Mats-S
Noramasen Noramasen skrev:
Utan att kollat in så misstänker jag att detta system ska användas i samband när det inte är råspont som är underlag, utan där det inte finns bärande underlag. Och DÄR ska strö och bärläkt vara dimensionerad därefter. Och Där ska dessa konsoltyper användas.
Hade precis samma funderingar. Mitt tak från tidigt 80-tal har oljemasonit istället för råspont, bärläkten sitter rejält spikad i takstolarna CC 120cm. Så där finns inget alternativ än att fästa panelerna i bärläkten, och jag kan garantera att den här takkonstruktionen finns i ett mycket stort antal villor i Sverige, så givetvis finns det lösningar att fästa solpaneler även på dessa tak.

Hittade inget om infästningen på Svea Solar, men SveSol gör så här när det inte finns råspont:
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
K Kunken skrev:
Varför inte lägga i extra virke när man träffar fel . Inte så knepigt. Som jag sa klämmor tror jag ej på .fixerad Montering med rött skruv. Är det man ska abvända
??? Vad menar du med att lägga i extra virke? Under vilka förutsättningar kan man göra det. Det som jag syftar på är där det är minst 45*70 som godkänd läktdimension, och man inte kan fästa in konsolerna annat än i bärläkten. Och OM nu fabrikanterna har tagit fram en produkt avsedd för detta system så är det ju de som också lämnar garantier på rätt utförd montering. Sedan att använda sig av sin egen tro är inte en särskilt tillförlitlig källa utan enbart ett subjektivt tycke utan vetenskaplig grund.
 
Noramasen Noramasen skrev:
??? Vad menar du med att lägga i extra virke? Under vilka förutsättningar kan man göra det. Det som jag syftar på är där det är minst 45*70 som godkänd läktdimension, och man inte kan fästa in konsolerna annat än i bärläkten. Och OM nu fabrikanterna har tagit fram en produkt avsedd för detta system så är det ju de som också lämnar garantier på rätt utförd montering. Sedan att använda sig av sin egen tro är inte en särskilt tillförlitlig källa utan enbart ett subjektivt tycke utan vetenskaplig grund.
Har du sett Benders nya infästning för solceller?
 
T Tommynorskens skrev:
Har du sett Benders nya infästning för solceller?
Det där tror jag inte på;)
Intressant lösning som kan vara riktigt bra. Och anpassat för olika läktstorlekar dessutom. Men för säkerhets skull så skulle jag nog rekommendera att läkten skruvas fast istället för spikning.
 
Intressanta och lärorika funderingar här. Tackar!
För min del så är det gjort och nu får jag slåss med montören att åtgärda skadorna.

När det gäller de utifrån synliga borrhålen längs gavlarna på garaget. Vad kan man acceptera som åtgärd?

Dra ut skruvarna. Täta. Spackla. Måla. Montera om fästena så de sitter i takstolarna istället.
Annat förslag?
 
martin43 martin43 skrev:
Tänkte också på det, men tänkte också att temperaturskillnaden mellan råspontens in och utsida måste ju vara minimal? Speciellt med tanke på att det sitter ett extra tak i form av en solpanel ovanpå (nattutstrålningen sker från panelen istället för från takpannan).
Om utrymmet mellan undersida panel och råspont är stängt så luften inte kan röra på sej kan du ha rätt…
 
D DonAnte skrev:
Intressanta och lärorika funderingar här. Tackar!
För min del så är det gjort och nu får jag slåss med montören att åtgärda skadorna.

När det gäller de utifrån synliga borrhålen längs gavlarna på garaget. Vad kan man acceptera som åtgärd?

