harry73
Det som jag tycker är märkligt att man tycker att man bara ska byta till timpris om man sparar ordentligt jämfört med rörligt månadspris.
För mig behöver jag inte spara stora pengar för att gå över till timavtal. Det räcker med att det går jämnt ut, eller så kan jag faktiskt acceptera ett något högre pris, för att jag får större möjligheter att påverka min egen elkostnad med timpris, och jag i förväg vet vad en viss förbrukning under en viss tid kommer att kosta.
Ta nu november som började med väldigt låga spotpriser för att i slutänden ändå få 1,70 kr/kWh som rörligt månadspris (35% mer än förra året).
Med rörligt vet jag då aldrig om jag behöver snåla i början eller om det går bra att brassa på med bastu eller spabad. Med timpris vet man vad det kommer att kosta och kan man göra ett aktivt val.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
K
Precis! Igår kunde man stänga av värmen mellan 7-19 och få helt ok elpris på natten
 
C
harry73 harry73 skrev:
För mig behöver jag inte spara stora pengar för att gå över till timavtal.
De allra flesta har nog inte heller förutsättningarna att spara några stora pengar. De stora pengarna är värmen och där är möjligheterna begränsade.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K Kallebo skrev:
Precis! Igår kunde man stänga av värmen mellan 7-19 och få helt ok elpris på natten
Lyckatill och göra det i Norrland...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, de senaste veckorna har det varit mer eller mindre samma pris i alla elområden i Sverige, det är helt korrekt.
Tittar vi över det senaste året är bilden en annan:
[bild]
Detta är hämtat härifrån Nordpool och priset som anges är kr/MWh.
För den som inte ser/orkar göra räkneövningen själv kan jag meddela att snittet sett över det senaste året är:
SE1: 58.2 öre/kWh
SE2: 61.1 öre/kWh
SE3: 137.1 öre/kWh
SE4: 161.3 öre/kWh.
Så att säga att vi har olika elpris tycker jag verkar vara helt rätt (än så länge, det kan ändras).

Sett till inlägg #254 verkar man också kunna spara med timpris även i SE1 och SE2, helt beroende på vad man har för förbrukningsprofil förstås.
Jag har en känsla att vi kommer nog få samma pris i hela landet. Därför band jag också elavtalet med 3år. Kanske tom bra om priset blir enhetligt. Dock tycker jag vi borde alla få ta delav kakan Norrmännen får ju det med oljan varför inte vi med elen....dvs låta andra länderna betala vår välfärd.

En annan ide jag hade med det där bindandet är att det är enorm inflation så om 1 till 2 år är kanske 2kr ingenting och närmare samma nivå som 50öre var 1år sedan....
 
harry73 harry73 skrev:
Det som jag tycker är märkligt att man tycker att man bara ska byta till timpris om man sparar ordentligt jämfört med rörligt månadspris.
För mig behöver jag inte spara stora pengar för att gå över till timavtal. Det räcker med att det går jämnt ut, eller så kan jag faktiskt acceptera ett något högre pris, för att jag får större möjligheter att påverka min egen elkostnad med timpris, och jag i förväg vet vad en viss förbrukning under en viss tid kommer att kosta.
Ta nu november som började med väldigt låga spotpriser för att i slutänden ändå få 1,70 kr/kWh som rörligt månadspris (35% mer än förra året).
Med rörligt vet jag då aldrig om jag behöver snåla i början eller om det går bra att brassa på med bastu eller spabad. Med timpris vet man vad det kommer att kosta och kan man göra ett aktivt val.
Nu har jag ingen aning om vart du bor, men vid -10° har vi en innetemperatur på runt 17-18°, just nu när jag skriver detta är det -18.4° och i köket har temperaturen sjunkit till 16°...
(1½ plan med källare uppvärmt med llvp i källare och hall - radiatorer har vi inte slagit på av ren självbevarelsedrift)

För runt 15 år sedan tittade vi på att konvertera till vattenburen värme, men den gången hade vi helt enkelt inte råd att ta den investeringen - och man ska ha ett extremt välisolerat hus för att klara att slå av värmen 12-14h/dag, särskilt om man har llvp och bor i Norrland.

Däremot har vi fritidshus i nordligaste Jämtland i samma storlek som bostadshuset där vi har bergvärme, den pumpen kör vi till 95% med elpatronen avstängd utan problem - och det huset blir då extremt energisnålt trots att det är byggt på 60-talet, om än med "nya" fönster samt tilläggsisolerat - men det hade likt förbannat blivit svårt eller iallafall kallt att köra värme enbart på nätterna.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
T TobbeP skrev:
Nu har jag ingen aning om vart du bor, men vid -10° har vi en innetemperatur på runt 17-18°, just nu när jag skriver detta är det -18.4° och i köket har temperaturen sjunkit till 16°...
(1½ plan med källare uppvärmt med llvp i källare och hall - radiatorer har vi inte slagit på av ren självbevarelsedrift)

För runt 15 år sedan tittade vi på att konvertera till vattenburen värme, men den gången hade vi helt enkelt inte råd att ta den investeringen - och man ska ha ett extremt välisolerat hus för att klara att slå av värmen 12-14h/dag, särskilt om man har llvp och bor i Norrland.

Däremot har vi fritidshus i nordligaste Jämtland i samma storlek som bostadshuset där vi har bergvärme, den pumpen kör vi till 95% med elpatronen avstängd utan problem - och det huset blir då extremt energisnålt trots att det är byggt på 60-talet, om än med "nya" fönster samt tilläggsisolerat - men det hade likt förbannat blivit svårt eller iallafall kallt att köra värme enbart på nätterna.
Dem har nog accumulatortankar hela källaren full i tusentals liter alternativt litium batterier hela källaren full och kör enorma huvudsäkringar för att kunna värma upp/ladda när el "billigt".

