G Gnarp skrev:
2016 gjorde en kemist, Mattias Bäckström, en studie på aska från hela landet. Den visade obehagliga halter av tungmetaller. Kanske ingen bra idé att hälla i grönsakslandet.
Om det ska vara relevant måste man ju veta vad alternativen är,
Köra askan 2 mil med fossilbil till kommunal deponi?
Köpa konstgödsel tillverkad utomlands och transporterad med lastbil och båt?

Om alternativet är olaglig deponi på annans mark skulle jag säga att det är mycket bättre att använda den rena vedaskan på egen tomt.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Min granne som "pyreldar" kontinuerligt har soteld allt som oftast, det sprutar gnistor ur skorsten för jämnan och ryker rejält ibland vid skorstensfoten på taket. Jag har påtalat detta för honom, men han säger att han eldar så mycket han vill och särskilt då jag är borta, när jag arbetar till sjöss. Det tråkiga med det hela att jag ser resultatet på min vägg som är nersotad för jämnan och måste saneras och målas om varje år. Ett år fick jag stålslipa ner hela väggen, då färgbolaget Jotun som analyserat att det var sot på väggen, så inbiten att det inte gick att tvätta bort eller måla över. Enda trösten i det hela är väl att 1 mm sot isolerar lika mycket som 10 mm Rockwoll, fast det gällde nog i eldstaden i oljepannor och inte på ytterväggar. Tråkigt när sotaren inte vågar säga till att han eldar felaktigt, men så är det på ett litet samhälle. Hade gärna betalat vad han tjänar i elkostnad på sitt kontinuerliga "pyreldande" i sin braskamin, då det blivit billigare för mig än att sanera min vägg, då jag nu för tiden måste anlita någon för det.
 
  • Wow
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Bränn ner hans hus bara
 
Häromkring så brukar brandkåren bara övervaka att skorstenen inte blir för het och låta det brinna om det blir sotbrand.
 
P Puffen Ingarö skrev:
Äldre kakelugnar eldar man en brasa i, låter falna, skjuter spjället stängt. Det är ett hål i spjället så det hela tiden är lite drag men värmen stannar kvar.
Att elda kontinuerligt tål de inte så bra.
Helt enig. Har en själv kör precis så, tror dock inte jag har något hål i spjället. Men det är ju för att skydda själva kakelugnen för överhettning och sprickor osv tänker jag. När det gäller kaminer tycker jag är det lite konstigt att de skulle gå bra att elda i 3 h men inte 5. För att då ska något, skorsten? själva kaminen ? Börja brinna eller jag fattar inte helt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
G Gnarp skrev:
2016 gjorde en kemist, Mattias Bäckström, en studie på aska från hela landet. Den visade obehagliga halter av tungmetaller. Kanske ingen bra idé att hälla i grönsakslandet.
Länken finns i tråden, https://sverigesradio.se/artikel/6513781.

"-De flesta askorna, 75 procent av de analyserade askorna, innehåller mer kadmium än genomsnittet för konstgödsel" Så 75%, mot det förväntade värdet 50% om aska och konstgödsel var likvärdiga? Verkar inte superfarligt.

Men visst, häll inte ut årsproduktionen av aska på ditt 4m2 land är väl rätt sunt.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A Alf Ek skrev:
Hade gärna betalat vad han tjänar i elkostnad på sitt kontinuerliga "pyreldande" i sin braskamin,
Erbjud dig göra det, antingen nappar han på erbjudandet för pengarnas skull eller så fattar han i bästa fall att hans eldning orsakar dej stora problem.
 
I Itaka skrev:
[QUOTE="Blueline, post: 5026608, member: 189915"

]Verkar vara många kunniga i tråden. Hur är verkningsgraden för gran? Har nästan bara granved för eldning denna vintern nu när kaminen snart ska sättas in. Nästa vinter finns det gott om Björk däremot.

All ved innehåller lika mycket värmeenergi räknat per kilo.
Men du får ju in fler kilo björk än gran per fyllning.

Verkningsgraden har inte mycket att göra med veden. Den beror mer på eldstadens konstruktion.
[/QUOTE]
Ja per kilo är det nästan lika men björk är ett undantag genom att nävern ger lite extra men någon stor skillnad är heller inte det. Däremot brinner olika träslag på olika sätt och så är förstås fukthalten viktig.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R robinma skrev:
Pratade med en jobbarkompis om att jag eldar hemma. Han påstod att bjälklaget kunde bli så varmt så det självantänder om man eldar för mycket. Stämmer det? Det kan väl ändå inte stämma med en murad stock.

