J Jackeee skrev:
Syftar du på modell 608A? Svårt att tyda…
Ja precis, FAG 608a om det var typen av lager du undrade över :) sitter 2st på motoraxeln.
 
J Jackeee skrev:
Tack!

Tror du att nedan funkar?
[länk]
ja dom där bör passa fint, skillnaden på den där mot den på bilden är att den har plast/gummi på sidorna istället för metall, har ingen betydelse i detta fall.
 
  • Gilla
Jackeee
  • Laddar…
D D-Lundmark skrev:
ja dom där bör passa fint, skillnaden på den där mot den på bilden är att den har plast/gummi på sidorna istället för metall, har ingen betydelse i detta fall.
Har nu beställt från nätet, tack!

En fråga, vet du hur man får ut ut motorn? Är det någon skruv som ska tas ur eller liknande?
 
S spendera skrev:
Här är en beskrivning som jag gjort på en liknande motor (tror jag).
[länk]
ja det ser ut att vara samma motor, ett tips för att ta bort plåtlocket utan att förstöra det är att använda spetsen på en mattkniv, tryck in spetsen i plåten precis i uppviket och bänd försiktigt uppåt. För att få ut det inre lagret går det smidigast med en liten glidhammare (man kan tillverka en själv ganska lätt.) Se till att både dra av och få dit lagren rakt på axeln annars nyper de fast. Var även försiktig så du inte skadar motorlindningarna.
 
D D-Lundmark skrev:
ja det ser ut att vara samma motor, ett tips för att ta bort plåtlocket utan att förstöra det är att använda spetsen på en mattkniv, tryck in spetsen i plåten precis i uppviket och bänd försiktigt uppåt. För att få ut det inre lagret går det smidigast med en liten glidhammare (man kan tillverka en själv ganska lätt.) Se till att både dra av och få dit lagren rakt på axeln annars nyper de fast. Var även försiktig så du inte skadar motorlindningarna.
Tackar för detta och er input. Får dock inte ut själva fläktarna/motorerna från aggregatet. Vill inte ta i all för mycket. Hittar inga skruvar eller dylikt som behöver frigöras
 
J Jackeee skrev:
Tackar för detta och er input. Får dock inte ut själva fläktarna/motorerna från aggregatet. Vill inte ta i all för mycket. Hittar inga skruvar eller dylikt som behöver frigöras
I värmedelen satt våra med vingmuttrar under, se bild.. (fick nog plocka ur släden först för att komma åt) och i växlardelen satt fläkten med ett plåtspännband och snäppfäste.. Värmedel med fjädrande vingmuttrar och etikett med tekniska specifikationer, synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D D-Lundmark skrev:
I värmedelen satt våra med vingmuttrar under, se bild.. (fick nog plocka ur släden först för att komma åt) och i växlardelen satt fläkten med ett plåtspännband och snäppfäste.. [bild]
Har exakt som du. Så om jag förstår dig rätt - plock ut släden, skruva loss vingmuttrarna för att sedan plocka ur motorerna från sina respektive ”formar”?
 
J Jackeee skrev:
Har exakt som du. Så om jag förstår dig rätt - plock ut släden, skruva loss vingmuttrarna för att sedan plocka ur motorerna från sina respektive ”formar”?
jepp
 
  • Gilla
Jackeee
  • Laddar…
Dags för trådlyft.

Har ett hus 1 plan 135kvm stockholm byggt 1989 med direktverkande i badrum i övrigt sköttes uppvärmningen av värmebatteriet i FTXen.

Installerade LLVP förra hösten

Radiatorerna i badrum brukar få stå på 20-25 så där är ok men framförallt sovrummen blir iskalla om respekive dörrar är stängda.

Motorn för släden är defekt så släden står i vinterläge.

Ska båda fläktarna i cirkulationsdelen snurra? Just nu snurrar bara en av dem och känns som det inte blåser speciellt mycket i sovrummens utblås.
Vent knappen på FTX panelen gör ingenting förutom att tända röda lampan, känns inte som utfläkten varvar upp.

Har inte mätt spänning till ena fläkten än eftersom det såklart är den innersta som inte går...

Edit: Bytte plats på de två och då snurrar den inre men inte yttre så spänning verkar ok, känns som lagret kan vara kass för den är trög att snurra. De var märkte inre resp yttre. Är det någon skillnad på dem?
 
Redigerat:
Alla fläktar är likadana så placeringen kvittar. Ny fläkt kostar en del men jag har bytt lager i mina och är man lite händig så klarar man det själv.
 
K kstenstrom skrev:
Hej,
Vi bytte helt ut vårt system för några månader sen till ett utbytessystem som passade in i befintlig rördragning, hittade systemet hos pbh.se
Försökte få kontakt med han som hjälpte mig bygga om skydden men han verkar ha slutat på den firman jag anlitade så tyvärr kan jag inte ge några tips.
Antar ni bytte till ett PBH LVHA-Q6? Hur mycket har ni sänkt elförbrukningen sedan ni bytte aggregat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.