Hej ska försöka sammanfatta så kort det går.
Nu när elpriserna drar iväg så bestämde jag mig för att kolla upp vad ett vattenbatteri skulle kosta.
Ringde Östberg (aggregatet är ett Östber Heru 160 s ec ) frågade om det gick att installera ett vattenbatteri. ja sa dom och jag beställde. Ventilationsfirma monterade sedan batteriet.
I väntan på rörmokaren så började temperaturen sjunka ute och jag gjorde som jag hittills alltid har gjort i slutet av september, slår på FTXens elvärmare. Den fungerar dock inte märkte jag då det började blåsa kallt inne.
Det är först nu jag inser att det kan bli svårt att få FTXen att lira med vattenbatteriet då utan elvärmaren så får jag jag vid 0 grader ute och neråt rotortemperatur på 12 grader vilket leder till att aggregatet varvar upp och ner konstant för att försöka hålla temperaturen i rotorn över 12 grader.
mina temperaturer vid 0 grader ute är. Rotor 12 - Tilluft 14 - Frånluft 17 - avluft 3.
Inomhustemperatur 21-22
Ringde till Östbergs support som direkt påpekade att frånluften är låg. Men varför det var så och en eventuell lösning kunde dom inte hjälpa mig med.
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Det är känns ju surt att ha lagt 10k på något man inte kan använda.
Frågeställningen är om det är korrekt inställt. Ventilationsfirman som monterade allt kunde inte lämna en OVK. Jag ringde lokala sotaren som var här i 10 minuter sen hade jag min OVK.
Ventilationsfirman ställde in på 57 L/S på tilluft och 48 L/S frånluft. Argumenten var att det var bättre med övertryck vid radon i väggarna för att radonen inte skulle sugas in i byggnaden. Sotaren justerade dock lite som jag ej fick papper på. Den justeringen var att höja Frånluft i badrummet och sänka i hallen samt höja i tvättstugan och sänka i tilliggande förråd
Hastigheten på fläktarna är 42% på tilluften och 45% på frånluften. Hur fick man fram dessa värden?
Mitt hus är 1.5 plan med källare. Jag uppskattar att ytan som ventileras på plan 1 är 83 KVM , plan 2 är 10 KVM och källare 50 KVM.
rören på kallvind är isolerade. 55mm
Ser ovanstående korrekt ut? går det ensa att svara på?
https://soliduct.se/media/download/Snabbfakta Heru 160 S EC.pdf
Nu när elpriserna drar iväg så bestämde jag mig för att kolla upp vad ett vattenbatteri skulle kosta.
Ringde Östberg (aggregatet är ett Östber Heru 160 s ec ) frågade om det gick att installera ett vattenbatteri. ja sa dom och jag beställde. Ventilationsfirma monterade sedan batteriet.
I väntan på rörmokaren så började temperaturen sjunka ute och jag gjorde som jag hittills alltid har gjort i slutet av september, slår på FTXens elvärmare. Den fungerar dock inte märkte jag då det började blåsa kallt inne.
Det är först nu jag inser att det kan bli svårt att få FTXen att lira med vattenbatteriet då utan elvärmaren så får jag jag vid 0 grader ute och neråt rotortemperatur på 12 grader vilket leder till att aggregatet varvar upp och ner konstant för att försöka hålla temperaturen i rotorn över 12 grader.
mina temperaturer vid 0 grader ute är. Rotor 12 - Tilluft 14 - Frånluft 17 - avluft 3.
Inomhustemperatur 21-22
Ringde till Östbergs support som direkt påpekade att frånluften är låg. Men varför det var så och en eventuell lösning kunde dom inte hjälpa mig med.
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Det är känns ju surt att ha lagt 10k på något man inte kan använda.
Frågeställningen är om det är korrekt inställt. Ventilationsfirman som monterade allt kunde inte lämna en OVK. Jag ringde lokala sotaren som var här i 10 minuter sen hade jag min OVK.
Ventilationsfirman ställde in på 57 L/S på tilluft och 48 L/S frånluft. Argumenten var att det var bättre med övertryck vid radon i väggarna för att radonen inte skulle sugas in i byggnaden. Sotaren justerade dock lite som jag ej fick papper på. Den justeringen var att höja Frånluft i badrummet och sänka i hallen samt höja i tvättstugan och sänka i tilliggande förråd
Hastigheten på fläktarna är 42% på tilluften och 45% på frånluften. Hur fick man fram dessa värden?
Mitt hus är 1.5 plan med källare. Jag uppskattar att ytan som ventileras på plan 1 är 83 KVM , plan 2 är 10 KVM och källare 50 KVM.
rören på kallvind är isolerade. 55mm
Ser ovanstående korrekt ut? går det ensa att svara på?
https://soliduct.se/media/download/Snabbfakta Heru 160 S EC.pdf
Ska försöka svara på några av dina funderingar utifrån min egen kunskap. Finns säkert andra här på forumet som kan mer om aggregatet.S Skomm@r skrev:Hej ska försöka sammanfatta så kort det går.
Nu när elpriserna drar iväg så bestämde jag mig för att kolla upp vad ett vattenbatteri skulle kosta.
Ringde Östberg (aggregatet är ett Östber Heru 160 s ec ) frågade om det gick att installera ett vattenbatteri. ja sa dom och jag beställde. Ventilationsfirma monterade sedan batteriet.
I väntan på rörmokaren så började temperaturen sjunka ute och jag gjorde som jag hittills alltid har gjort i slutet av september, slår på FTXens elvärmare. Den fungerar dock inte märkte jag då det började blåsa kallt inne.
Det är först nu jag inser att det kan bli svårt att få FTXen att lira med vattenbatteriet då utan elvärmaren så får jag jag vid 0 grader ute och neråt rotortemperatur på 12 grader vilket leder till att aggregatet varvar upp och ner konstant för att försöka hålla temperaturen i rotorn över 12 grader.
mina temperaturer vid 0 grader ute är. Rotor 12 - Tilluft 14 - Frånluft 17 - avluft 3.
Inomhustemperatur 21-22
Ringde till Östbergs support som direkt påpekade att frånluften är låg. Men varför det var så och en eventuell lösning kunde dom inte hjälpa mig med.
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Det är känns ju surt att ha lagt 10k på något man inte kan använda.
Frågeställningen är om det är korrekt inställt. Ventilationsfirman som monterade allt kunde inte lämna en OVK. Jag ringde lokala sotaren som var här i 10 minuter sen hade jag min OVK.
Ventilationsfirman ställde in på 57 L/S på tilluft och 48 L/S frånluft. Argumenten var att det var bättre med övertryck vid radon i väggarna för att radonen inte skulle sugas in i byggnaden. Sotaren justerade dock lite som jag ej fick papper på. Den justeringen var att höja Frånluft i badrummet och sänka i hallen samt höja i tvättstugan och sänka i tilliggande förråd
Hastigheten på fläktarna är 42% på tilluften och 45% på frånluften. Hur fick man fram dessa värden?
Mitt hus är 1.5 plan med källare. Jag uppskattar att ytan som ventileras på plan 1 är 83 KVM , plan 2 är 10 KVM och källare 50 KVM.
rören på kallvind är isolerade. 55mm
Ser ovanstående korrekt ut? går det ensa att svara på?
[länk] Heru 160 S EC.pdf
1. Håller med Östbergs att din frånluft temp är för låg utifrån den temp du säger att du har inne. Den borde ligga runt inomhustemperaturen på frånluften. Vad som kan orsaka det, något kyler ner frånluften.
Har du kallt i något av rummen som frånluftdonen sitter i?
Oisolerade ventilationsrör någonstans där det är kallt.
2. Utifrån din uppskattning av m2 så stämmer flödena. 0,35l/s per m2 för bostadshus.
3. Sotarens jobb lät ju väldigt konstigt. Om han har gjort en godkänd OVK så ska du ha papper på det. Känns mest som de justerat om efter egen erfarenhet. Frågan är ju nu vad du har för värden på alla don, protokollet du lagt ut måste vara från injusteringen från ventilationsfirman. Det beräknade luftflödet utifrån yta och det uppmätta med luftflödesmätare.
Vad jag kan se så ser verkningsgrad rätt ut så det är frånluftens temp du får börja kolla upp.
Vad är det som kyler ner frånluften?
Temp i alla rum?
Har du kallt i förrådet så den kalla luften blandas med de andra rummens frånluft?
Ska gå å mäta när jag kommer hem. Kan även testa täppa för fläkten i förrådet då det är lite kallare där än när jag mätte sistS svebbe skrev:Ska försöka svara på några av dina funderingar utifrån min egen kunskap. Finns säkert andra här på forumet som kan mer om aggregatet.
