15 581 läst · 40 svar
16k läst
40 svar
Sätta upp skylt om parkeringsförbud
Och om man ringer bärgare för att flytta bilen till polisen , vem är det som begår ev brott då? Beställaren eller bärgaren?Alfredo skrev:
Och har man rätt att kräva skälig hittelön om man lämnar in den upphittade bilen till polisen och är det då anmälaren eller bärgaren som ska få denna?M MrDizzy skrev:
Här har du chansen att dra in storkovan. Kör ett halvårs tjänstledigt. Du lär dig snart de lukrativa tiderna. De ”dåliga perioderna” bygger du på huset. Du kan säkert också kolla i automationstrådar här BH hur du får sms när en inkomst parkerat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 590 inlägg
Jag skulle nog gå motsatt väg mot förbud och istället skriva vad parkeringen var till för.
Typ: ”Parkering | Endast för besökande till ABC”
För givet att du vill ha parkering för dina kunder och inte skrämma bort dessa så lär förbud antingen kosta mer än det smakar eller inte fungera.
Typ: ”Parkering | Endast för besökande till ABC”
För givet att du vill ha parkering för dina kunder och inte skrämma bort dessa så lär förbud antingen kosta mer än det smakar eller inte fungera.
Mjo flyttar på någon annans bil utan tillstånd så är det eg egenmäktigt förfarande om jag förstått det rätt.M maria01 skrev:
Dvs om du flyttar en dumpad bil från din mark någon annanstans, tex genom att bogsera iväg den.
Det är därför jag ställde frågan... vem blir skyldig om en bil bärgas till polisen? Beställaren eller bärgare ? båda?
Jag skulle alla dagar kontakta ett p bolag.
Juridisk skyltning är ett måste, det är inte alls så svårt som det låter men det finns regler att följa. Alla dessa "parkering förbjuden överträdelse beivras" skyltar är inte juridiska. Kolla VMF (vägmärkena förordningen) för mer info kring det. Även LKOP kan vara värd att slå ett öga på.
Men har du ett p bolag i närheten så kontakta dom med dina krav, säg att du gärna vill ha en del av kakan så delar dom gärna med sig
Juridisk skyltning är ett måste, det är inte alls så svårt som det låter men det finns regler att följa. Alla dessa "parkering förbjuden överträdelse beivras" skyltar är inte juridiska. Kolla VMF (vägmärkena förordningen) för mer info kring det. Även LKOP kan vara värd att slå ett öga på.
Men har du ett p bolag i närheten så kontakta dom med dina krav, säg att du gärna vill ha en del av kakan så delar dom gärna med sig
Nej det är absolut inget måste! Det är ett måste om man ska ha rätt att debitera kontrollavgift men om målsättningen främst är att minska antalet felparkerare kan vilka P-förbudsskyltar som helst fungera. Ju hotfullare och läskigare desto bättre.Forlowt skrev:
Det finns inget som hindrar att man exempelvis skriver att felparkerade fordon kommer att bogseras bort omgående. Står det en stor traktor parkerad bredvid den skylten gissar jag att 90 procent av problemen försvinner.
Lite så jag tänkte också, med en traditionell P-skylt såklart.Nötegårdsgubben skrev:
Sen kan du ju lägga till något som ser ut som en P-bevakningsskylt: "SafePark Inkasso 0123-45678" (med ditt eget nr). Lär avskräcka rätt många från att parkera. För de som ändå gör det kan du ju lämna en förtryckt lapp på rutan som informerar om parkeringens syfte och att den är övervakad. Håll en vänlig ton och inga hot, så trillar nog poletten ner för resten.
Alfredo skrev:Nej det är absolut inget måste! Det är ett måste om man ska ha rätt att debitera kontrollavgift men om målsättningen främst är att minska antalet felparkerare kan vilka P-förbudsskyltar som helst fungera. Ju hotfullare och läskigare desto bättre.
Det finns inget som hindrar att man exempelvis skriver att felparkerade fordon kommer att bogseras bort omgående. Står det en stor traktor parkerad bredvid den skylten gissar jag att 90 procent av problemen försvinner.
Sant jag tänkte för kontroll avgift.
Fråga svepark om nollavtal nä men klart man ska ha en del av kakanAlfredo skrev:
Frågan om juridiskt rätt skylltat är ju endast viktig den dagen någon vägrar betala den kontrollavgift man försöker kräva in. Eller kan man åka dit för någon typ av avgift/böter för att man skyltar fel?
Och som någon redan påpekat så tänkt dig för så att du inte skrämmer bort de kunder som får stå där. I det läget så är det ju bättre att sätta upp P plats skyltar med tilläget att det är kundparkering så som det ofta gör.
Och som någon redan påpekat så tänkt dig för så att du inte skrämmer bort de kunder som får stå där. I det läget så är det ju bättre att sätta upp P plats skyltar med tilläget att det är kundparkering så som det ofta gör.
snuttjulle skrev:Frågan om juridiskt rätt skylltat är ju endast viktig den dagen någon vägrar betala den kontrollavgift man försöker kräva in. Eller kan man åka dit för någon typ av avgift/böter för att man skyltar fel?
Absolut men det är inte svårt att göra rätt från början när utgångspunkten är oskyltat.
Behovet är ju att få folk att sluta parkera där och inte att dra in pengar. OM man kan lösa det genom en handskriven skylt med lagom "hot" så ser inte jag några problem med detta. Men självklart ska man vara medveten om att man gör avsteg från de juridiska kraven.