning i efterhand. Normalt när man gjuter en platta för en carport sätter man normalt en syll i efterhand eller monterar stolpskor och speciellt om man då vill få upp konstruktionen någon centimeter är det stolpskor med expanderskruv som normalt gäller.
Med detta sagt och om nu vingligheten är i djupled skulle jag själv för att stabilisera det hela försäkrat mig om att det är krysstagat i vänster gavel, i bortre vägg samt i innertak (och då underkant av stolarna) så att konstruktionen är vridstyv. Mitt personliga val av material hade nog varit kraftigt hålband som du dels kan skruva i respektive regel/takstol du passerar men som samtidigt är så tunt att du i princip kan sätta panelen utan att tänka på de 2-3mm som denna bygger.
Så vad göra nu då om de anser sig vara klara? Om det endast är i djupled som det är ostadigt och det är ungefär lika ostadigt både när du knuffar i vänstra framkanten och din stolpe till höger tror jag både krysstag till i vänstra väggen behövs samt i innertaket. Om det endast är när du knuffar på stolpen som det känns vingligt är det väl i princip en fråga om krysstaga innertaket alt ev överväga en kraftigare infästning av stolpen som gäller. Oavsett hur man gör är ju konstruktionen lite begränsad givet stolpen och den öppna väggen till höger
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur viktiga är det med i krysstag i alla väggar och undertak? Kan man kräva att de är ett måste? När smiden kom med de förstärkande metallfötterna till stolparna såg han att väggen till vänster inte hade krysstag (paneler redan på i bortre väggen och undertaket) och då ”skarvade” de krysstagen där. Men snickarna hävdar att det är krysstag i taket medan jag och elektrikern är ganska säkra på att de inte gjort där. Nästa vecka kommer snickaren och ta ner en spot och kollar.
Smiden inne på att göra en 2,40 lång metallfot (fyrkantig som är öppen i tre sidor) och klä den runt den högra stolpen ända upp till undertaket. Smiden säger att det kommer stabilisera upp ännu mer men garanterar inte att vingligheten försvinner, säger att med rätt infästning från början och krysstag så hade carporten aldrig blivit vinglig.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
För att få stabilitet i byggnaden behöver du minst tre avstyvande sidor, nu är det bara två, därav vingligheten.
Väggarna verkar ha panel eller skivor på två sidor? Samt taket har säkerligen råspont och även ett undertak, så dessa behöver du inte kryssa.
Problemet är stolpen och detta hörn måste lösas så att men får en liten ramverken i detta hörn. Exempelvis, kan du förlänga pelaren och låta limträbalken gå in i sidan på pelaren samt fästa gavelns ”överstycke” till pelaren. Då får du ett tvång i överkant pelare. Du bör även gå upp nått snäpp i dimension på pelaren.
När du ändå håller på kan du även göra ett nytt fundament och gjuta in fyra plintjärn för att även spänna in underkanten av pelaren något.
Jag tror inte på att börja göra om tak och väggar för att lösa problemet då det inte är där problemet ligger.
Väggarna verkar ha panel eller skivor på två sidor? Samt taket har säkerligen råspont och även ett undertak, så dessa behöver du inte kryssa.
Problemet är stolpen och detta hörn måste lösas så att men får en liten ramverken i detta hörn. Exempelvis, kan du förlänga pelaren och låta limträbalken gå in i sidan på pelaren samt fästa gavelns ”överstycke” till pelaren. Då får du ett tvång i överkant pelare. Du bör även gå upp nått snäpp i dimension på pelaren.
När du ändå håller på kan du även göra ett nytt fundament och gjuta in fyra plintjärn för att även spänna in underkanten av pelaren något.
Jag tror inte på att börja göra om tak och väggar för att lösa problemet då det inte är där problemet ligger.
Riv ned panelen och sätt plywood under panelen så blir det stabilt.
Konstruktionen i konstruktionsritningen verkar förutsätta skivmaterial för stabilitet. (Det är en rätt vanlig konstruktion i moderna väggblock där skivmaterialet skapar skruvningsstabilitet). Utan skivor så behöver snedsträvor som många påpekat i tråden.
För övrigt så fyller inte reglarna någon funktion förutom som infästning för panelen när dom är placerade horisontellt. Fackverket är vridet 90 grader mot vad man bör göra för att få funktion av snedsträvor.
