E Edlunn skrev:
Jag kommer runt 35km med korta turer i Stockholmskylan nu och med det fasta elpris som min laddstolpe har. 2,20/kWh inkl. allt, så blir det 6,30/mil. Bensin ligger nog runt på runt 14-15:-/mil. Så jag laddar lugnt vidare.
Ja det var ju väldigt bra!
 
S StevieGee skrev:
Vad räknar du för elpris då? Det är ju högst relevant.. Trelleborg är ju SE4, i så fall är det ju närmare om inte över 6kr/kWh denna månaden. Men du kanske har bundet?

Det är ju helt klart värt att räkna på det nu när det blir dyrare med elen. Innan har det alltid varit billigare.
Skrev i ett tidigare inlägg att jag laddade bilen på natten, timpris, ca 450öre inkl skatter, avgifter osv.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
-4 ute, +2 i garaget, bilen laddad inatt och förvärmd innan avfärd.
26km, ca 1/5 kvar av batteriet när jag kom hem, hälften landsväg hälften stadstrafik.
Ca 11.1kr/mil.

Motsvarande tripp på bensin drar nog iaf 0.8l per mil. Ca 14.4kr/mil.

Edit: Borde räkna in förvärmningen med, får återkomma
13.7kr milen för eldrift om man räknar in 2000W 30min förvärming vid ca 750öre/kWh.
 
Ska iväg på semester 4 veckor över jul och tar tåget till flygplatsen alltså bilen står kvar hemma. Ska man lämna bilen med fullt batteri? Ska man låta laddan sitta i? Tänker bara om det påverkar batteriet något...
 
Bäst att låta den vara laddad till nånstans kring 30%
Så är det iaf med storage på LiPo och LiIon batterier så borde vara samma med dessa.

kollade Volvos manual och de säger kring 25%
 
  • Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
Tack för all input angående el kontra bensin med dagens priser. Efter att räknat på mina förutsättningar och i handskfacket hittat en rabattcheck på Preem 40 öre/l är nu tanken full och batteriet får vara tomt.

22,6kr milen på el mot 12,3kr på bensin. Världen är sannerligen upp och ned.
 
E sthlm01 skrev:
Tack för all input angående el kontra bensin med dagens priser. Efter att räknat på mina förutsättningar och i handskfacket hittat en rabattcheck på Preem 40 öre/l är nu tanken full och batteriet får vara tomt.

22,6kr milen på el mot 12,3kr på bensin. Världen är sannerligen upp och ned.
Hittat i min inbox:
Den 15 december så firar vi på Circle K lilla julafton och bjuder alla medlemmar på 1 kr rabatt/liter.
Nu måste jag ut och köra för jag har full tank :p
 
D Dilato skrev:
Hittat i min inbox:
Den 15 december så firar vi på Circle K lilla julafton och bjuder alla medlemmar på 1 kr rabatt/liter.
Nu måste jag ut och köra för jag har full tank :p
Lilla julafton? Jag tycker det låter som riktiga julafton! :D
 
Nästa steg är väl att lyfta ut batteriet ur bilen för att slippa att det ökar bensinförbrukningen…
 
Undrar vad som gör störst skillnad på bränsleförbrukningen, ta bort batteriet, eller möjligheten att bromskraftregenera.

Oavsett är bilen rätt trött med bara bensinmotorn.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Undrar vad som gör störst skillnad på bränsleförbrukningen, ta bort batteriet, eller möjligheten att bromskraftregenera.

Oavsett är bilen rätt trött med bara bensinmotorn.
Det är intressant fråga och ja, det är som bekant som en helt annan bil på bensin.

Får se det som att hybrid är som en hedge; en kan välja det energislag som för tillfället är mest fördelaktigt.
 
Jag har inte kvar min GTE, men har en elbil. Drar priset iväg lite till på natten, når man 6 kr så drar bilen på vintern 2kwh/mil, då kostar det 12kr milen att köra. Den gamla fossilbilen drar 0.75 och bensinen kostar 18 kr så närmar de sig varandra i kostnad... Turligt nog ligger elpriset en bra bit därifrån... på natten...
 
Fick ett erbjudande från min lokala VW handlare om någon sorts serviceavtal på min 2018 GTE som gått 10k mil.

425kr månaden, 36 månader och max 4500 mil.

Kan det vara något tro?

En vanlig service per år är ju billigare än så men det är väl ett byte av växellådsolja runt 12k som borde vara lite dyrare.
 
Antar att det blir 3 servicetillfällen, varav en med växellådsolja. Borde landa på ca 20k.
 
  • Gilla
David L
  • Laddar…
Någon som har lite tips på hur man får tidsstyrd laddning att fungera på Passat GTE MY18? Jag har trott att jag gjort rätt men nu är jag osäker på om jag gjort fel hela tiden…

De två knapparna vid laddluckan ska ju användas till att starta omedelbar laddning (den övre) eller tidsstyrd laddning (den undre). Trots att jag aktiverat avresetid & nattström så börjar den ladda bilen direkt?! Jag såg det tydligt eftersom jag precis installerat en Tibber Pulse.

Jag har ingen laddbox utan laddar via ”uppgraderad” Schucko och 10A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.