S super70 skrev:
Nä, är väl du som egentligen äger skåpet?
Ingen aning, skåpet sitter på en gammal elstolpe 20 meter in på grannens tomt men tänkte kanske mer på att det hänger en kabel framför huvudräkningarna som kanske känns vägen eller ”stökar till” framför mätaren..
 
Allan J Allan J skrev:
Ingen aning, skåpet sitter på en gammal elstolpe 20 meter in på grannens tomt men tänkte kanske mer på att det hänger en kabel framför huvudräkningarna som kanske känns vägen eller ”stökar till” framför mätaren..
Tur att elbolagen inte är ute å pillar i skåpen så ofta, typ aldrig om dom inte ska byta mätare
 
A
Nån som har en Tibber pulse att sälja till mig? Tack
 
Bengt1964 skrev:
Nån som har en Tibber pulse att sälja till mig? Tack

En Watty?
 
A
TobbeGe TobbeGe skrev:
En Watty?
nej, pulse
 
Någon här som använt sig av offpeak för att studera sin elförbrukning?
Jag är själv inte tibberkund så jag kan inte titta själv, men fick denna från en granne och började fundera på vad den ljusblå skuggan i bakgrunden är.
Diagram med elförbrukning och elpriser över tid, inklusive en ljusblå skugga som visar prisområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Diagram över elpriser och konsumtion med linjer, staplar och en ljusblå yta som visar prisvariation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
S super70 skrev:
[bild]
Tack!
 
  • Gilla
super70
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Thermiq fungerar inte med Atlas, jag ringde Thermia förrförra veckan och frågade om de inte jobbade på någon lösning för spotpris- och prognosstyrning. Fick till svar att de i alla fall jobbade med spotpris, hon skulle förmedla prognosstyrning men det kunde hända att de hade det i pipen med.
Jag har en Atlas 18 kW men dels har Thermia förstört appen tycker jag, måste varje gång fylla i lösenord manuellt för att logga in. Jag har inte fått någon uppdatering sen jag köpte den i november 2020, och heller inte sett någon smart styrning/koppling till Tibber eller liknande. Jag kan heller inte styra när på dygnet den ska värma vår pool (som iof ändå är avstängd just nu) respektive varmvatten.

Har du hört något mer?
 
richardtenggren
Freddey Freddey skrev:
Jag har en Atlas 18 kW men dels har Thermia förstört appen tycker jag, måste varje gång fylla i lösenord manuellt för att logga in. Jag har inte fått någon uppdatering sen jag köpte den i november 2020, och heller inte sett någon smart styrning/koppling till Tibber eller liknande. Jag kan heller inte styra när på dygnet den ska värma vår pool (som iof ändå är avstängd just nu) respektive varmvatten.

Har du hört något mer?
De ska ha kommit version 11, 12 och 13 ska vara på ingång som jag förstår, vilket kommer stödja både spotpris och OTA-uppdateringar. Jag lär få ut min installatör och uppdatera den bara, men han verkar ha mycket att göra. Jag sa samtidigt att det inte var någon brådska så får prata med honom igen nu när jag är julledig :)
Finns en FB-grupp du kan gå med i, tyvärr är det mycket samma frågor om och om igen (man märker av "paniken" hos folk med att spara på elen), men mellan varven kommer det något matnyttigt :)
 
  • Gilla
Freddey
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
De ska ha kommit version 11, 12 och 13 ska vara på ingång som jag förstår, vilket kommer stödja både spotpris och OTA-uppdateringar. Jag lär få ut min installatör och uppdatera den bara, men han verkar ha mycket att göra. Jag sa samtidigt att det inte var någon brådska så får prata med honom igen nu när jag är julledig :)
Finns en FB-grupp du kan gå med i, tyvärr är det mycket samma frågor om och om igen (man märker av "paniken" hos folk med att spara på elen), men mellan varven kommer det något matnyttigt :)
Fick nu ett nytt svar från Thermia att de jobbar med en tilläggstjänst som ska släppas i början av 2023, säkert mot en månadskostnad gissar jag.

jag har mjukvaruversion 10.1.5 men tror inte nyare version ger mig några bättre funktioner än, hmm
 
Hej alla glada! Ny att skriva på byggahus.se.

Verkar finnas några som kör Tibber med styrning av Nibe värmepump.

Är lite intresserad att dra igång det själv, så väldigt tacksam om någon har möjlighet att summera det viktiga och om ni kunnat jämföra några besparingar mha smart styrning av värme och varmvatten.

Mina förutsättningar:
Götenehus 2 plan, 215 kvm, byggt 2021, Nibe S1255 bergvärmepump. Solceller via Nibe på g att kopplas in, Easee laddbox. Kör idag rörligt månadspris via Vattenfall, men tror jag kan hitta besparingar via att styra min S1255 vid lägre elpriser samt ladda elbil på liknande förutsättningar.

Tack!

/Johan
 
J Jomahl82 skrev:
Hej alla glada! Ny att skriva på byggahus.se.

Verkar finnas några som kör Tibber med styrning av Nibe värmepump.

Är lite intresserad att dra igång det själv, så väldigt tacksam om någon har möjlighet att summera det viktiga och om ni kunnat jämföra några besparingar mha smart styrning av värme och varmvatten.

Mina förutsättningar:
Götenehus 2 plan, 215 kvm, byggt 2021, Nibe S1255 bergvärmepump. Solceller via Nibe på g att kopplas in, Easee laddbox. Kör idag rörligt månadspris via Vattenfall, men tror jag kan hitta besparingar via att styra min S1255 vid lägre elpriser samt ladda elbil på liknande förutsättningar.

Tack!

/Johan
kul att du vill elprisstyra. Jag har precis som du en S1255 men styr värmen med en ngenic men varmvattnet med nibes inbyggda funktion smart price adaption.

man kan summera det såhär.

när elen är billig jobbar pumpen upp värmen i huset, likt man laddar ett batteri. Under de dyra timmarna laddar man ur huset och temperaturen svalnar tills dess att de billiga timmarna återkommer.

för att klara detta behöver du ställa alla termostater på max förutom i särskilda rum tex sovrum där man kanske vill ha det lite svalare.

hos oss kör vi vardagsrum och kök på max och övriga nedställda till önskad temperatur.

Anledningen till att vi valt ngenic är för att Nibe rekommenderar att inte använda medföljande innegivare tillsammans med golvvärme men ngenic klarar detta med sina algoritmer där den lär sig huset.

Vill man ha ordentlig styrning av varmvattnet så stäng också av funktionen smart control (samma meny som smart price adaption)

Även om du inte har timpris idag så kan du ändå testa att slå på funktionen smart price adaption för att lära dig hur det fungerar hos er.

oavsett avtalstyp så hjälper man till att sänka elpriset för alla (utom de med fast avtal) genom att styra förbrukning till billigare timmar.

Jag killgissar att kurva 4 och förskjutning 0 är lagom att starta på om det är golvvärme ni har.
 
J Jomahl82 skrev:
Hej alla glada! Ny att skriva på byggahus.se.

Verkar finnas några som kör Tibber med styrning av Nibe värmepump.

Är lite intresserad att dra igång det själv, så väldigt tacksam om någon har möjlighet att summera det viktiga och om ni kunnat jämföra några besparingar mha smart styrning av värme och varmvatten.

Mina förutsättningar:
Götenehus 2 plan, 215 kvm, byggt 2021, Nibe S1255 bergvärmepump. Solceller via Nibe på g att kopplas in, Easee laddbox. Kör idag rörligt månadspris via Vattenfall, men tror jag kan hitta besparingar via att styra min S1255 vid lägre elpriser samt ladda elbil på liknande förutsättningar.

Tack!

/Johan
Såhär ser vårt förbrukningsmönster ut.
 
  • Skärmdump av en app visar dagligt elförbrukning och elpriset per öre över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför är förbrukningen diskreta staplar men priset en kontinuerlig kurva? Det är ju tvärtom i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.