Magnus E K
harry73 harry73 skrev:
Slår elpriset i maxtaket på 50kr/kWh, lovar jag att jag stänger av elen i hemmet för den timmen/timmar. Jag kommer troligtvis göra det långt innan dess.
Vi får hoppas att Oskarshamn inte är ur drift allt för länge och kan hjälpa till igen lagom till jul. Men oavsett kommer (nästan) all el som vi sparar, göra att Europa behöver använda mindre av sina gasreserver. Det håller gaspriset nere och därmed också elpriset Europa.
Maxtaket är "bara" 43 kr och 46 öre (4 euro). När detta sker kommer det troligen se ut som i Baltikum i höstas, dvs en eller enstaka timmar på den nivån och omgivande på "normal" nivå (kanske 10-11 kr/kWh). Så det kommer vara klart lönsamt för oss med timpris att stänga av just de timmarna.
 
harry73 harry73 skrev:
Slår elpriset i maxtaket på 50kr/kWh, lovar jag att jag stänger av elen i hemmet för den timmen/timmar. Jag kommer troligtvis göra det långt innan dess.
Vi får hoppas att Oskarshamn inte är ur drift allt för länge och kan hjälpa till igen lagom till jul. Men oavsett kommer (nästan) all el som vi sparar, göra att Europa behöver använda mindre av sina gasreserver. Det håller gaspriset nere och därmed också elpriset Europa.
Hej harry73

Vi får komma ihåg att om det blir en manuell förbrukningsfrånkoppling så gäller det att vara försiktig med att koppla till många laster när elnäten kopplas till igen.

Så här skriver Mälarenergi, under frågan "Kan jag starta alla mina apparater nu när strömmen är tillbaka efter Manuell förbrukningsfrånkoppling”; ”Om du har upplevt en Manuell förbrukningsfrånkoppling och strömmen kommit tillbaka är det bra om du är försiktig med att använda mycket el. Vänta gärna ett tag innan du startar alla apparater igen och allra viktigast är att du inte startar allt samtidigt. Det ökar risken att drabbas av en Manuell förbrukningsfrånkoppling igen. Se därför gärna till att stänga av dina apparater och dra ur kontakterna om du drabbas av en Manuell förbrukningsfrånkoppling. ”
https://www.malarenergi.se/el/elnat/manuell-frankoppling/

Den energiskuld (bortkopplad effekt gånger bortkopplad tid) som uppstått i din bostad vid manuell förbrukningsfrånkoppling, (och som t.ex. kan innebär en lägre inomhustemperatur), kan du alltså inte ”snabbt ta tillbaka” genom att slå på extra elelement.

Det kan vara så, att det tar ett tag innan du kan återfå den inomhustemperatur du hade före den manuella förbrukningsfrånkopplingen.

Här är en fördel om du har andra värmekällor att tillgå än elkraft.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej harry73

Tack för respons,

Graddagar är betydligt mer lämpligt (rättvisande) än månadsmedeltemperatur, för detta ändamål.

Ur dina siffror så hade du tre olika oktobermånader med i stort sett samma medeltemperatur men med stor skillnad (upp till 24 %) i elanvändning, (okt-18, 1 570,00 kWh, 10,7 °C; okt-20, 2 066,93 kWh, 10,8 °C; okt-21, 1 869,80 kWh, 10,6 °C).

Uppvärmning är för många den största elanvändningen, men om du inte har ändrat på dina vanor i övrigt, så är din elanvändning dåligt kopplad till temperaturens medelvärde
Var får man tag i uppgifter om graddagar? Vi har gjort en hel del för att dra ner och ser stor skillnad mot förra året. Men vore kul med ännu mer korrekt jämförelse.
 
harry73
M Martin Lundmark skrev:
Hej harry73

Vi får komma ihåg att om det blir en manuell förbrukningsfrånkoppling så gäller det att vara försiktig med att koppla till många laster när elnäten kopplas till igen.
Så därför fungerar min taktik att stänga av allting lite innan frånkoppling och sätta igång igen när priset når betalar nivåer troligtvis billigt bra
 
BiFuel BiFuel skrev:
Var får man tag i uppgifter om graddagar? Vi har gjort en hel del för att dra ner och ser stor skillnad mot förra året. Men vore kul med ännu mer korrekt jämförelse.
Använder SMHI i jobbet, men de tar bra betalt. För hemmabruk kan https://www.degreedays.net/ nog fungera.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Maxtaket är "bara" 43 kr och 46 öre (4 euro). När detta sker kommer det troligen se ut som i Baltikum i höstas, dvs en eller enstaka timmar på den nivån och omgivande på "normal" nivå (kanske 10-11 kr/kWh). Så det kommer vara klart lönsamt för oss med timpris att stänga av just de timmarna.
Har EU stoppat höjningen till 5000 euro/MWh som var planerad till den 20 september?

https://www.montelnews.com/news/1343227/power-bourses-set-to-hike-price-cap-to-eur-5000mwh--tso
 
Magnus E K
M Martin_ skrev:
Har EU stoppat höjningen till 5000 euro/MWh som var planerad till den 20 september?

[länk]
Japp, de ångrade sig:

https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/Operational-Message-List/2022/09/no-changes-in-harmonised-maximum-clearing-price-for-sdac-from-20-september-it-remains-at-4000-eurmwh-20220913080000/

"'Ministers also called for sending a signal of confidence to the electricity market by immediately suspending the automatic increase of the maximum clearing price threshold on the electricity market.',
[...]
Therefore, the maximum clearing price will not be increased and will stay at 4,000 EUR/MWh."
 
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Japp, de ångrade sig:

[länk]

"'Ministers also called for sending a signal of confidence to the electricity market by immediately suspending the automatic increase of the maximum clearing price threshold on the electricity market.',
[...]
Therefore, the maximum clearing price will not be increased and will stay at 4,000 EUR/MWh."
Tack. Där ser man. Jag vet att det efterfrågades men lyckades inte hitta att så blev fallet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.