F fiskarn87 skrev:
Man ska inte lyssna på kollegor när det gäller vedeldning, el, kost, bilar elle träning eller övrigt.
Det är sant! När jag visade värmekamerabilden så tyckte han att det såg varmt ut tills jag sa att den varmaste punkten på skorstenen var 23 grader.
 
Hur varma är egentligen rökgaserna, då de lämnar kaminen?
Jag har mätt på vår insats, Keddy ansluten till stålrör i befintlig murad skorsten.
Glasluckan ca 250 grader.
Kaminen något lägre.
Rökröret ut ur kaminen 160 grader,

Jag tycker att det låter lågt, men rökgaserna kanske inte är varmare än så,,,
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Rökgaserna är nog avsevärt varmare, har ingen instickstermometer men nog är det i närheten av eller varmare än glasluckan.....iaf i början på skorstenen.
 
F fiskarn87 skrev:
Ja där har du en poäng. Eller två poänger.
A A bygg skrev:
Hur varma är egentligen rökgaserna, då de lämnar kaminen?
Jag har mätt på vår insats, Keddy ansluten till stålrör i befintlig murad skorsten.
Glasluckan ca 250 grader.
Kaminen något lägre.
Rökröret ut ur kaminen 160 grader,

Jag tycker att det låter lågt, men rökgaserna kanske inte är varmare än så,,,
Men då är det på utsidan? Tror de kan va ett par 100°C iaf, eller mer om det är en dålig kamin?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Fast.....?
Om rökgaserna är 2 -300 grader, och skorstenen är dimensionerad för 450 grader kontinuerligt, då lär det gå att elda dygnet runt utan fara!
 
Just det.
 
A A bygg skrev:
Fast.....?
Om rökgaserna är 2 -300 grader, och skorstenen är dimensionerad för 450 grader kontinuerligt, då lär det gå att elda dygnet runt utan fara!
Absolut, en enkel plåt kamin kanske inte håller så länge vid kontinuerlig eldning men en välbyggd gjutjärnskamin med lera, eldfast tegel eller vermiculit fungerar i decennier för bostadsuppvärmning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T
R robinma skrev:
Jag har en keddy insats med murad stock och eldar som man ska med 3-4 klabbar åt gången och låter kaminen vila mellan gångerna. Kör en omgång innan jobbet och en lite längre efter jobbet.
Hej! Vi har också en Keddy, lilla modellen. Då får du tömma aska ganska ofta om du eldar varje dag? Tycker inte de rymmer så mycket aska som ex. Contura som har ett bottenfack för aska.

Sedan gör jag kanske jobbigt för mig med en spade bara att tömma aska med. Finns ju asksugare…
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
I
Låter galet, när vi hade pellets eldade den nästan kontant utan problem. Men visst, slå en signal till sotaren och hör av de kan veta något, kostar inte många minuter.

Förövrigt är eldning inte jätte bra för luftkvalitén, särskilt om man inte gör det på rätt vis.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Hej
Öppen eldstad ger svalare skorsten än en kamin gör. Tänk hur mycket luft en öppen eld drar så blir det logiskt. Har själv satt in en Keddy och har en murstock med halvsten runt om. Har isolerat lite runt den med rockwool där den går igenom taket. Igår efter att ha eldat ca 12 timmar var nog murstocken ca 30 grader utvändigt men när jag stoppade in handen i isoleringen vid genomföringen i taket så var det knappt så jag kunde hålla handen där så kanske 55-60 grader. Så min slutsats är att jag kan elda hela dagarna utan risk sålänge murstocken är tät.
 
  • Gilla
Ekenstar och 2 till
  • Laddar…
Kan nämna att jag eldar ca 200l blandved per vecka. Låter det brinna ner till glöd mellan varje inlägg. Lägger in ca 2kg ved per gång.
 
  • Gilla
anfag och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Hej! Vi har också en Keddy, lilla modellen. Då får du tömma aska ganska ofta om du eldar varje dag? Tycker inte de rymmer så mycket aska som ex. Contura som har ett bottenfack för aska.

Sedan gör jag kanske jobbigt för mig med en spade bara att tömma aska med. Finns ju asksugare…
Jag tömmer så fort den är kall med en spade och en hink. Det är väldigt enkelt och jag ser inte det som ett problem. Blir ju inte sååå mycket rester heller.
 
  • Gilla
  • Wow
parhil och 2 till
  • Laddar…
Vi har en rejäl gammal koppargryta med lock bredvid kaminen som rymmer några tömningar. Tömmer också med en liten skyffel. Sprider askan i land o kompost sedan.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Råden gäller generellt de vanligaste förekommande plåtkaminerna.
För att ta reda på vad ens egna eldstad klarar av får man kolla med tillverkaren.

Förr i tiden eldade man ju större delen av vintern.
man elda ju året runt enda sättet att få varm mat
 
  • Arg
Mrjayser
  • Laddar…
T
R robinma skrev:
Jag tömmer så fort den är kall med en spade och en hink. Det är väldigt enkelt och jag ser inte det som ett problem. Blir ju inte sååå mycket rester heller.
nä det finns värre saker :) men då tömmer du typ dagligen om du kör två ”pass” om dagen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.