Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Blodsoppen
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är så otroligt välkänt att minnet är dåligt på att komma ihåg allt exakt så är det rätt dumt att lita på att man kommer ihåg allt rätt. Således mycket bra att kolla upp att det man tror att man kommer ihåg verkligen stämmer. Sen om man använder Google eller något annat spelar ingen större roll. Själv använder jag inte Googles sökmotor.
Du är väldigt duktig på att märka ord. Om du använder google eller någon annan sökmotor är mindre viktigt. Har du någon form av diagnos eftersom du tolkar allt så bokstavligt?
 
BirgitS
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Du är väldigt duktig på att märka ord. Om du använder google eller någon annan sökmotor är mindre viktigt. Har du någon form av diagnos eftersom du tolkar allt så bokstavligt?
Och det var allt du hade som svar på flera inlägg riktade till dig?
Ett svar som bara handlar om en mening av fyra i det citerade inlägget. Vem är det då som är duktig på att märka ord och haka upp sig på småsaker?
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var väl den enda forskning som kom fram till att rökning var bra sån forskning som var betald av tobaksbolagen så det är ju inte jämförbart alls med all oberoende forskning som kommit fram till att covidvaccinet har räddat liv och skyddat från sjukhusinläggningar.

Men precis som då finns det enstaka läkare som hävdar att oberoende forskning kommer fram till ett felaktigt resultat.

Fanns väl ingen forskning som kom fram till att asbest var bra för människors hälsa.

Du framför argument som är till fördel för den forskning som har kommit fram till att covidvaccin är bra.
Nu är det du som påstår att denna forskning var beställd av tobaksbolag utan att ha något att grunda det på.
Asbest var ju så otroligt bra produkt men folk dog inte förrän ett bra tag senare så i början drog ingen slutsatsen att det hörde ihop dvs asbesten gjorde folk sjuka.

Covidvaccinet har definitivt räddat liv men min fråga är hur många liv har vaccinet tagit pga bieffekterna eller andra sjukdomar? Man får göra en avvägning med fördelar och risker. Nej statistiken tror jag inte stämmer här. Friska vältränade personer som plötsligt avlider har ökat orsak, ”vi vet inte” men inget som ska kopplas till vaccinet, barnafödande som går ner efter vaccinet började ”slump”.

Så om du ber mig bevisa detta så kan jag inte men konstigt nog sammanfaller det otroligt bra med sprutan.
Vi får se om vi upprepar samma som med rökningen och asbest dvs tiden får visa om det finns allvarliga bieffekter av det eller inte.

Men detta avfärdar ni med att det inte finns bevis.
Vi får se om bevisen kommer
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
R Rolle691 skrev:
Friska vältränade personer som plötsligt avlider har ökat
Har du nån källa på det?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
R Rolle691 skrev:
Nu är det du som påstår att denna forskning var beställd av tobaksbolag utan att ha något att grunda det på.
Att du inte har den kunskapen om hur tobaksbolagen försökte stoppa rapporter om tobakens skadeverkningar innebär inte att påståendet saknar grund.

Reklamen för rökning var intensiv på 50- och 60-talet i USA men i takt med allt fler forskningsrapporter om rökningens skadeverkningar blev tobaksbolagen oroliga. De fyra största tobaksbolagen slutade konkurrera sinsemellan och gick samman för att möta fienden. Man insåg att det inte räckte med att argumentera mot etablerad forskning utan man måste producera egen forskning som kom till andra resultat.

Lösningen blev att så tvivel om forskningen som hävdar att rökning skadar hälsan. Detta började på 50-talet i USA och fortsatte hela 60-talet. " Med tvivel som affärsidé" var en genial motkraft mot den medicinska forskningen, det viktiga var att allmänheten uppfattade det som att vetenskapen inte var överens. Hur skulle man bevisa att det var just rökningen som orsakade onkel Joes lungcancer eftersom det bevisligen också fanns rökare som aldrig drabbades?

I en promemoria som togs fram av tobaksindustrin 1969 och som läckte till allmänheten fastslogs att "tvivel är vår produkt" eftersom det är bästa sättet att utmana den kunskap som finns bland allmänheten.

