2 101 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Felkod E7 Daikin Multisplit
Hej!
Min nyinstallerade Daikin Multisplit luftvärmepump har plötsligt slutat fungera nu i helgen och visar felkod E7, fel på fläktmotor. Pumpen har varit i drift i 2 veckor och fungerade utmärkt första veckan. Senaste dagarna har inte haft mer än 17-19 grader inne med stöd av elelement, vilket även den 18 år gamla tidigare pump klarade av.
Vad kan felkoden bero på? Är det något jag själv kan kolla upp innan jag kontaktar företaget som utfört installationen? Tacksam för tips och info!
Min nyinstallerade Daikin Multisplit luftvärmepump har plötsligt slutat fungera nu i helgen och visar felkod E7, fel på fläktmotor. Pumpen har varit i drift i 2 veckor och fungerade utmärkt första veckan. Senaste dagarna har inte haft mer än 17-19 grader inne med stöd av elelement, vilket även den 18 år gamla tidigare pump klarade av.
Vad kan felkoden bero på? Är det något jag själv kan kolla upp innan jag kontaktar företaget som utfört installationen? Tacksam för tips och info!
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Har det möjligen byggts is/frost/snö inuti som nu fläktbladen slår i ?
om det finns nåt enkelt du kan kolla upp själv. så är jag helt övertygad om att installationsfirman kommer med de tipsen ganska omgående. Jag har svårt att tänka mig att de åker ut direkt på ett obetalt jobbM Mztrial&error skrev:Hej!
Kontakta installationsfirman så får de hjälpa dig. Du ska inte behöva riva i utedelen och felsöka.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Är det isbildning behöver man inte riva i utedelen då det märks ganska enkelt om man tar en smal pinne och snurrar på fläkten, då det är helg och snordyr el så kan det vara rätt enkelt att få bort den isen/snön.ClasseClas skrev:
Om det nu är det som är felet vill säga
Utedelen sitter på husgaveln ovanför garaget, där gamla utedelen satt. Behöver nog klättra upp och kolla imorgon. Pumpen skall vara anpassad för nordiska förhållanden enligt företaget, de avrådde mig från att installera skyddstak.C Comfort Thomas skrev:
C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Kommer det snö i samband med en hel del vind kan det täppa till och det kan bygga på inåt och då når den inte att avfrosta bort allt och det kan bygga på.M Mztrial&error skrev:
Brukar alltid vara några som får problem vid tex ”snökanoner” om dom sitter utsatt till för den vindriktningen, spelar då ingen roll om den är anpassad för något nordiskt klimat.
Sitter den högt upp är dom ofta mer utsatta.
Men ingen aning om det är fallet för dig eller om något är fel, dock krångligare att tina bort det om den sitter högt upp.
Jap! Nedre halva av utedelen är en isblock, runt om och inne och fläktbladen är fasta i is. Flera av mina grannar har utedelen i samma läge men inga problem med oönskad isbildning på det här sättet.C Comfort Thomas skrev:Kommer det snö i samband med en hel del vind kan det täppa till och det kan bygga på inåt och då når den inte att avfrosta bort allt och det kan bygga på.
Brukar alltid vara några som får problem vid tex ”snökanoner” om dom sitter utsatt till för den vindriktningen, spelar då ingen roll om den är anpassad för något nordiskt klimat.
Sitter den högt upp är dom ofta mer utsatta.
Men ingen aning om det är fallet för dig eller om något är fel, dock krångligare att tina bort det om den sitter högt upp.
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Antingen sitter din lite sämre till vindmässigt eller så är något fel !M Mztrial&error skrev:
Hur som helst måste isen tinas bort , går inte felsöka om den är en igloo.
Undrar om din utedel är öppen undertill? Jag har förstått att en del nyare Daikin är gjorda så. Jag har en Daikin multisplit från 2015/2016 som är stängd undertill med dräneringshål.