Hej
Har en villa från 2013 med FV (golvärme) och Heru FTX ventilation.
Tycker ftx drar onödigt mycket el. Systemet rengjordes, filter är bytta och firma har ställt in allt för 2 månader sedan.
Vi ligger på runt 20 Kwh per dygn i hushållsel och ville mest se vad ftx drar och insåg att det står lätt för hälften av dessa 20 kwh om inte mer. Är det normalt?

Lite som jag märkt under dagen.
Eftervärmen går igång direkt och stänger jag av den så är förbrukningen minimal.
Tempen står på 18 och fjärrvärmen på 20 grader. Och vi har väl isch 20 grader inne.

Är eftervärme verkligen nödvändigt när man bor i södra delen av Sverige?

Vet inte vad jag ska göra för att slippa den här I mitt tycke onödiga elförbrukningen.

Ni får ursäkta om det låt luddigt men jag har fan noll koll

Hoppas på någon typ av lösning

Ha det gött

Vad händer med temp om du stänger av värmen i FTX? Jag skulle aldrig har den på om den inte värms av vatten.

• Gilla
Nils Oscar och 2 till
  • Laddar…
N Nils Oscar skrev:
Hej
Har en villa från 2013 med FV (golvärme) och Heru FTX ventilation.
Tycker ftx drar onödigt mycket el. Systemet rengjordes, filter är bytta och firma har ställt in allt för 2 månader sedan.
Vi ligger på runt 20 Kwh per dygn i hushållsel och ville mest se vad ftx drar och insåg att det står lätt för hälften av dessa 20 kwh om inte mer. Är det normalt?

Lite som jag märkt under dagen.
Eftervärmen går igång direkt och stänger jag av den så är förbrukningen minimal.
Tempen står på 18 och fjärrvärmen på 20 grader. Och vi har väl isch 20 grader inne.

Är eftervärme verkligen nödvändigt när man bor i södra delen av Sverige?

Vet inte vad jag ska göra för att slippa den här I mitt tycke onödiga elförbrukningen.

Ni får ursäkta om det låt luddigt men jag har fan noll koll

Hoppas på någon typ av lösning

Ha det gött
Precis som Jonathan skriver. Stäng av eftervärmen. Du kommer skjuta in nånstans runt 15-17 grader nånstans.

• Gilla
Nils Oscar
  • Laddar…
Jag stängde av den nu och tilluften gick från 18 till 17 grader men tidigare idag när jag stängde av den så var den på 6 grader.
Riskerar jag att skada mitt hus?

Sen märker jag att utetemperaturen i dosan visar 21 grader. Kändes inte riktigt som shortsväder ute =)

• Digital termostat visar temperaturinställningar, text "ALLTID GA PA MAX" överst, oklar omgivning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handhållet klimatkontrollinstrument visar temperaturinställningar, suddig bakgrund, belysning från instrumentets skärm.
    Skapa konto
Jepp håller med båda föregående
Av med eftervärmen.
Har aldrig på min eftervärme i min FTX

N Nils Oscar skrev:
Jag stängde av den nu och tilluften gick från 18 till 17 grader men tidigare idag när jag stängde av den så var den på 6 grader.
Riskerar jag att skada mitt hus?

Sen märker jag att utetemperaturen i dosan visar 21 grader. Kändes inte riktigt som shortsväder ute =)
”Av” uppe i vänstra hörnet. Betyder inte det att återvinning är av??

• Gilla
viktor.carlsson1
  • Laddar…
Det som händer är att du stängt av ett direkt verkande element som "råkar" sitta i ventilationen.
Nu får det ordinarie värmesystemet värma upp lite mer för att kompensera bortfallet.
Oftast är det betydligt billigare sätt att värma huset

• Gilla
Nils Oscar
  • Laddar…
A A bygg skrev:
”Av” uppe i vänstra hörnet. Betyder inte det att återvinning är av??
Det är ju frågan hur man får igång det igen?
M MrDizzy skrev:
Av med eftervärmen.
Den är av.
M MrDizzy skrev:
Av med eftervärmen.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad händer med temp om du stänger av värmen i FTX? Jag skulle aldrig har den på om den inte värms av vatten.

Är den verkligen korrekt installerad?
Den visar ju 21 grader utomhus och 5 inomhus…

Edit: så här ser min ut just nu.

• Digital fjärrkontroll för luftkonditionering med LCD-display som visar temperatur och luftfuktighet.
    Skapa konto
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jag gissar att flödesriktning höger/vänster ska ändras i servicemenyn.

• Gilla
AllramEest
  • Laddar…
Har också ett Heru 100 eller om det nu är 160, mins inte.
Men jag har aldrig haft värmeelement på, ska ju inte behövas rent funktionellt på FTX med roterande värmeväxlare.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag gissar att flödesriktning höger/vänster ska ändras i servicemenyn.
Ser ju onekligen ut som att det inte är korrekt installerat. Ändrade från vänster till höger.

• Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
Är den verkligen korrekt installerad?
Den visar ju 21 grader utomhus och 5 inomhus…

Edit: så här ser min ut just nu.
Nu blev det ju något helt annat :cool:
Men tilluften dök till 8 grader.

• Handhållen kontrollenhet med digital display, knappar, temperaturinställningar och luftfuktighetsindikator. Bilden är suddig.
    Skapa konto
Ge det lite tid! Dubbelkolla sen var sensorn sitter. Det är en sensor som ska sitta en bit ifrån aggregatet som man monterar i efterhand, nån kan jubla sjabblat där också.

Ge det lite tid! Dubbelkolla sen var sensorn sitter. Det är en sensor som ska sitta en bit ifrån aggregatet som man monterar i efterhand, nån kan jubla sjabblat där också.
Yes får göra det. Är bara glad att slippa dessa 10 tals "extra" kwh per dag. Tack för all hjälp buddy :heart:

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.