Hej
Har en villa från 2013 med FV (golvärme) och Heru FTX ventilation.
Tycker ftx drar onödigt mycket el. Systemet rengjordes, filter är bytta och firma har ställt in allt för 2 månader sedan.
Vi ligger på runt 20 Kwh per dygn i hushållsel och ville mest se vad ftx drar och insåg att det står lätt för hälften av dessa 20 kwh om inte mer. Är det normalt?
Lite som jag märkt under dagen.
Eftervärmen går igång direkt och stänger jag av den så är förbrukningen minimal.
Tempen står på 18 och fjärrvärmen på 20 grader. Och vi har väl isch 20 grader inne.
Är eftervärme verkligen nödvändigt när man bor i södra delen av Sverige?
Vet inte vad jag ska göra för att slippa den här I mitt tycke onödiga elförbrukningen.
Ni får ursäkta om det låt luddigt men jag har fan noll koll
Hoppas på någon typ av lösning
Ha det gött
Tycker ftx drar onödigt mycket el. Systemet rengjordes, filter är bytta och firma har ställt in allt för 2 månader sedan.
Vi ligger på runt 20 Kwh per dygn i hushållsel och ville mest se vad ftx drar och insåg att det står lätt för hälften av dessa 20 kwh om inte mer. Är det normalt?
Eftervärmen går igång direkt och stänger jag av den så är förbrukningen minimal.
Tempen står på 18 och fjärrvärmen på 20 grader. Och vi har väl isch 20 grader inne.
Vet inte vad jag ska göra för att slippa den här I mitt tycke onödiga elförbrukningen.
Ha det gött
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Precis som Jonathan skriver. Stäng av eftervärmen. Du kommer skjuta in nånstans runt 15-17 grader nånstans.N Nils Oscar skrev:Hej
Ha det gött
Jag stängde av den nu och tilluften gick från 18 till 17 grader men tidigare idag när jag stängde av den så var den på 6 grader.
Riskerar jag att skada mitt hus?
Sen märker jag att utetemperaturen i dosan visar 21 grader. Kändes inte riktigt som shortsväder ute =)
Riskerar jag att skada mitt hus?
Sen märker jag att utetemperaturen i dosan visar 21 grader. Kändes inte riktigt som shortsväder ute =)
”Av” uppe i vänstra hörnet. Betyder inte det att återvinning är av??N Nils Oscar skrev:
Det som händer är att du stängt av ett direkt verkande element som "råkar" sitta i ventilationen.
Nu får det ordinarie värmesystemet värma upp lite mer för att kompensera bortfallet.
Oftast är det betydligt billigare sätt att värma huset
Nu får det ordinarie värmesystemet värma upp lite mer för att kompensera bortfallet.
Oftast är det betydligt billigare sätt att värma huset
Det är ju frågan hur man får igång det igen?A A bygg skrev:
Den är av.M MrDizzy skrev:
M MrDizzy skrev:
Jonatan79 skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Jag gissar att flödesriktning höger/vänster ska ändras i servicemenyn.
Har också ett Heru 100 eller om det nu är 160, mins inte.
Men jag har aldrig haft värmeelement på, ska ju inte behövas rent funktionellt på FTX med roterande värmeväxlare.
Men jag har aldrig haft värmeelement på, ska ju inte behövas rent funktionellt på FTX med roterande värmeväxlare.
Husägare
· Skåne
· 1 471 inlägg
Ge det lite tid! Dubbelkolla sen var sensorn sitter. Det är en sensor som ska sitta en bit ifrån aggregatet som man monterar i efterhand, nån kan jubla sjabblat där också.
Yes får göra det. Är bara glad att slippa dessa 10 tals "extra" kwh per dag. Tack för all hjälp buddyF fredrik.johansson skrev: