Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
Det är helt rätt av dig @Mikael Eskilandersson att du fortfarande är kvar här och diskuterar med oss! All heder åt en politiker som tar sitt uppdrag på allvar!
Synd att de andra partiernas talespersoner inte följer exemplet.
Synd att de andra partiernas talespersoner inte följer exemplet.
Det kanske de gjör om vi bjuder in den dem också.SågspånPappspikEternit skrev:
Vill @Johan Löfstrand fortsätta diskutera bostadspolitik här så sd inte behöver stå oemotsagda?
Jag förstår inte riktigt. I dokumentet du länkar till står inte ett ord om att huset skulle kunna uppföras planstridigt. Men det påstår du här att det skulle få göra? Hur är det ni har tänkt er?Mikael Eskilandersson skrev:Nej, man får inte stycka av en tomt hur man vill. Finns riktlinjer för hur det får ske och framförallt när det gäller jordbruksmark är det dessutom bundet till att markens brukande ska underlättas.
Men kort kan man säga att Sverigehuset ska, liksom Attefallshusen, gå över kommunerna planer, men det går inte över riksintresse och strandskydd. Liksom Attefallshus så blir det en anmälningsplikt och då kan det stoppas av riksintressen och strandskydd.
Till förslaget hör också att strandskyddet ska förändras och ge större flexibilitet samt att riksintressena ska minska, samt att man inom vissa riksintresse ska möjliggöra viss bebyggelse. Så det är mer än bara huset vi föreslår. Läs gärna hela förslaget här:
[länk]
Att ett bostadshus skulle få uppföras planstridigt är något HELT annat än att en komplementbyggnad eller tillbyggnad till befintligt bostadshus får uppföras planstridigt. Det går inte att dra parallellen till attefallshus. Tänker ni att enbart egenskaperna får vara planstridiga eller även användningsbesämmelserna? Hur ställer ni er till saker som markreservat, skyddsbestämmelser mm?
Är alltså er uppfattning att bromsklossen för byggbolagen i produktionen av småhus är de dyra och långsamma kostnaderna enligt kommunens bygglovtaxa?Mikael Eskilandersson skrev:Priset är tyvärr inte helt lätt att räkna ut för oss. Skulle vi be två företag räkna på det skulle vi också få två olika pris. Men om ett byggbolag kan köpa 10 tomter och bygga 10 hus för försäljning och på förhand veta att det inte kommer fördyrande krav från kommunen eller andra oväntade administrativa kostnader. Då måste det göra processen billigare och snabbare.
Det här byggbolaget du refererar till ovan köper in 10 tomter för X antal miljoner. Sen ska man bland annat:
- Betala förrättningskostnader
- Bygga väg alt betala gatukostnadsersättning
- Bygga dagvattenhantering
- Bygga och/eller betala anslutningskostnader för VA
- Markplanera och förbereda marken för att placera husen.
- Bygga själva husen
Och ni tänker då att det är bygglovkostnaden som är den avgörande punkten som gör att småhusproduktionen (enligt er) är för låg? Säg för enkelhetens skull att man helt skulle slippa den. Den är ju oavsett en parentes i sammanhanget?
(Nu har jag dessutom helt struntat i plankostnaden, Varför den skulle bli lägre med ett typgodkänt hus som dokumentet påstår ser jag inte alls logiken i. Än mindre hur detaljplaneläggning öht går ihop med påståendet ovan om planstridighet).
Och hijab ska dom ha också … nä förlåt så mycket. Huckle menade jag.S Stuff skrev:
Riksdagsledamot Sverigedemokraterna
· 55 inlägg
Alltså, det stora problemet för företag som bygger småhus är inte kostnaden för bygglovet. Det lägger man ju bara på priset. Det stora problemet är att förhålla sig till 290 olika kommuners tolkning av PBL:n och de tusentals olika planer som finns. Ett exempel de själva tagit upp när jag pratat med dem, är höjden på ett elskåp, som kan skilja från en kommun till en annan. Ett elskåp kan man inte bara flytta 30 centimeter upp eller ner.N Noell skrev:Jag förstår inte riktigt. I dokumentet du länkar till står inte ett ord om att huset skulle kunna uppföras planstridigt. Men det påstår du här att det skulle få göra? Hur är det ni har tänkt er?
Att ett bostadshus skulle få uppföras planstridigt är något HELT annat än att en komplementbyggnad eller tillbyggnad till befintligt bostadshus får uppföras planstridigt. Det går inte att dra parallellen till attefallshus. Tänker ni att enbart egenskaperna får vara planstridiga eller även användningsbesämmelserna? Hur ställer ni er till saker som markreservat, skyddsbestämmelser mm?
Är alltså er uppfattning att bromsklossen för byggbolagen i produktionen av småhus är de dyra och långsamma kostnaderna enligt kommunens bygglovtaxa?
Det här byggbolaget du refererar till ovan köper in 10 tomter för X antal miljoner. Sen ska man bland annat:
- Betala förrättningskostnader
- Bygga väg alt betala gatukostnadsersättning
- Bygga dagvattenhantering
- Bygga och/eller betala anslutningskostnader för VA
- Markplanera och förbereda marken för att placera husen.
- Bygga själva husen
Och ni tänker då att det är bygglovkostnaden som är den avgörande punkten som gör att småhusproduktionen (enligt er) är för låg? Säg för enkelhetens skull att man helt skulle slippa den. Den är ju oavsett en parentes i sammanhanget?
(Nu har jag dessutom helt struntat i plankostnaden, Varför den skulle bli lägre med ett typgodkänt hus som dokumentet påstår ser jag inte alls logiken i. Än mindre hur detaljplaneläggning öht går ihop med påståendet ovan om planstridighet).
Det har också tagits upp olika tolkningar av hur stora badrum ska vara osv.
Ett typgodkänt hus, som Sverigehuset, ska få byggas på alla tomter avsedda för hus. Sedan exakt hur regelverket kring det ska se ut, återstår att låta utreda. Men det ska inte bedömas av varje kommun separat, utan det har ett centralt godkännande. Liksom Attefallshus inte bedöms separat, men det betyder inte att man kan bygga Attefallshus varsomhelst. Finns ju fortfarande ett regelverk.