1. Håller med Östbergs att din frånluft temp är för låg utifrån den temp du säger att du har inne. Den borde ligga runt inomhustemperaturen på frånluften. Vad som kan orsaka det, något kyler ner frånluften.
Har du kallt i något av rummen som frånluftdonen sitter i?
Oisolerade ventilationsrör någonstans där det är kallt.
2. Utifrån din uppskattning av m2 så stämmer flödena. 0,35l/s per m2 för bostadshus.
3. Sotarens jobb lät ju väldigt konstigt. Om han har gjort en godkänd OVK så ska du ha papper på det. Känns mest som de justerat om efter egen erfarenhet. Frågan är ju nu vad du har för värden på alla don, protokollet du lagt ut måste vara från injusteringen från ventilationsfirman. Det beräknade luftflödet utifrån yta och det uppmätta med luftflödesmätare.
Vad jag kan se så ser verkningsgrad rätt ut så det är frånluftens temp du får börja kolla upp.
Vad är det som kyler ner frånluften?
Temp i alla rum?
Har du kallt i förrådet så den kalla luften blandas med de andra rummens frånluft?
Hej. Nu är det är -12 ute så var det 15 i förrådet och 17 i tvättstugan så jag satte för de donen temporärt.S svebbe skrev:Ska försöka svara på några av dina funderingar utifrån min egen kunskap. Finns säkert andra här på forumet som kan mer om aggregatet.
1. Håller med Östbergs att din frånluft temp är för låg utifrån den temp du säger att du har inne. Den borde ligga runt inomhustemperaturen på frånluften. Vad som kan orsaka det, något kyler ner frånluften.
Har du kallt i något av rummen som frånluftdonen sitter i?
Oisolerade ventilationsrör någonstans där det är kallt.
2. Utifrån din uppskattning av m2 så stämmer flödena. 0,35l/s per m2 för bostadshus.
3. Sotarens jobb lät ju väldigt konstigt. Om han har gjort en godkänd OVK så ska du ha papper på det. Känns mest som de justerat om efter egen erfarenhet. Frågan är ju nu vad du har för värden på alla don, protokollet du lagt ut måste vara från injusteringen från ventilationsfirman. Det beräknade luftflödet utifrån yta och det uppmätta med luftflödesmätare.
Vad jag kan se så ser verkningsgrad rätt ut så det är frånluftens temp du får börja kolla upp.
Vad är det som kyler ner frånluften?
Temp i alla rum?
Har du kallt i förrådet så den kalla luften blandas med de andra rummens frånluft?
21 grader i resten av huset.
Detta påverkade dock inte frånluftstemperaturen som fortsatt ligger på 16 grader. Det är oisolerade vind där rören går kanske det som påverkar mest nu.
Nu ser mina temperaturer ut som följande.
Utomhus -12
Rotor 9
tilluft 12
frånluft 16
avluft -7.
Frånluften roterar som på 50% enligt förslag från Östberg för att få upp frånluftstemperaturen. Tilluften har varvat ner och ligger på 32%
Avluft -7 grader.S Skomm@r skrev:Hej. Nu är det är -12 ute så var det 15 i förrådet och 17 i tvättstugan så jag satte för de donen temporärt.
21 grader i resten av huset.
Detta påverkade dock inte frånluftstemperaturen som fortsatt ligger på 16 grader. Det är oisolerade vind där rören går kanske det som påverkar mest nu.
Nu ser mina temperaturer ut som följande.
Utomhus -12
Rotor 9
tilluft 12
frånluft 16
avluft -7.
Frånluften roterar som på 50% enligt förslag från Östberg för att få upp frånluftstemperaturen. Tilluften har varvat ner och ligger på 32%
Jag har inga data över olika ventilationsaggregat eller hur det bör vara, men givaren till avluften, var sitter den?
Är det någon som har flödesschema på detta? Då skulle man kanske klara av att klura ut hur det fungerar och varför det fungerar/inte fungerar.
55mm isolering på vind är ju inte ens hälften av vad du borde ha. Går de på kallvind brukar 120mm vara lagom.
När man dimensionerar isolering brukar man säga att man max får tappa 2 grader från don till aggregat.
Prova och mät vid frånluftsdonen och direkt innan aggregat så ser du ju hur mycket effekt du tappar.
