M maria01 skrev:
man elda ju året runt enda sättet att få varm mat
Jo men då är det ju sällan fråga om långa stunder och mängder med ved.
 
Vårt gamla timmerhus 1850 typ, har samma gamla murstock, sotats och inspekterats. Denna är ansluten med vedspis och öppenspis, det måste vara många timmars eldande som den utsatts för. Senaste inspektionen, allt är som det ska, tät och normal sotnivå. Jag tror nog att äldre murstockar byggdes för att hålla en evighet, detta baserar jag på att all mat lagades med vedspis, all värme skapades genom spisen. Och jag tror att även då insåg alla vad som kan uppstå om murstocken inte är välbyggd och dimensionerna är dåliga.
Om minsta osäkerhet uppstår kontakta en sotare, då får ägaren samtliga uppgifter, inte svårare än så anser jag.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
nä det finns värre saker :) men då tömmer du typ dagligen om du kör två ”pass” om dagen?
Vilken keddy har ni? Jag har en en sk1002.
Hur ofta tar ni ur aska?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T
M Mapet890 skrev:
Vilken keddy har ni? Jag har en en sk1002.
Hur ofta tar ni ur aska?
vi har den mindre SK1000 som är 500 mm bred. Helt och hållet hur länge vi eldar per gång men kanske efter var 4-5:e ledning.
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
vi har den mindre SK1000 som är 500 mm bred. Helt och hållet hur länge vi eldar per gång men kanske efter var 4-5:e ledning.
Ok, det är nog den lilla vi har också.
Om du askar ut den efter var 4-5 eldning, hur länge eldar du då varje gång?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T
M Mapet890 skrev:
Ok, det är nog den lilla vi har också.
Om du askar ut den efter var 4-5 eldning, hur länge eldar du då varje gång?
det man hinner på en kväll, runt 4-5 h.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo men då är det ju sällan fråga om långa stunder och mängder med ved.
beror på huset och läget
 
  • Arg
Mrjayser
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
nä det finns värre saker :) men då tömmer du typ dagligen om du kör två ”pass” om dagen?
Jag kör två pass om dagen och tömmer 2 ggr om dagen. Låter ingen kall aska ligga kvar när jag kör nästa omgång.

Ibland när jag har lust blir det en genomkörare med grovdammsugare också.
 
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R robinma skrev:
Jag kör två pass om dagen och tömmer 2 ggr om dagen. Låter ingen kall aska ligga kvar när jag kör nästa omgång.

Ibland när jag har lust blir det en genomkörare med grovdammsugare också.
Har du en keddy 1002 eller liknande? Tömmer du alltså den på aska varje dag?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Har du en keddy 1002 eller liknande? Tömmer du alltså den på aska varje dag?
Jag har en keddy från när huset byggdes i början av 80 talet, de hette inte 1002 då. Men jag tömmer min varje dag ja. Det blir inte mycket aska, men det är ju så enkelt att tömma.
 
  • Gilla
  • Wow
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
R robinma skrev:
Jag har en keddy från när huset byggdes i början av 80 talet, de hette inte 1002 då. Men jag tömmer min varje dag ja. Det blir inte mycket aska, men det är ju så enkelt att tömma.
Jag tror att kaminer/insatser utan roster behöver ha lite aska i botten för att inte 'brinna upp' i förtid.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror att kaminer/insatser utan roster behöver ha lite aska i botten för att inte 'brinna upp' i förtid.
Ja det har jag också tänkt på, med aska i botten. Står inget i manualen om det på våran keddy, vet att vi lämnat ett lager kvar i andra kaminer.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Har märkt stor skillnad på träslag och askmängd, tex gran ger nästan ingen aska alls medan Björk askar väldigt mycket enligt mig.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror att kaminer/insatser utan roster behöver ha lite aska i botten för att inte 'brinna upp' i förtid.
Tack för tipset! Tror den heter SK102 efter lite googlande. Den följde med huset så jag har inte tänkt på modellnamn tidigare.
 
  • Gilla
Björn Anders
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har märkt stor skillnad på träslag och askmängd, tex gran ger nästan ingen aska alls medan Björk askar väldigt mycket enligt mig.
Jag har erfarenheten att ved med bark ger mer aska än ved med lite bark eller utan.
En del pelletseldare som provat både 'brun' och 'vit' pellets har upptäckt att den bruna (med bark) är energirikare och fodrar tätare uraskning.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.