NissePeter NissePeter skrev:
Hej Vitaminen, fick du tag i instruktioner på hur man byter fjäder?
Hej hittade inga instruktioner, men jag lyckades ändå.

En kompis till hjälp och en bra näbbtång kommer jag ihåg att det behövdes
 
V Vitaminen skrev:
Hej hittade inga instruktioner, men jag lyckades ändå.

En kompis till hjälp och en bra näbbtång kommer jag ihåg att det behövdes
Minns du om fjädern satt på insidan, utsidan eller i låskistan, antar det första? Endast en fjäder eller två, in och utsida..?
 
NissePeter NissePeter skrev:
Minns du om fjädern satt på insidan, utsidan eller i låskistan, antar det första? Endast en fjäder eller två, in och utsida..?
En sitter på utsidan, man måste plocka av själva trycket. En låsringstång behöver man. Har för mig det sitter en på insidan med, men är inte helt säker
 
V Vitaminen skrev:
En sitter på utsidan, man måste plocka av själva trycket. En låsringstång behöver man. Har för mig det sitter en på insidan med, men är inte helt säker
Tack, skaffar två fjädrar först, sen ger jag mig in..
 
V Vitaminen skrev:
En sitter på utsidan, man måste plocka av själva trycket. En låsringstång behöver man. Har för mig det sitter en på insidan med, men är inte helt säker
Kommer man åt dom utan att behöva lossa någon delar som är tejpade?
Handtaget här hänger lite, i övrigt har det funkat kanon i många år.
 
  • Gilla
henrik_1981
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kommer man åt dom utan att behöva lossa någon delar som är tejpade?
Handtaget här hänger lite, i övrigt har det funkat kanon i många år.
Man måste lossa på det mesta
Det var i princip bara kabeln som går genom dörrbladet som höll ihop båda delarna till slut, min kompis fick hålla i delarna på insidan medan jag bytte fjäder på utsidan
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bytte ut tryckesfjädern på insidan, med:
  • instruktionen nedan
  • en fjädertång från Kjell & Co med utbytbara käftar för 99.90
  • en tryckesfjäder för 50 kr hos lokala låssmeden så var det klart

Tack Yale Support! :)

Det finns 3 fjädrar som håller handtaget uppe.
- En fjäder i låshuset
- En fjäder i dörrhandtaget på insidan av dörren
- En fjäder i dörrhandtaget på utsidan av dörren

Fjädrarna i dörrhandtaget är inte fästa på fabriken. Dörrhandtagen roterar fritt 360 grader när du plockar upp dem från lådan de kommer i. Efter att ha vridit handtaget åt sidan (i riktningen det ska vara) ska det sättas i två skruvar som gör att fjädern har något att klämma mot . Många glömmer att sätta in dessa skruvar innan de monterar handtaget på dörren. Då blir det bara fjädern i låshuset som drar handtaget upp, och det är inte tillräckligt starkt ensamt. Du kommer att märka att handtaget hänger.

Se installationshandboken på sidan ”inställning för höger-vänsterhängd dörr”. Du kan ladda ner manualer från https://www.yalehome.com/se/sv/documents/manualer/yale-doorman-classic/MPL-YaleDoorman-ManualV2N.pdf

Om fjädrarna i handtaget är sönder och garantin har löpt ut kan du byta ut dem själv. Reservdelar kan erhållas från en låssmed.

Du måste först lossa den inre plattan (och den yttre om fjädern också ska bytas ut här) från dörren.

På metallplattan som sitter vid den fyrkantiga stiftet (som löper mellan dörrhandtaget och låshuset) måste det vara totalt 6 skruvar som måste lossas.
ZSx4Hf_A1Vp-L0HQ3eut96ucDp2ZGmm_OyY0y8z5EyEmaMSb9fEkfCuLL6dhuhOixnT6g9qb4CB6hkiA7OaY9DAuUID7YbHwTpZRJWCLwbEjU2SpDrNpJIndE_NppOEDHvUDaCa5ietAryG3lDO9p5ZWpUz150LdyvoPpK7spaHONg=s0-d-e1-ft

När alla skruvar har lossnat kan du ta bort metallplattan.

