Tjenare!
Jag håller på att göra en vägglampa med en enkel design i mdf, helt enkelt en rund cirkel, med en ledslinga på baksidan.
den är utskuren och målad svart. nu dök det upp en rejäl tankeställare..
Hur fan fäster jag den på väggen?

MDF skivan är ca 6-7mm tjock bara.

första iden är då att man tar en 45mm regel kapar 2 st ca 5 cm och fäster ett hängbleck där (som också är ca 45mm lång) och sen helt enkelt limmar fast de på baksidan av lampan..
Men de känns för stora. speciellt för att få det stadigt behöver man väl 2 stycken, en uppe och en nere.
(eller höger&vänster)

helst vill jag ha typ en rundstång då det skulle se snyggast ut. men då behöver jag lista ut hur jag fäster hängblecket på det och hur jag fäster det i lampan?? jag vill inte ha skruvar synliga från utsidan.

i värsta fall tänker jag att jag får kapa regelbitarna så dom blir samma dimensioner som hängblecket så dom åtminstone blir tunnare...

är det någon som har någon briljant idé?

• Två träbjälkar, rund metallbit, grönt gräs, soligt, skottkärra i bakgrunden, byggmaterial utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person räcker upp handen mot en mörkgrå cirkelformig väggdekoration på en blå vägg.
    Skapa konto
Har ingen direkt ide på själv frågan men vill bara påminna om att det du sätter fast kommer att ge skuggor på väggen. Detta kan ju både ge negativa effekter och positiva om man tänker sig för.

Köp rundstång/rör av lämplig metall (skulle personligen satsa på koppar), borra hål som passar precis och superlimma fast stången i hålen eller om du har gängverktyg kan du nog gänga fast dem. Till väggändan gör du sedan små skruvmuffar i en för dig estetiskt tilltalande form av lite trä eller mdf som fäster på stängerna med en lätt presspassning och har plats för två skruvar i försänkta hål. Borra ett snett hål för en tredje skruv in i stången för att låsa den. Gör sist en täckplatta i samma form som skruvmuffen som träs på stången innan montering och sedan skjuts mot muffen för att dölja skruvarna.

Av både hållfasthets- och estetiska skäl skulle jag satsa på tre stänger jämnt placerade runt i en liksidig triangel med spetsen på en lodrätt centrumlinje.

Använd magneter.

• Gilla
lakman
  • Laddar…
Vitt skrivtavla med färgglada markeringar, skisser, och text om elinstallation eller schema.
Skapa konto
Så här typ.

Skivan vägar nog inte så mycket. Testa att skruva in tre skruvar med plan skalle in i väggen och så limmar du fast skivan mot skruvskallarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.