Någon som har erfarenheter av dem? Främst vad gäller moduler till villa.
Vad tycker ni som kan om en väggkonstruktion enligt bilden?

• produktbilder.asp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar väl ok men man kunde ju komplettera med liggande 45x45 på insidan för att minska köldbryggorna.

jag skulle definitivt valt mer isolering som föregånde skribent nämnt. Skulle också hellre använda gips än vindpapp. Skall det inte vara luftspallt mellan vinpapp/panel eller missade jag det i bilden.

Joo, mer isolering är juh ett nmåste. Man kan välja regeln mellan 95-195. Näe, enligt bilden ser det inte ut att vara någon luftspalt! Får kolla upp detta!
Spontant skulle jag också föredra gips! Har kollat runt på olika väggmodultillverkare och det verka rvara samma typ av konstruktion hos de flesta.

Vad blir rent praktiskt skilnnaden mellan att använda utegips mot vindpappen?

Det är inte så att luftspaleten hamnar i 45 regeln. Dvs isoleringen sättes stående 95- 195 mm ?

/K

Tror inte de tänkt sig 45 reglarna som luftspalt, detta eftersom vindpappen ligger kloss mot fasadbräderna samt att nedersta 45 regeln ligger mot syllen.
Något märklig konstriktion milt sagt.

/Kent

Jag har köpt av Lövångers bygg (http://www.lovangersbygg.se) och dom har samma lösning. Där har dom fräst tre djupa spår på undersidan av ytterpanelen, som ska fungera som luftspalt. Bra eller dåligt, men det är enkelt och billigt.

Annars kan jag rekomendera deras koncept, två personer reste väggarna på 7,2 x 9,6 m till ett fritidshus på två dagar.

//Nicklas

• 100_1138.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.