Jag har en keddy insats med murad stock och eldar som man ska med 3-4 klabbar åt gången och låter kaminen vila mellan gångerna. Kör en omgång innan jobbet och en lite längre efter jobbet.

Kan det ens självantända? Det är ju en annan sak om man dragit upp bara ett skorstensrör genom taket. Då kan jag tänka mig att det blir varmt, men det finns väl regler för sådant?
Är den murad ska det inte vara några problem. Elda och gå upp på vinden och känn hur varm stocken blir
 
MollyMoon
Hej, vi har också en Keddy - minsta modellen som är nyinstallerad i somras. Det verkar som att flera i denna tråd har en sådan kassett. Har ni bra drag i skorsten efter installation av denna lilla kassett?
Tipsa gärna, för jag/vi tycker det är svårt att elda i denna Keddy. Vi har erfarenhet av eldning i vår gamla kassett och har även gjutjärns kamin i både stuga och bastu, men denna känns svårhanterlig.
Funderar på, trots att vi har bra tilluft ändock får rökfyllt rum då man ska slänga in lite fler vedträn.
Låt oss säga så här, man gör en liten brasa som inte riktigt tar fäste. Man öppnar luckan och lägger in lite mer, tex näver och lite små spill... poff, poff här pyser det ut rök vill jag lova. Hela gillestugan stinker brandrök, trist!

Kanske är det så att vi eldar fel, då kassetten är väldigt grund (om man jämför med vår gamla kassett som var hemmagjord och gigantisk djup) Kollade på Keddys film, där ska man göra 1 och endast en brasa med x antal vedträn. låta brinna med stängd lucka och sen fylla på... först när det är glöd...
Eller tror ni att det har att göra med kall rökkanal? - Norrlandskallt brrr[/quote]
 
Redigerat:
Prova med att öppna ett fönster för att se skillnad, för det låter som tilluftsproblem. Har en sådan i fritidshuset och den är lite känsligare än den större. Men bara när man tänder, har man fått drag i skorstenen så ryker den inte in när man lägger in nytt.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
A AndersS skrev:
Prova med att öppna ett fönster för att se skillnad, för det låter som tilluftsproblem. Har en sådan i fritidshuset och den är lite känsligare än den större. Men bara när man tänder, har man fått drag i skorstenen så ryker den inte in när man lägger in nytt.
Så tilluften är nog inte tillräcklig som du beskriver för lilla Keddyn :thinking:... vi ska tjorva på, tack för din input! Man måste lära sig elda på rätt sätt. Vår gamla kamin hade rejält drag, slukade mycket ved mao eldade vi för kråkorna. Trevlig helg! :D
 
MollyMoon MollyMoon skrev:
Så tilluften är nog inte tillräcklig som du beskriver för lilla Keddyn :thinking:... vi ska tjorva på, tack för din input! Man måste lära sig elda på rätt sätt. Vår gamla kamin hade rejält drag, slukade mycket ved mao eldade vi för kråkorna. Trevlig helg! :D
Du är inte ensam, har haft några små "lektioner" med dotter och man hur man ska tända och få full fart snabbt i fritidshuset.:cool:
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
På dom nya keddy kaminerna så går röken upp i framkant för att sedan gå bak och ut i skorstenen. Antar att detta ökar verkningsgraden och ger mer värme framåt men verkar också göra att det lättare ryker in när man öppnar luckan. Men låter man det brinna ner till glödbädd tycker jag det funkar bra vid inlägg och lite rökdoft hör väll till;)
 
  • Gilla
Fumona och 1 till
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
På dom nya keddy kaminerna så går röken upp i framkant för att sedan gå bak och ut i skorstenen. Antar att detta ökar verkningsgraden och ger mer värme framåt men verkar också göra att det lättare ryker in när man öppnar luckan. Men låter man det brinna ner till glödbädd tycker jag det funkar bra vid inlägg och lite rökdoft hör väll till;)
Vad är definitionen på "nyare";)
Vår äldsta är väl 25-30 år och den har plåten som har den funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.