MollyMoon
Har också den lilla sedan ett par år tillbaks. Har lärt mig att en hyfsat stor hög ved vid uppstart ger en bra glödbädd. Ett par större klabbar längst ned och mindre tändved högst upp (skickar med ett foto).
Har också den lilla sedan ett par år tillbaks. Har lärt mig att en hyfsat stor hög ved vid uppstart ger en bra glödbädd. Ett par större klabbar längst ned och mindre tändved högst upp (skickar med ett foto).

Det får absolut inte brinna när man öppnar och ska fylla på, då ryker det in direkt.[/QUOTE]

Tack för tipsen och bilden! Inte öppna, känns som ett hett tips samt göra brasan på rätt sätt.
Bilden klarnar, tack vare er hjälp! Super! :D

T
R robinma skrev:
Pratade med en jobbarkompis om att jag eldar hemma. Han påstod att bjälklaget kunde bli så varmt så det självantänder om man eldar för mycket. Stämmer det? Det kan väl ändå inte stämma med en murad stock.

Jag har en keddy insats med murad stock och eldar som man ska med 3-4 klabbar åt gången och låter kaminen vila mellan gångerna. Kör en omgång innan jobbet och en lite längre efter jobbet.

Kan det ens självantända? Det är ju en annan sak om man dragit upp bara ett skorstensrör genom taket. Då kan jag tänka mig att det blir varmt, men det finns väl regler för sådant?
R robinma skrev:
Pratade med en jobbarkompis om att jag eldar hemma. Han påstod att bjälklaget kunde bli så varmt så det självantänder om man eldar för mycket. Stämmer det? Det kan väl ändå inte stämma med en murad stock.

Jag har en keddy insats med murad stock och eldar som man ska med 3-4 klabbar åt gången och låter kaminen vila mellan gångerna. Kör en omgång innan jobbet och en lite längre efter jobbet.

Kan det ens självantända? Det är ju en annan sak om man dragit upp bara ett skorstensrör genom taket. Då kan jag tänka mig att det blir varmt, men det finns väl regler för sådant?
Nej, han har fel.. Vedeldare i många olika vedeldade boenden och olika eldstäder sedan 30 år. Bry dig inte om slånkarna och deras föreställningar.

T
MollyMoon MollyMoon skrev:
Tack för tipsen och bilden! Inte öppna, känns som ett hett tips samt göra brasan på rätt sätt.
Bilden klarnar, tack vare er hjälp! Super! :D
Hittade ytterligare en bild från när kassetten installerades. Denna uppstart har sotaren gjort med som sagt större klabbar längst ner.

• Brinnande ved i en modern braskamin med synliga lågor och reflekterande glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Har också en liten keddy.
30cm ved är ju lite svårt att lägga i kryss, så jag brukar lägga ett större vedträ på tvären, och sen luta tändved mot detta. Nån tändkudde eller näver under.

Brukar ha luckan på glänt tills det tagit sig och fått upp värmen.

Sen som reda sagt: invänta glödbädd innan man öppnar och fyller på. När man lagt in veden får man vara snabb och stänga då värmen gör att det börjar ryka väldigt fort.

Fick instruktion av sotaren att alltid ha tilluftspjället på max när det brinner. När det glöder och man inte ska elda mer kan det dras ner till hälften.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Har också en liten keddy.
30cm ved är ju lite svårt att lägga i kryss, så jag brukar lägga ett större vedträ på tvären, och sen luta tändved mot detta. Nån tändkudde eller näver under.

Brukar ha luckan på glänt tills det tagit sig och fått upp värmen.

Sen som reda sagt: invänta glödbädd innan man öppnar och fyller på. När man lagt in veden får man vara snabb och stänga då värmen gör att det börjar ryka väldigt fort.

Fick instruktion av sotaren att alltid ha tilluftspjället på max när det brinner. När det glöder och man inte ska elda mer kan det dras ner till hälften.
Jag drar ner spjället till strax under hälften när kassetten är varm, står så i manualen, hur gör ni andra med keddy?

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Skiljer nog på äldre och nya modeller utifrån bilderna på dagens Keddy här i tråden. Våra har bara gjutjärn runt om. Men i de modellerna, den större står rattarna för tilluftsspjäll alltid i 3/4 läge, ändras aldrig. Den mindre har fjäderbelastade rattar med spärr, där står de fullt öppna under första brasan och sedan vid nästa ilägg vrids de ned till spärrläget, vilket nog är syftet med det.

