Hej
Vi renoverade och gjorde tillbyggnad förra året
Det befintliga huset (innan utbyggnad) på ca 80 kvm har vattenburet golvvärme från 60 talet.. fungerar helt ok, och sen på den nya delen som är tillbyggd har vi nyare system av vattenburet golvvärme.
allt detta drivs av en nibe s325, som endast går på tillsats då jag inte ännu installerat utedel (luft).
Jag vill få ner kostnaderna samt förbrukning av el med att stänga av golvvärme men vågar inte helt pga fukt skador som man uppstå plus att pumpen går igång i frysskydds läge rätt så ofta.
Har ni några tips på vad man kan göra?
Kör annars med luft luft som drar oerhört mindre ström än min VVB
Det befintliga huset (innan utbyggnad) på ca 80 kvm har vattenburet golvvärme från 60 talet.. fungerar helt ok, och sen på den nya delen som är tillbyggd har vi nyare system av vattenburet golvvärme.
allt detta drivs av en nibe s325, som endast går på tillsats då jag inte ännu installerat utedel (luft).
Jag vill få ner kostnaderna samt förbrukning av el med att stänga av golvvärme men vågar inte helt pga fukt skador som man uppstå plus att pumpen går igång i frysskydds läge rätt så ofta.
Jag har bara cirkulerat kallvatten med cirkulationspump i flera år, ska Mycket till för att det ska frysa om vattnet rör på sig ♂️Jugovic skrev:Hej
Liknande trådar
-
Stänga av slingor vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Stänga av vattenburen golvvärme från 60-talet
Frågor och svar om värme -
Stänga av vattenburen golvvärme?
Värme allmänt -
Stänga av vattenburen golvvärme under vintern.
Värme allmänt -
Stänga av vattenburen golvvärme vid installation av värmepump?
Värmepumpar