Jag har en rj45 port på min mätare. Är homewizards produkt kompatibel med det?

S
H Husfrömmar skrev:
Jag har en rj45 port på min mätare. Är homewizards produkt kompatibel med det?
Undrar också det.

Har integrerat en tibbe pulse RJ45:a med home assistant men det är så satans buggigt att jag letar efter alternativ.

Minst en gång per dag fryser integreringen och sensorerna hänger sig i senast avlästa läge. Vilket förstör statistiken totalt dessutom..

Tidigare körde jag en mätare från Efergy tror jag, såldes på Claes Olsson.
Klämmor på inkommande faserna i skåpet.

Finns även från Shelly, energimätare , samma mer med klämmor så loggas det i app då, om du har wifi-täckning.

Just att använda porten på mätaren, så blir det begränsat, om man inte vill dra igång ett smart hem, eller är datanörd sedan innan

Jag kan dock för historik, ladda ner från min nätägare (Kraftringen i mitt fatt) all förbrukning.
Timme för timme, i Excel mm

S SueCia skrev:
Undrar också det.

Har integrerat en tibbe pulse RJ45:a med home assistant men det är så satans buggigt att jag letar efter alternativ.

Minst en gång per dag fryser integreringen och sensorerna hänger sig i senast avlästa läge. Vilket förstör statistiken totalt dessutom..
Jag har beställt en nu och ska testa innom kort. Återkommer när jag svar

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S Smarteus skrev:
Som någon tidigare skrev.
Jag köpte en:
[länk]
och kör med homeassistant. Funkar kanon.
[bild]
Beställd. Tack så mycket för tipset!

Ni som kollar i realtid.. Hur jobbar ni? Nu ligger vi på 3 kW nu får vi stänga av spisen osv? Eller vad använder ni informationen till? Jag tycker jag kollar mycket men kollar bara på vattenfall varje dag. Nu för tiden när man har rätt bra koll är det aldrig några överraskningar. Varmvattenberedaren drar vad den drar, LLV också, spisen osv. Det mesta andra drar kanppt ingenting. ca 100-200 W kontinuerligt men är väl kyl,frys, lampor osv.

F fiskarn87 skrev:
Ni som kollar i realtid.. Hur jobbar ni? Nu ligger vi på 3 kW nu får vi stänga av spisen osv? Eller vad använder ni informationen till? Jag tycker jag kollar mycket men kollar bara på vattenfall varje dag. Nu för tiden när man har rätt bra koll är det aldrig några överraskningar. Varmvattenberedaren drar vad den drar, LLV också, spisen osv. Det mesta andra drar kanppt ingenting. ca 100-200 W kontinuerligt men är väl kyl,frys, lampor osv.
Har ett Excel-ark (eg Google Sheets) där jag fyller i information om max-effekt per fas per strömförbrukare.
Sen så har jag använt den informationen för att se till att jag inte hamnar över huvudsäkringarnas ampere på någon fas. Vissa saker styr jag med smarthubben och stänger av rätt sak om realtids-effekten går över viss nivå på en viss fas.
Ex, VVB (via styrpuck och kontaktor) & motorvärmare (1-fas styrbart ute-uttag) stängs av om de skulle vara på och det blir för mycket.
Hade problem med att ibland skjuta huvudsäkringar de två tidigare vintrarna ... nu håller allt :)

Sen då mitt fastpris avtal går ut kommer jag att styra på pris när VVB får gå.

• Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Undrar också det.

Skippa integreringen och kör MQTT mot Mosquito istället. Funkar bra här iaf, inga problem alls hittills (sen månadsskiftet).

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
S
Strip Strip skrev:
Skippa integreringen och kör MQTT mot Mosquito istället. Funkar bra här iaf, inga problem alls hittills (sen månadsskiftet).
Den hämtar fortfarande datan från Tibbers API då eller?
Försöker hitta en lösning som kör överföringen inhouse istället så man inte är beroende av en molntjänst.

S SueCia skrev:
Försöker hitta en lösning som kör överföringen inhouse istället så man inte är beroende av en molntjänst.
https://www.homewizard.com/p1-meter/
Har lokalt api.

EDIT
Sen om den passar just din El-mätare vet jag ju inte
Den passar EONS Landis-Gyr iaf då det är EON & den där homewizards mätaren jag kör med

S SueCia skrev:
Nä, då snackar Pulse med mätaren och skickar data direkt till Mosquito addon Home Assistant. Jag har exakt samma prioritering, hatar att bara beroende av externa tjänster.

Jo det kan säkert va intressant och har ,man problem med huvudsäkringar är det ju en sak. Men att flytta förbrukning kan man göra ändå.

Det visade sig att jag inte kunde använda min Homewizard p1 med min kom.modul.
Jag hade en NVE modul installerad sen tidigare.
Om någon har P1 kommodul på mätaren och är intresserad kan ni skicka PM.

F fiskarn87 skrev:
Dels ser man rätt väl om förbrukningen börjar dra iväg utan att det blir kallare ute, dvs något är skumt och dels ser man om försöken att flytta förbrukning till lågkostnadstimmar lyckas eller kan förbättras.
Diagram som visar energiförbrukning och priser över tid, med markeringar för lågt och högt elpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går ju också att läsa in priser och se en prognos för kommande elräkning. Som läget är nu, kan det vara intressant att se om man tror sig klara av nästa räkning medan det fortfarande finns tid att agera.
Men visst, elpriserna från Nordpool och data från värmeanläggningen är egentligen intressantare för att styra.

/Fumble

F Fumble skrev:
Dels ser man rätt väl om förbrukningen börjar dra iväg utan att det blir kallare ute, dvs något är skumt och dels ser man om försöken att flytta förbrukning till lågkostnadstimmar lyckas eller kan förbättras.
[bild]
Det går ju också att läsa in priser och se en prognos för kommande elräkning. Som läget är nu, kan det vara intressant att se om man tror sig klara av nästa räkning medan det fortfarande finns tid att agera.
Men visst, elpriserna från Nordpool och data från värmeanläggningen är egentligen intressantare för att styra.

/Fumble
Mmm alltså jag kollar själv massa. Förbrukning från Vattenfall varje dag, men då får man ju dagen innan. Men att se i realtid är nog kul :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.