M mortimer skrev:
Hur och när försöker dina bekanta kontakta installationsföretaget ?
Telefon/SMS/e-mail ?
Vilka tider görs kontaktförsöken ?
Vem eller vart går kontaktförsöken till intallationsföretaget ?
Telefon och sms några gånger per vecka de senaste 4 veckorna. Tror de svarat nån gång och ska återkomma men de gör inte det. Som jag fattar det till projektledaren/kontaktpersonen de haft när anläggningen byggdes.
 
Vilka tider på dygnet och vilka veckodagar ?
Har företaget ingen supportorganisation dit de kan vända sig istället för att gå direkt till kontaktpersonen ?
Är bra att ha kontaktunderlaget skriftligt om de behöver gå vidare till ARN eller dyl.
 
M mortimer skrev:
Vilka tider på dygnet och vilka veckodagar ?
Har företaget ingen supportorganisation dit de kan vända sig istället för att gå direkt till kontaktpersonen ?
Är bra att ha kontaktunderlaget skriftligt om de behöver gå vidare till ARN eller dyl.
Vet inte på den detaljnivån tyvärr, men de har försökt en massa gånger, under normal kontorstid antar jag.
 
S Sir Duke skrev:
Vet inte på den detaljnivån tyvärr, men de har försökt en massa gånger, under normal kontorstid antar jag.
Är det inte enklare om du ber de "aktivera sig" i denna tråden så vi kan få lite direkta konkreta svar från dina bekanta ?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Telefon och sms några gånger per vecka de senaste 4 veckorna. Tror de svarat nån gång och ska återkomma men de gör inte det. Som jag fattar det till projektledaren/kontaktpersonen de haft när anläggningen byggdes.
Tala om för dom att du kommer att hänga ut dom på solcellsforum och alla andra forum. Det kan ta skruv. Va inte rädd för anmälan av förtal för det finns förtal bara mot privatpersoner, inte företag.
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tala om för dom att du kommer att hänga ut dom på solcellsforum och alla andra forum. Det kan ta skruv. Va inte rädd för anmälan av förtal för det finns förtal bara mot privatpersoner, inte företag.
Även Instagram och Facebook ?
 
S Sir Duke skrev:
Ja både jag själv och andra jag känner har fått ta ut firman flera gånger för att göra om. 50 sms och samtal och många veckors väntetid. Trist med en bransch där man som kund måste läsa på och projektleda och övertyga firman för att få en vettig tjänst.

Mina bekanta som det handlar om i tråden vill nog bara få igång det men jag ska absolut stötta dem att bygga ett case, om inte för förlorad produktion så för att slippa betala för galen förbrukning.
Jag tyckte jag läste en siffra på över ett års förbrukning på några veckor. Det är inte ens rimligt om produktionen skulle räknas som förbrukning med den storlek de har på anläggningen. Det måste vara något annat som är helt galet. Det ska ju gå att ta reda på vad det är i ens hus som drar mycket el, eltjuvar, men jag vet inte hur det går till. Något drar som tusan eller så är det något fel på elmätaren.
 
C Ceci skrev:
Jag tyckte jag läste en siffra på över ett års förbrukning på några veckor. Det är inte ens rimligt om produktionen skulle räknas som förbrukning med den storlek de har på anläggningen. Det måste vara något annat som är helt galet. Det ska ju gå att ta reda på vad det är i ens hus som drar mycket el, eltjuvar, men jag vet inte hur det går till. Något drar som tusan eller så är det något fel på elmätaren.
Ja precis, det är det de behöver få hjälp att felsöka. Defekt, felkopplad eller felkonfigurerad utrustning, eller verkliga eltjuvar.

De har haft all värme av till för några veckor sedan. Nu när det är så kallt kör de LLVP och kamin.