Merchants of Doubt - Erik M. Conway, Naomi Oreskes - häftad (9781408824832) | Adlibris Bokhandel

Det skapades tankesmedjor vars uppgift var att hävda att rökning är ofarlig. Nu är detta historia och idag finns väl ingen som inte tror att rökning är skadlig men strategin överlevde tobaksbolagen och såg nytt ljus när motståndet mot klimatforskningen tog fart och blev en användbar strategi för den organiserade klimathotsförnekelsen.

Nu är jag inte så insatt i den medicinska forskningen om Covid men vad jag sett så följer även motståndet mot etablerad forskning här samma recept - tvivlet är vårt vapen.
 
  • Gilla
  • Älska
Lärospånet och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
Covidvaccinet har definitivt räddat liv men min fråga är hur många liv har vaccinet tagit pga bieffekterna eller andra sjukdomar?
Kan du se någon topp av dödsfall i samband med den stora vaccinationsvågen sommaren-hösten 2021?
Det finns ju statistik på när folk avlider. Jag har inte lyckats hitta någon statistik som visar det.

Kan du se någon topp av dödsfall i samband med de två första covidvågorna?
Om inte så är det väldigt märkligt eftersom det var en kraftig överdödlighet då.

Så trots att flera gånger fler människor vaccineras två gånger än vad som var covidsjuka under de två vågorna så ser man inte alls någon överdödlighet i samband med vaccinationerna. Alltså mycket säkrare att vaccinera sig än att bli sjuk när det gäller dödsfall.

Exakt samma resonemang kan föras när det gäller sjukhusinläggningar. Enorm ökning av antal som behöver sjukhusvård under de fyra vågorna, ingen synlig ökning under den stora vaccinationskampanjen. Alltså mycket mindre risk att vaccinera sig än att bli sjuk när det gäller risk för sjukhusvård.

R Rolle691 skrev:
Så om du ber mig bevisa detta så kan jag inte men konstigt nog sammanfaller det otroligt bra med sprutan.
Som sagt att två saker inträffar i samband med varandra betyder inte att det ena beror på det andra. Det är vare sig ökat glassätande som orsakar att fler drunknar eller att fler drunknar som gör att fler äter glass. Trots att de har ett tydligt samband. Men du får förstås tro på ett sånt samband om du vill, men du får nog finna dig i att de flesta anser att det är fel.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
Har ni förresten bevis för att det inte var covidvaccinen som orsakade Hindenburgkraschen, va, va, vaaa?
 
  • Haha
Janetgorgis och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Har ni förresten bevis för att det inte var covidvaccinen som orsakade Hindenburgkraschen, va, va, vaaa?
Tja, kanske det. Tidsresor kan ju vara möjliga….?

Jag tror ett problem är just tiden. Vaccinen fungerade bra när de var nya, passade viruset son inte hunnit ”mutera” så mycket och folk var nyvaccinerade.

När det kommer ett nytt virus mycket olikt tidigare virus blir folk mer sjuka, vilket hände.
När studier visar att vaccinen fungerar sämre hävdar många officiella sidor att vaccinen ändå är effektivt.
Vad är effektivt?
Hur länge behöver det fungera/skydda och mot vad?
Smitta eller svår sjukdom?

Edit: lagt till ”mycket’ för att förtydliga att jag menade sars-cov-2 generellt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, kanske det. Tidsresor kan ju vara möjliga….?

Jag tror ett problem är just tiden. Vaccinen fungerade bra när de var nya, passade viruset son inte hunnit ”mutera” så mycket och folk var nyvaccinerade.

När det kommer ett nytt virus olikt tidigare virus blir folk mer sjuka, vilket hände.
När studier visar att vaccinen fungerar sämre hävdar många officiella sidor att vaccinen ändå är effektivt.
Vad är effektivt?
Hur länge behöver det fungera/skydda och mot vad?
Smitta eller svår sjukdom?
Detta har jag missat, vilka sjukhus har blivit överbelastade på sistone med svårt sjuka covid patienter?
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Vaccinen fungerade bra när de var nya, passade viruset son inte hunnit ”mutera” så mycket och folk var nyvaccinerade.
Vaccinet är ju numera uppdaterat det också.
blackarrow blackarrow skrev:
När det kommer ett nytt virus olikt tidigare virus blir folk mer sjuka, vilket hände.
När studier visar att vaccinen fungerar sämre hävdar många officiella sidor att vaccinen ändå är effektivt.
Vad är effektivt?
Hur länge behöver det fungera/skydda och mot vad?
Smitta eller svår sjukdom?
Varför inte typ samma som för det vanliga influensavaccinet?