Eller så är dem troll helt enkelt :crysmile:
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Ja tanken slår mig att hos oss är det helt normalt att fira midsommar inomhus då det är svårt att få till den rätta "blå känslan" som herr Ledin sjunger om, när det är åtta plusgrader och regn utomhus.

Det är alltså inget onormalt att man får köra värmen i huset hela maj och iallafall delar av juni.
-Det händer inte varje år, men tillräckligt ofta för att det är nånting som man inte reagerar över.
 
harry73
T TobbeP skrev:
Nu har jag ingen aning om vart du bor, men vid -10° har vi en innetemperatur på runt 17-18°, just nu när jag skriver detta är det -18.4° och i köket har temperaturen sjunkit till 16°...
(1½ plan med källare uppvärmt med llvp i källare och hall - radiatorer har vi inte slagit på av ren självbevarelsedrift)

För runt 15 år sedan tittade vi på att konvertera till vattenburen värme, men den gången hade vi helt enkelt inte råd att ta den investeringen - och man ska ha ett extremt välisolerat hus för att klara att slå av värmen 12-14h/dag, särskilt om man har llvp och bor i Norrland.

Däremot har vi fritidshus i nordligaste Jämtland i samma storlek som bostadshuset där vi har bergvärme, den pumpen kör vi till 95% med elpatronen avstängd utan problem - och det huset blir då extremt energisnålt trots att det är byggt på 60-talet, om än med "nya" fönster samt tilläggsisolerat - men det hade likt förbannat blivit svårt eller iallafall kallt att köra värme enbart på nätterna.
Nu pratade jag inte om att stänga av värme, men om att ha igång spabad eller bastu
 
harry73 harry73 skrev:
Nu pratade jag inte om att stänga av värme, men om att ha igång spabad eller bastu
Ja då är det en helt annan fråga.

Men jag måste nog säga att om någon skulle beklaga sig för mig att deras elräkning blivit orimligt dyr pga höga priser, så nu är deras problem att dom inte kan bada i spabadet eller basta när man vill...då finns det en möjlighet att jag hade blivit lite provocerad.
Om jag säger det på ett diplomatiskt vis.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M mnils skrev:
Momsen är ett nollsummespel så länge folk drar in på annan konsumtion för att priserna på energi är höga.
Enda som ökar momsintäkterna är ett minskat sparande .
Nja, förutom de olika momssatserna beror det ju även på vad folk drar in på. Om vi gissar att folk inte kommer att ha råd med utlandssemestrar och spendera sina pengar någonstans där svenska staten inte får in moms, så är det inget nollsummespel.
 
Redigerat:
kisumisu
En annan sak som är lite intressant.

Som man inte pratar om eller är ens pk prata om. Alla pratar om spara och att vi måste spara

Vissa har tom blivit arga på Elbilar, Bastu, Spa mm och tycker det onödigt. Det är ungefär deras fel att elpriset är som det är....:thinking:

Besökte en simhall i södra Sverige där dem hade stängt av bastun :mad: Orkade inte bråka på min semester, men kunde dom gett rabatt på inträdet eller åtminstone sagt om men nä....nästa semester kanske bättre göra utomlands.

Men vad händer när alla sparar? Jo vinstgivande elbolag måste ju få sin vinst någonstans så då blir det också prishöjningar.

Det här har vi ju sett att acceptancen blivit högre när fler och fler har energieffektiva hem och bilar.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
En annan sak som är lite intressant.

Som man inte pratar om eller är ens pk prata om. Alla pratar om spara och att vi måste spara

Vissa har tom blivit arga på Elbilar, Bastu, Spa mm och tycker det onödigt.

Men vad händer när alla sparar? Jo vinstgivande elbolag måste ju få sin vinst någonstans så då blir det också prishöjningar.

Det här har vi ju sett att acceptancen blivit högre när fler och fler har energieffektiva hem och bilar.
Nej, så fungerar det inte. Nu gör alla vinns och producerar så mycket de kan. Om någon höjer priset blir de omedelbart av med försäljningen. Då det händer inte.
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Nej, så fungerar det inte. Nu gör alla vinns och producerar så mycket de kan. Om någon höjer priset blir de omedelbart av med försäljningen. Då det händer inte.
Just nu kanske. Men snart alla vana med ett pris på 4-6kr.

Kanske inte ens satsas till fler kraftverk när vi ändå lyckats få ner förbrukning.
 
kisumisu kisumisu skrev:
En annan sak som är lite intressant.

Som man inte pratar om eller är ens pk prata om. Alla pratar om spara och att vi måste spara

Vissa har tom blivit arga på Elbilar, Bastu, Spa mm och tycker det onödigt. Det är ungefär deras fel att elpriset är som det är....:thinking:

Besökte en simhall i södra Sverige där dem hade stängt av bastun :mad: Orkade inte bråka på min semester, men kunde dom gett rabatt på inträdet eller åtminstone sagt om men nä....nästa semester kanske bättre göra utomlands.

Men vad händer när alla sparar? Jo vinstgivande elbolag måste ju få sin vinst någonstans så då blir det också prishöjningar.

Det här har vi ju sett att acceptancen blivit högre när fler och fler har energieffektiva hem och bilar.
Det är ju fritt fram att bygga en simhall med bastu och ta betalt det pris som du vill. Inflationen går tyvärr inte att stoppa som enskild näringsidkare och ägaren har sina ägare, eller viljan att sätta mat på bordet. Om det innebär att jag måste stänga av bastun för att kunna betala mina räkningar så stänger jag av bastun. Håller med att man kunde informerat om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.