Hyrt en sådan liten rackare för lagt om uppfarten idag. 24 ton fixade den kalas bra på typ 3 h ink hand krattning
 
  • En liten grävmaskin står ensam på en grusbelagd yta utomhus, med tjocka buskar och himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Varit på vinden och synat musfällorna. Dum som man var gick man upp när det gått från +3 till -12 på en dag och fick då se att den delen som inte har takfotsventilation och vetter mot norr (huset har en u form så taket möter där) har fått lite rimfrost på spikar och råspont. Jag som trodde jag var skonad från sånt på min vind...men det var tydligen ingen skillnad på min kallvind och alla andra kallvindar

Inget jag tänker göra ett dyft åt, det torkar när vädret stabiliserar sig.

Träbänk på stödben, mörkt under, dagsljus belyser träets ådring och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstol och isolering i ett ouppvärmningsbart loft eller vind. Byggkonstruktion med synliga träelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappa med skador och spillror, synlig undre del och ojämnt monterade stödbrädor, gråaktigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lagström och 1 till
  • Laddar…
Klar med stommarna i hallen gjorda med planhyvlat furu som skall kläs in med 19mm valcromat mdf för att sedan få plats med nya garderobsstommar som är också gjorda på 19mm mdf.

Hela tanken är sedan att mdfen skall leta sig ut och gå ihop med köket. Allt är upphöjt så det sedan blir en 8mm skugglist ner mot golvet.

Bärande garderober är något nytt iaf för mig.

Mellan garderoberna kommer det att bli ett liten sittbänk. Jag förvaring på ena sidan och skor/handskar osv på motsatt sida
 
  • Rum under konstruktion med trästommar, gipsskivor, träreglar och elledningar. Oavslutat byggprojekt, inomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskåp i källare, el-central, verktygstavla med skruvmejslar, oavslutad konstruktion, gipsvägg, belysning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 15 till
  • Laddar…
Förberedelserna för snickeriverkstadsbygge fortsätter. De senaste en och en halv veckorna har jag och sambon renknackat omkring 2700 begagnade tegelstenar.
Nu skall traktorn repareras och sedan blir det skogsarbete så vi har stockar att såga till virke i vår. Vi har redan sågat ungefär 200 stockar till projektet men det behövs mer.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
boschkenta och 15 till
  • Laddar…
LoweW
A atomlab skrev:
Klar med stommarna i hallen gjorda med planhyvlat furu som skall kläs in med 19mm valcromat mdf för att sedan få plats med nya garderobsstommar som är också gjorda på 19mm mdf.

Hela tanken är sedan att mdfen skall leta sig ut och gå ihop med köket. Allt är upphöjt så det sedan blir en 8mm skugglist ner mot golvet.

Bärande garderober är något nytt iaf för mig.

Mellan garderoberna kommer det att bli ett liten sittbänk. Jag förvaring på ena sidan och skor/handskar osv på motsatt sida
Snyggt! Du råkar inte ha en projekttråd för det garderobsbygget?
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Du råkar inte ha en projekttråd för det garderobsbygget?
Har väl egentligen en byggtråd på huset. Egenbyggd villa på 250kvm i lösvirke. Men har varit dåligt på att uppdatera i den de senaste 2 åren ;)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Estetik 1/10
Funktion 9/10
 
  • Flexibel ventilationsslang som går längs rosa vägg och tak i rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Estetik 1/10
Funktion 9/10
A ja det är Killräckligt
 
  • Haha
  • Älska
kulle och 3 till
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
A ja det är Killräckligt
Eller kanske killäckligt. :p
 
S
Totte lille Totte lille skrev:
A ja det är Killräckligt
Blir ju 10/10
 
Har ju en öppen spis och ingen friskluftsventil direkt vid den.

Måste öppna ett fönster för att få tillräckligt med luft eller sätta bras-läge på FTXn för att det ska bli nått bra och inte ryka in.
FTXen brukar jag ha på och även öppna fönstret lite grann.
Men längst upp vid fönstret så går varmluft ut istället för att det bara kommer in vid fönstret.
Dvs fönstret är för mycket öppet. Svårt som f*n att ha lagom öppning.

Ja ja, måtta fönstret och kapa i en masonit skiva sen kapa ut ett hål längst ned i masonit skivan så att det bra dras in extra kall luft genom hålet och att det inte smiter ut varmluft längst upp.

Fungerar rätt bra.

Dörr delvis blockerad med masonitskiva, liten kattlucka nederst, inomhusmiljö, svagt belyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen kom jag på den briljanta idén att "hmm om man sätter dit en ventilationskanal med fläkt så kan jag ju skicka kall-luften direkt till öppnaspisen. Och en liten vinkel så luften blåses mot elden"
Sagt och gjort införskaffade en ventilations kanal & kanal vinkel & liten tyst datorfläkt & en 12V laddare/transformator att driva fläkten med.

Jepp, det fungerade bra ... i 10sekunder.
"Vafaan! Det är ju en j*la blåslampa inne i öppna spisen"
Bara att stänga av fläkten, dessutom var den där datorfläkten inte alls tyst.

Tar bort vinkeln och testar igen (även om fläkten låter lite)
Ingen blåslampa inne i öppna spisen ! :)
MEN ...nu får elden så mycket extra syre just vid öppningen att flammorna nästan kommer ut från öppningen!
WTF! Jävla skit!!!

Kollar laddare/transformator ... inte 12V utan 15V ut.
Fläkten går med turbo! Inte undra på att den låter!

Blir till att köpa en billig USB 5V laddkabel (usb laddare har jag över massor av ) och se om jag kan driva fläkten med den. Då borde inte fläkten trycka så mycket luft att det blir problem och den bör bli tyst.
Annars är det väl bara att skrota iden med fläkt
 
  • Gilla
StaBen
  • Laddar…
Har påbörjat "projekt värmespridning".
Ett rumshörn med dekorativ lampa, blå dörr, hylla, AC-enhet, och vitridå. Inslag av skandinavisk inredningsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom värmepumpen sitter i hallen och vi inte har någon öppen planlösning tänkte jag att jag gör ett "fönster" bredvid dörrhålet för att på så vis öka luftflödet litegrann in i resten av huset.
Inomhusmiljö, vit stol, hylla med hattar, kamin, verktyg, dörr och golvmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rustik träskoddörr monterad lodrätt i en vit vägg, med synlig spegel och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En julkrans på en vit vägg, öppen dörr, vit elsladd och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätt band visar dimensioner på trasigt trästycke återuppbyggnad nära färdigställande, arbetsmiljö bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lär väl ta några dagar innan det blir klart. Hoppas att min teori om ökat luftflöde och värmespridning håller i praktiken.
 
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
S
Jag antar att du tänkt ta upp ett större hål än det där lilla?

Det är bra om du avlastar det stående över hålet från att ”ramla ner”. Bjälklaget ovanför kan vara infällt just där.

En exempelbild:
Fönstervy mot kök, hängande kablar, trävägg, inomhusväxt, lampskärm, röd detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Keiller Keiller skrev:
Har påbörjat "projekt värmespridning".
[bild]
Eftersom värmepumpen sitter i hallen och vi inte har någon öppen planlösning tänkte jag att jag gör ett "fönster" bredvid dörrhålet för att på så vis öka luftflödet litegrann in i resten av huset.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Det lär väl ta några dagar innan det blir klart. Hoppas att min teori om ökat luftflöde och värmespridning håller i praktiken.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag antar att du tänkt ta upp ett större hål än det där lilla?

Det är bra om du avlastar det stående över hålet från att ”ramla ner”. Bjälklaget ovanför kan vara infällt just där.

En exempelbild:
[bild]
Hålet blir så stort som urtaget i väggskivan.
Vägg med öppning visar träplankor, verktyg på golv, möblerad rum i bakgrunden, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte plats för större. Och jodå, jag har med avväxling/avlastning i tankarna på så vis att jag gör ett hål och bygger som en fönsterkarm (överliggare vågrätt, två stöttor lodrätt i vardera änden) i hålet av lämplig dimension.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Äntligen kom jag igenom!
Renovering pågår inne i ett hus med verktyg, avrivet gips och exponerade reglar i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog sin tid att såga igenom en 15 cm vägg med 175x75-virke
Två uppskurna träbitar staplade på varandra bredvid en vit vägg, utsikt mot ett snöigt landskap utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så sågspån överallt, som en cirkusmanege på golven runtom :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.