Där vet man ju att även om det kommer en av de varianter som vaccinet är till för så blir många sjuka, en del behöver sjukhusvård samt en liten andel avlider. Effekten av vaccinet avtar också snabbt med tiden och egentligen skulle de äldsta behöva vaccinera sig två gånger med typ 4 månaders mellanrum (oktober och februari) för att ha ett bra skydd under hela influensasäsongen (november-april/maj). Jag har för mig att man någon gång under 2020 sa att effektiviteten för influensavaccinet när det gällde skydd mot sjukdom är typ 50 % och det var den nivån som var kravet för att covidvaccinerna skulle godkännas. Ni blev ju det värdet över 90 % i stället och kanske det har gjort oss bortskämda :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Studier kan vara breda, många deltagare, för att hitta eller bevisa något.
Men en del intressanta studier görs på få ”deltagare” och kan då titta lite djupare och mer analytiskt.

Om man jämför hur många som dör i myocarditis efter att ha vaccinerats med adeonvirusbaserat vaccin med vaccinerade med mRNA-vaccin så fann man en skillnad.

Det finns en ny tysk studie där man obducerat misstänkta dödsfall. Man utgick från 25 dödsfall men sållade bort fall där det fanns andra orsaker och kvar blev 4 misstänkta dödsfall som inträffat inom 20 dagar efter vaccinering.

Autopsy-based histopathological characterization of myocarditis after anti-SARS-CoV-2-vaccination

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9702955/
Som sagt, en liten studie bevisar inget, och jag nöjer mig med att citera artikelns grafiska abstract.

SARS-CoV-2 mRNA-vaccin, interaktion med CD4+ T-celler, påverkan på hjärthälsa, forskningskoncept.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Detta har jag missat, vilka sjukhus har blivit överbelastade på sistone med svårt sjuka covid patienter?
Det har under hösten legat kring 400 på sjukhus pga. covid (antalet med covid är närmare det dubbla) men nu ökar det kraftigt och antalet med covid har stigit från 741 den 28/11 till 901 den 1/12. Det och en del annat tyder på en alltmer ökad smittspridning för närvarande och att det medför en allt högre belastning på vården. Sen när det blir just överbelastade är ju svårt att veta.

Källa: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Har ni förresten bevis för att det inte var covidvaccinen som orsakade Hindenburgkraschen, va, va, vaaa?
Till dess motbevis presenterats bär Covidvaccinet skulden för kraschen?
 
Nissens Nissens skrev:
Detta har jag missat, vilka sjukhus har blivit överbelastade på sistone med svårt sjuka covid patienter?
Vaccinen får ju massiv kritik mot att inte skydda mot smitta. Många uppfattar ett vaccin som effektivt om man inte blir sjuk i den sjukdom det är tänkt skydda mot.

Det händer något i Peru nu fastän det är sommar där. De har högre vaccinationsgrad än Sverige.
Graf över nya COVID-19 fall och dödsfall, jämför Australien, Peru och Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...+by+test+positivity=false&country=PER~AUS~SWE

Sen var det väl bland annat du som skrev om Sveriges låga överdödlighet.
Det dök upp en intressant bild i mitt flöde härom dagen.

Comparison of Excess Deaths in Australia and Other OECD Countries

Stapeldiagram visar jämförelse av excessdödlighet i Australien och Sverige, med textanalogi om flygolycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det händer något i Peru nu fastän det är sommar där.
Det är väl de nya varianterna som sprids där också, de som kommer runt immunsystemets skydd mot de omikronvarianter som gick runt under förra vintern och våren. De står för majoriteten av fallen i Sverige nu.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.