Jag räknade på smartmätaren som blinkar hela tiden, kom med överslagsräkning fram till att den skulle kunna förklara en skenbar hög förbrukning i stora elmätaren. Den blinkar ca 3 gånger per sekund och då 1000 blink motsvarar 1 kWh blir det 19000 kWh på 2,5 månader dvs sedan mitten av september.
 
M mortimer skrev:
Är det inte enklare om du ber de "aktivera sig" i denna tråden så vi kan få lite direkta konkreta svar från dina bekanta ?
Ja jo kanske. De är väldigt aktiva personer i andra sammanhang men är inte med på byggahus.se. Och rätt så trötta och slutkörda angående detta. Så jag avlastar dem och klurar kring detta då jag nyligen låtit bygga en egen anläggning med allt vad det innebär av att läsa på och jaga olika firmor.
 
K
A Akerfeldt skrev:
17,94kwp. Något speciellt du funderar över?
Säkert samma fundering som jag hade.
Jag ville också veta vilken effekt det är när du har så fina siffror i September, Oktober och November.
 
S Sir Duke skrev:
Ja precis, det är det de behöver få hjälp att felsöka. Defekt, felkopplad eller felkonfigurerad utrustning, eller verkliga eltjuvar.

De har haft all värme av till för några veckor sedan. Nu när det är så kallt kör de LLVP och kamin.

Jag räknade på smartmätaren som blinkar hela tiden, kom med överslagsräkning fram till att den skulle kunna förklara en skenbar hög förbrukning i stora elmätaren. Den blinkar ca 3 gånger per sekund och då 1000 blink motsvarar 1 kWh blir det 19000 kWh på 2,5 månader dvs sedan mitten av september.
Har de faktiskt blivit fakturerade för 19 MWh sedan september också?
Dvs visar förbrukningen hos nätägaren/elhandelsbolag också 19 MWh eller är det bara smartmätaren som är knasig?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har de faktiskt blivit fakturerade för 19 MWh sedan september också?
Dvs visar förbrukningen hos nätägaren/elhandelsbolag också 19 MWh eller är det bara smartmätaren som är knasig?
Från nätägaren har de normala fakturor. Elhandelsföretag vet ej.

Jag tror smartmätaren bara har skenat de senaste veckorna för när jag kollade historiken i appen fanns det inga staplar dvs 0 för sept/okt/halva nov men de senaste veckorna har de en produktion på 60-110 kWh per dygn.

Och elmätaren säger 19000 kWh i förbrukning, måste ju vara life span dvs från installation i september.

Smartmätaren är väl ruggigt misstänkt, hoppas de får ut någon som kopplar om eller byter den. Kan och får en vanlig elektriker göra sånt?
 
S Sir Duke skrev:
Från nätägaren har de normala fakturor. Elhandelsföretag vet ej.

Jag tror smartmätaren bara har skenat de senaste veckorna för när jag kollade historiken i appen fanns det inga staplar dvs 0 för sept/okt/halva nov men de senaste veckorna har de en produktion på 60-110 kWh per dygn.

Och elmätaren säger 19000 kWh i förbrukning, måste ju vara life span dvs från installation i september.

Smartmätaren är väl ruggigt misstänkt, hoppas de får ut någon som kopplar om eller byter den. Kan och får en vanlig elektriker göra sånt?
Får de vanliga fakturor från nätägaren är de säkerligen vanliga också från elhandelsbolaget, 19MWh skulle märkas också från nätägaren.

Råkar 60-110 kWh/dygn sammanfalla med deras normala förbrukning för huset den här perioden? Alltså de senaste dygnen.

De har under inga omständigheter varken producerat eller förbrukat (inte ens summerat) 19 MWh sedan mitten av september.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Råkar 60-110 kWh/dygn sammanfalla med deras normala förbrukning för huset den här perioden? Alltså de senaste dygnen.
Känner mig dum nu men förstår tyvärr inte vad du menar :)

Menar du om de förbrukat i den storleksordningen? De har en ganska modern villa och haft värmen av. Men slog på den för några veckor sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.