Då ser du även om det är där du ska lägga energi eller om det ligger något i luftflödena.
Sen är det ju så att balans i ett ftx är bra. Framförallt så att det finns energi i frånluften så tilluften kan värmas av den.
Har man 57l/s i T och 48l/s i F så fattas det ju värme för 16% av tilluften. Och då sjunker tillufts tempen.
Sen tycker jag man ska begära ett protokoll, och framförallt med inställningar på donen så man kan återskapa ifall man behöver ta isär och rengöra donen.
Att sen tro att man kan skapa ett övertryck i ett gammalt hus med ftx p.g.a radon tycker jag är så dumt att klockarna stannar, men nu har du ju justerat om så det kan vi ju lämna därhän.
När man dimensionerar isolering brukar man säga att man max får tappa 2 grader från don till aggregat.
Prova och mät vid frånluftsdonen och direkt innan aggregat så ser du ju hur mycket effekt du tappar.
Då ser du även om det är där du ska lägga energi eller om det ligger något i luftflödena.
Sen är det ju så att balans i ett ftx är bra. Framförallt så att det finns energi i frånluften så tilluften kan värmas av den.
Har man 57l/s i T och 48l/s i F så fattas det ju värme för 16% av tilluften. Och då sjunker tillufts tempen.
Sen tycker jag man ska begära ett protokoll, och framförallt med inställningar på donen så man kan återskapa ifall man behöver ta isär och rengöra donen.
Att sen tro att man kan skapa ett övertryck i ett gammalt hus med ftx p.g.a radon tycker jag är så dumt att klockarna stannar, men nu har du ju justerat om så det kan vi ju lämna därhän.
Givaren för vluften sitter precis framför/under fläkten för frånluft.A Antemoo skrev:
På motsatt sida bakom värmeväxlaren sitter givaren för frånluft.
T Tjoa skrev:55mm isolering på vind är ju inte ens hälften av vad du borde ha. Går de på kallvind brukar 120mm vara lagom.
När man dimensionerar isolering brukar man säga att man max får tappa 2 grader från don till aggregat.
Prova och mät vid frånluftsdonen och direkt innan aggregat så ser du ju hur mycket effekt du tappar.
Då ser du även om det är där du ska lägga energi eller om det ligger något i luftflödena.
Sen är det ju så att balans i ett ftx är bra. Framförallt så att det finns energi i frånluften så tilluften kan värmas av den.
Har man 57l/s i T och 48l/s i F så fattas det ju värme för 16% av tilluften. Och då sjunker tillufts tempen.
Sen tycker jag man ska begära ett protokoll, och framförallt med inställningar på donen så man kan återskapa ifall man behöver ta isär och rengöra donen.
Att sen tro att man kan skapa ett övertryck i ett gammalt hus med ftx p.g.a radon tycker jag är så dumt att klockarna stannar, men nu har du ju justerat om så det kan vi ju lämna därhän.
T Tjoa skrev:55mm isolering på vind är ju inte ens hälften av vad du borde ha. Går de på kallvind brukar 120mm vara lagom.
När man dimensionerar isolering brukar man säga att man max får tappa 2 grader från don till aggregat.
Prova och mät vid frånluftsdonen och direkt innan aggregat så ser du ju hur mycket effekt du tappar.
Då ser du även om det är där du ska lägga energi eller om det ligger något i luftflödena.
Sen är det ju så att balans i ett ftx är bra. Framförallt så att det finns energi i frånluften så tilluften kan värmas av den.
Har man 57l/s i T och 48l/s i F så fattas det ju värme för 16% av tilluften. Och då sjunker tillufts tempen.
Sen tycker jag man ska begära ett protokoll, och framförallt med inställningar på donen så man kan återskapa ifall man behöver
Jasså!?.. hantverkare.. Ja det kanske ligger något i det iom att när jag mätte vid donen och läste av givaren på frånluft så diffade det 5-6 grader.T Tjoa skrev:55mm isolering på vind är ju inte ens hälften av vad du borde ha. Går de på kallvind brukar 120mm vara lagom.
När man dimensionerar isolering brukar man säga att man max får tappa 2 grader från don till aggregat.
Prova och mät vid frånluftsdonen och direkt innan aggregat så ser du ju hur mycket effekt du tappar.
Då ser du även om det är där du ska lägga energi eller om det ligger något i luftflödena.