Dra ut skruvarna. Täta. Spackla. Måla. Montera om fästena så de sitter i takstolarna istället.
Annat förslag?
Mycket jobb med att dra ur skruvarna och därefter täta hålen... Nä knipsa av det som tränger ut och måla sedan över bara. Eller så låter du de sitta och målar över och nästa år är det en glömd historia. (Risken med att knipsa av är att stålet kommer fram och eventuellt börja rosta under färgen om det inte är rostfri skruv dvs)
 
Svea använder bland annat Esdec Click-fit Evo men även CC90 och en del Weland om jag minns rätt. Allt beroende på taktyp och vad som passar bäst.

Benders system är en variant av CC90.

Dem jag jobbar för använder mycket K2, MAFI, Weland, CWL och lite MAPAB och Aero Compact.
 
S SNf skrev:
Det kan man visst gora, speciellt om det är hårt trä! Du såg väl på bilden att trävirket sprucket.
Man kan ev använda en mindre borr än vad skruven behöver som sk skälvborrande. Självborrande funkar bäst i mjukt virke med marginal till ändträ.

Sn
Klart man kan, men det är inget krav. Du får skilja på vad som är krav och inte.
 
Alltså klämmorna sätts ju på läkt och pannor och kläms med en skruv. Vinden behöver man inte bry sig om, de kommer hålla om man monterar enligt instruktionen.

Här har ni en länk på klämmorna
https://www.solproffset.se/products/clickfit-evo-takkrok-universal

Man kan alltid placera klämmorna nära ströläkten så behöver man inte oro sig för lasten så mycket.
Sen gör alla som man vill, och Svea solar vet jag använder olika fästen för olika tak. På mitt tak passade klämmor och då blir jag nöjd då de inte skruvade där jag behöver oroa mig för att de läcker. Min läkt sitter fast så vind oroar jag mig inte för, de varken låter eller rör på sig i 30 m/s så jag är nöjd
 
Ställer ni en hink innanför ytterdörren också nu när det är kallt ute? Tänker att det måste kondensera nå djävulskt med den varma luften mot det kalla handtaget….

Skärp er!
 
  • Gilla
  • Haha
Simon_Nilsson och 4 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Ställer ni en hink innanför ytterdörren också nu när det är kallt ute? Tänker att det måste kondensera nå djävulskt med den varma luften mot det kalla handtaget….

Skärp er!
Hink! Nä det samlar man upp med foliehattarna;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Ställer ni en hink innanför ytterdörren också nu när det är kallt ute? Tänker att det måste kondensera nå djävulskt med den varma luften mot det kalla handtaget….

Skärp er!
Äsch, behövs inte när golvet ändå är fullt med tidningar för att ta allt j*a snöslask som följer med skorna in. (Projekt 324 typ, fixa bättre trappa/veranda…) ;)
 
F Fredrik Karlemon skrev:
Om utrymmet mellan undersida panel och råspont är stängt så luften inte kan röra på sej kan du ha rätt…
Eller om både utrymmet över och under sponten är öppet så att luften kan röra sig. Vilket det ju är. Utomhusluft rör sig på båda sidor.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Ställer ni en hink innanför ytterdörren också nu när det är kallt ute? Tänker att det måste kondensera nå djävulskt med den varma luften mot det kalla handtaget….

Skärp er!
Här kommer grodan:
Eftersom de flesta inte har "uteluftsventilerade kallvindar" som bostadsutrymme behövs foliehatten endast som skydd mot de genomgående spikarna i råsponten.

Utetemp nu -5 C. Inne + 22. Daggpunkt inne 0,7 C (den temperatur handtaget måste ner i för att få kondens).
Dörrhandtaget tillförs alltså mer värme inifrån än kyla utifrån och temperaturen är väl över 0,7 C. Ingen kondensering sker.
Vi får starta en ny tråd när det är -30 C.

Har man däremot en "uteluftsventilerad kalldörr" dvs samma idiotkonstruktion som en svensk kallvind där man borrar kanaler internt inuti dörren samt hål i topp och botten för att skapa ett internt kalldrag med fuktig utomhusluft i dörren som "skydd" mot mögel kommer handtaget att kylas ner mer!
Dessa dörrar har även problem med att det kondenderar på insidan av dörren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.