• Gilla
Tubie och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Nej, han har fel.. Vedeldare i många olika vedeldade boenden och olika eldstäder sedan 30 år. Bry dig inte om slånkarna och deras föreställningar.
Jag har förstått det. Och jag har förstått att detta är ett väldigt intressant ämne för många just nu. :D Trodde att jag skulle få ett eller två svar på min fråga när jag startade tråden, men diskussionen om hur man eldar bäst slutar ju aldrig nu. Jag har lärt mig massor på kuppen. Förr myseldade jag bara här hemma. Nu så gör jag det för uppvärmning.

Hur flyttar man värmen bäst mellan rummen? Funkar det bra att sätta fläktar? Jag tänker inte då en permanent installation med värmeflyttare i väggarna utan mer använda de fläktar vi köpt för varma sommardagar.

• Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Precis samma här, vi fick nästan plats med med den större, men det fick bli lilla.
Personligen så tror jag keddyn är mer rejäl en många contura, de är gjorda i plåt, keddy i gjutjärn.
En bonus som blev är att kåpan över spisen nu blir varm och håller värmen bra länge, så va det ju inte när spisen var öppen, då lagrades inget. Nu verkar en hel del värme lagras i kåpan kring spisen
Har själv haft den större Keddyn i min gamla öppna spisen.
Tog upp ett hål i kåpan och satte ett galler där.
Finns färdiga i gjutjärn.
Blev en helt annan skjuts på värmen, den strömmar ut från hålet där uppe och ut i rummet.
Står man framför kan man nästan tro att det sitter en fläkt där nere.

A Argastesnickaren skrev:
Har själv haft den större Keddyn i min gamla öppna spisen.
Tog upp ett hål i kåpan och satte ett galler där.
Finns färdiga i gjutjärn.
Blev en helt annan skjuts på värmen, den strömmar ut från hålet där uppe och ut i rummet.
Står man framför kan man nästan tro att det sitter en fläkt där nere.
Jag förstår, har faktiskt precis funderat kring detta med galler, blev tipsad av en kompis att montera detta.
Vad händer, förstår att mycket värme åker upp och ställer sig under kåpan, men blir det även ett drag igenom den?

M Mapet890 skrev:
Jag förstår, har faktiskt precis funderat kring detta med galler, blev tipsad av en kompis att montera detta.
Vad händer, förstår att mycket värme åker upp och ställer sig under kåpan, men blir det även ett drag igenom den?
Japp, blir ungefär som en skorsten, varm luft stiger, ju varmare det blir runt kaminen ju mer stiger luften och blåser ut genom gallret.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
A Argastesnickaren skrev:
Japp, blir ungefär som en skorsten, varm luft stiger, ju varmare det blir runt kaminen ju mer stiger luften och blåser ut genom gallret.
Vår sotare sa, "Ni måste ha ett galler monterat i kåpan. Det blir för varmt annars." Vet inte om det finns nåt regelverk för det? Jo, värmen strålar rejält, så bra. Däremot tyckte montören att håltagningen inte var nån lek. Väldigt tjock vägg i kåpan, serdu. Go Jul :)

MathiasS MathiasS skrev:
sett till hur det fungerar här så svimmar vi av värmeslag innan kamin, skorsten eller bjälklag gör det.
Som ingen finne någonsin sa.

MollyMoon MollyMoon skrev:
Vår sotare sa, "Ni måste ha ett galler monterat i kåpan. Det blir för varmt annars." Vet inte om det finns nåt regelverk för det? Jo, värmen strålar rejält, så bra. Däremot tyckte montören att håltagningen inte var nån lek. Väldigt tjock vägg i kåpan, serdu. Go Jul :)
Det beror ju mycket på vad som finns runt omkring spisen också, vad som finns i rummet bakom spisen osv.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
M Mapet890 skrev:
Det beror ju mycket på vad som finns runt omkring spisen också, vad som finns i rummet bakom spisen osv.
Jodå. Håller med. Men vår "fetkåpa" behöver ventileras. Så det är bra att få ut värmen däruppe. Kolla bilden så får du se!

• Vit vägg, svart dekorativ ventilation, grå tegel. Modern, minimalistisk, inomhus, arkitektonisk detalj, vinkel uppåt.
    Skapa konto
  • En liten öppning i en vägg med synliga rör och sot, tyder på oanvänt eller gammalt ventilationssystem.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.