Sen är det ju så att balans i ett ftx är bra. Framförallt så att det finns energi i frånluften så tilluften kan värmas av den.
Har man 57l/s i T och 48l/s i F så fattas det ju värme för 16% av tilluften. Och då sjunker tillufts tempen.
Sen tycker jag man ska begära ett protokoll, och framförallt med inställningar på donen så man kan återskapa ifall man behöver ta isär och rengöra donen.
Att sen tro att man kan skapa ett övertryck i ett gammalt hus med ftx p.g.a radon tycker jag är så dumt att klockarna stannar, men nu har du ju justerat om så det kan vi ju lämna därhän.
Anledningen till obalansen i till och frånluft var att med ett övertryck så skulle man komma bort från risken att med ett undertryck suga in radon från byggmaterialet. "så dumt så att klockorna stannar" Men detta kanske är felaktigt.
Jag har ej justerat om något som inte går att återställa, jag inser mina begränsningar . I källaren så satte jag bara på plastfolie på donen för att se om det påverkade något.
De 5 procenten jag höjde på enheten är lätt att sänka till samma värde som "proffsen" ställde in.
Kom på nu att jag inte tappar något i temp på tilluften bara på frånluften. Tilluften direkt efter aggregatet ligger på 14 grader och i tillutsdonet längst bort mäter jag också 14 grader.T Tjoa skrev:55mm isolering på vind är ju inte ens hälften av vad du borde ha. Går de på kallvind brukar 120mm vara lagom.
När man dimensionerar isolering brukar man säga att man max får tappa 2 grader från don till aggregat.
Prova och mät vid frånluftsdonen och direkt innan aggregat så ser du ju hur mycket effekt du tappar.
Då ser du även om det är där du ska lägga energi eller om det ligger något i luftflödena.
Sen är det ju så att balans i ett ftx är bra. Framförallt så att det finns energi i frånluften så tilluften kan värmas av den.
Har man 57l/s i T och 48l/s i F så fattas det ju värme för 16% av tilluften. Och då sjunker tillufts tempen.
Sen tycker jag man ska begära ett protokoll, och framförallt med inställningar på donen så man kan återskapa ifall man behöver ta isär och rengöra donen.
Att sen tro att man kan skapa ett övertryck i ett gammalt hus med ftx p.g.a radon tycker jag är så dumt att klockarna stannar, men nu har du ju justerat om så det kan vi ju lämna därhän.
Nu vid -1 ute är inomhustemperatur 21 och från luften 17.
Om jag skulle isolera mer är det då bara att linda in mer isolering på det befintliga?
Funderar också på att hyra en mätare och kalibrera om systemet. Förstår bara inte hur man får fram vilken hastighet det ska vara på fläktarna?
Lägsta möjliga och sen höja tills man får rätt värde på alla don?
Hur lång sträcka färdas frånluften i kallt utrymme.S Skomm@r skrev:Kom på nu att jag inte tappar något i temp på tilluften bara på frånluften. Tilluften direkt efter aggregatet ligger på 14 grader och i tillutsdonet längst bort mäter jag också 14 grader.
Nu vid -1 ute är inomhustemperatur 21 och från luften 17.
Om jag skulle isolera mer är det då bara att linda in mer isolering på det befintliga?
Funderar också på att hyra en mätare och kalibrera om systemet. Förstår bara inte hur man får fram vilken hastighet det ska vara på fläktarna?
Lägsta möjliga och sen höja tills man får rätt värde på alla don?
Ju längre sträcka desto viktigare med vettig isolering.
Orsaken att övertryck är negativt är att du riskerar att trycka in fukt i konstruktionen.S Skomm@r skrev:
Radonet hanteras genom att blandas ut och ventileras ut.
Ok, men både ja och nej med matematiken.S Skomm@r skrev:
Det är enklare att kyla ner från 22 grader till t.ex 16 grader än det är att kyla ner från 16 grader till 10 grader.
Med den filosofin så är frånluften viktigare att isolera än tilluften. Låt oss säga att man har perfekt isolerad frånluft och tappar noll grader, då är det inte så farligt med lite halvtaskig isolering på tilluften.
Det vettigaste är ändå att isolera allt tillräckligt.
Sitter givaren för frånluft så det kan läcka in kall luft från vinden? Räcker med lite läckluft på givaren för stort mätfel.