Nu visas låsnings- / säkringsringen som håller fyrkantspinnen och fjädern på plats.
_tX0AWEt2nj9akCwrkRMQ-VExxd4Xwl6d6N1bTvTrs-BwZXmvOgm7w-NIB67wL1fp2LD6ex50AEpR0RpbdhDmXv5sSnxO4nJkj2oRlA_c_dUctMScJuqDwpBW4yal-e08m0MuwBvYXLRPnQv7KWZZAgSGAV6a5MH98u0ueUxOYY3ag=s0-d-e1-ft
Detta kan lossas med en låsringstång: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/lasringstanger/lasringstang

Jag köpte Kjell & Co's variant med utbytbara käftar, tror den är bättre
OMhz47GgEJuFoatxrLy8wzwgFyzRt513AwF0MdFvTsaawEdTujBCvjummeEjic8ybl5ei6Yrln9JZkZO-sAPS4XyP3f_t3ag1i-TTba59WxE0sci2Xsu87CZqJyJDBY4s5lVy5rsSPsesrE5s2OALtphMEeIsD1goOIks0bPEO53IQ=s0-d-e1-ft

Efter att låsringen har lossats kan du byta ut fjädern mot en ny innan du sätter tillbaka allt på plats.
 
  • Gilla
xdigger och 5 till
  • Laddar…
NissePeter NissePeter skrev:
Bytte ut tryckesfjädern på insidan, med:
  • instruktionen nedan
  • en fjädertång från Kjell & Co med utbytbara käftar för 99.90
  • en tryckesfjäder för 50 kr hos lokala låssmeden så var det klart

Tack Yale Support! :)

Det finns 3 fjädrar som håller handtaget uppe.
- En fjäder i låshuset
- En fjäder i dörrhandtaget på insidan av dörren
- En fjäder i dörrhandtaget på utsidan av dörren

Fjädrarna i dörrhandtaget är inte fästa på fabriken. Dörrhandtagen roterar fritt 360 grader när du plockar upp dem från lådan de kommer i. Efter att ha vridit handtaget åt sidan (i riktningen det ska vara) ska det sättas i två skruvar som gör att fjädern har något att klämma mot . Många glömmer att sätta in dessa skruvar innan de monterar handtaget på dörren. Då blir det bara fjädern i låshuset som drar handtaget upp, och det är inte tillräckligt starkt ensamt. Du kommer att märka att handtaget hänger.

Se installationshandboken på sidan ”inställning för höger-vänsterhängd dörr”. Du kan ladda ner manualer från [länk]

Om fjädrarna i handtaget är sönder och garantin har löpt ut kan du byta ut dem själv. Reservdelar kan erhållas från en låssmed.

Du måste först lossa den inre plattan (och den yttre om fjädern också ska bytas ut här) från dörren.

På metallplattan som sitter vid den fyrkantiga stiftet (som löper mellan dörrhandtaget och låshuset) måste det vara totalt 6 skruvar som måste lossas.
[bild]

När alla skruvar har lossnat kan du ta bort metallplattan.

Nu visas låsnings- / säkringsringen som håller fyrkantspinnen och fjädern på plats.
[bild]
Detta kan lossas med en låsringstång: [länk]

Jag köpte Kjell & Co's variant med utbytbara käftar, tror den är bättre
[bild]

Efter att låsringen har lossats kan du byta ut fjädern mot en ny innan du sätter tillbaka allt på plats.
Bra instruktion. (y)
 
För ett tag sen var det någon i tråden, som påtalade just att dom skruvarna brukar glömmas av hempularna! ;)
 
X xdigger skrev:
För ett tag sen var det någon i tråden, som påtalade just att dom skruvarna brukar glömmas av hempularna! ;)
Drabbad? :p
 
FredrikR FredrikR skrev:
Drabbad? :p
Nej då inte alls, men jag tipsade om det längre bak i tråden! ;) Så mer nickar instämmande. Bra inlägg med bilderna tycker jag! :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Nej då inte alls, men jag tipsade om det längre bak i tråden! ;) Så mer nickar instämmande. Bra inlägg med bilderna tycker jag! :)
Jag vill minnas mina skruvar är på plats, iaf de i låset :rolleyes:;) men jag tror vårt lås skulle må gott av ett fjäderbyte.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag vill minnas mina skruvar är på plats, iaf de i låset :rolleyes:;) men jag tror vårt lås skulle må gott av ett fjäderbyte.
Ja det är inte helt ovanligt! Dom hänger ofta! :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har bytt dörr, samma tjocklek som tidigare dörr.
Monterade bort yale doorman ifrån den gamla och satt på nya dörren. Allt går smidigt, den stänger fint och kan öppnas utan problem.
Dock låser den inte, jag har justerat dörren så den är korrekt mot slutbleck. När jag provar låsfunktionen när den är öppen så låser den sig inte då heller. Den liksom låser sen låser upp på en gång, som 2 klick. Sen ger den ifrån sig 4 ljud..
Vad kan ha hänt? Kablar ser ok ut, kontakterna är i..
 
Fel på låshuset, finns nya hos din lokala låssmed om du inte har garanti förstås. Ca 1000-1200kr borde det kosta.

Haft samma fel flera gånger hos kunder, varje gång har det varit låshuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.