Konstruktionen i konstruktionsritningen verkar förutsätta skivmaterial för stabilitet. (Det är en rätt vanlig konstruktion i moderna väggblock där skivmaterialet skapar skruvningsstabilitet). Utan skivor så behöver snedsträvor som många påpekat i tråden.
För övrigt så fyller inte reglarna någon funktion förutom som infästning för panelen när dom är placerade horisontellt. Fackverket är vridet 90 grader mot vad man bör göra för att få funktion av snedsträvor.
Redigerat:
Tack Bosse! Den bakre väggen har bara reglar och paneler medan den vänstra har reglar, dubbla gipsskivor och paneler.B bossespecial skrev:För att få stabilitet i byggnaden behöver du minst tre avstyvande sidor, nu är det bara två, därav vingligheten.
Väggarna verkar ha panel eller skivor på två sidor? Samt taket har säkerligen råspont och även ett undertak, så dessa behöver du inte kryssa.
Problemet är stolpen och detta hörn måste lösas så att men får en liten ramverken i detta hörn. Exempelvis, kan du förlänga pelaren och låta limträbalken gå in i sidan på pelaren samt fästa gavelns ”överstycke” till pelaren. Då får du ett tvång i överkant pelare. Du bör även gå upp nått snäpp i dimension på pelaren.
När du ändå håller på kan du även göra ett nytt fundament och gjuta in fyra plintjärn för att även spänna in underkanten av pelaren något.
Jag tror inte på att börja göra om tak och väggar för att lösa problemet då det inte är där problemet ligger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I början låg limträbalken bara PÅ pelaren med några skruvar dragna från sidan av pelaren upp. Jag frågade dem i början varför de inte sågade ur en bit av limträbalken och pelaren går längre upp, då satte de ditt två metallstänger. Nu hävdar de att dessa två metallstänger är ännu bättre stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smiden inne på det du säger, att göra en metallfot som går ända upp till limträbalken. Tror du det räcker? Snickarna vill inte plocka ner paneler och sätta krysstag på den bakre väggen. Taket håller vi på att kolla upp ifall krysstag finns, snickarna säger de finns medan elektrikern säger att han inte såg några när han drog kablarna
Cheesen skrev:Riv ned panelen och sätt plywood under panelen så blir det stabilt.
Konstruktionen i konstruktionsritningen verkar förutsätta skivmaterial för stabilitet. (Det är en rätt vanlig konstruktion i moderna väggblock där skivmaterialet skapar skruvningsstabilitet). Utan skivor så behöver snedsträvor som många påpekat i tråden.
För övrigt så fyller inte reglarna någon funktion förutom som infästning för panelen när dom är placerade horisontellt. Fackverket är vridet 90 grader mot vad man bör göra för att få funktion av snedsträvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick dessa ritningar från Derome, där snickarna beställde taket från. Enligt snickarnas chef har de byggt exakt enligt konstruktionsritningarna från Derome. Han nästan ”skyllde” på att Derome borde sagt att EN stolpe inte skulle räcka utan behövde en till. Och att eftersom jag inte ville ha två stolpar så skulle vi gjort stolpen av metall. Snickarna påstår att jag sagt att jag absolut inte ville ha en metallstolpe, vilket jag inte sagt för det hade kvittat om de ändå ska klä in stolpen med paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att det står med skivmaterial i konstruktionsritningarna och att de har ”fuskat” och inte satt upp dem? Jag har ingen kontakt med Derome utan anlitat denna snickarfirma och de får hjälp av Derome med ritningarna. Enligt deras chef har de byggt exakt enligt ritningarna och att det är inga krysstag med på ritningarna
Kommer detta hjälpa helt? För det rör inte sig på de stolpar väggarna är utan bara på den stolpen längst till högerCheesen skrev:Riv ned panelen och sätt plywood under panelen så blir det stabilt.
Konstruktionen i konstruktionsritningen verkar förutsätta skivmaterial för stabilitet. (Det är en rätt vanlig konstruktion i moderna väggblock där skivmaterialet skapar skruvningsstabilitet). Utan skivor så behöver snedsträvor som många påpekat i tråden.
För övrigt så fyller inte reglarna någon funktion förutom som infästning för panelen när dom är placerade horisontellt. Fackverket är vridet 90 grader mot vad man bör göra för att få funktion av snedsträvor.