Vi håller precis på att titta på ett hus som vi eventuellt tänker köpa. Huset är byggt -76 och garaget är "orginal" och skulle definitivt behöva lite uppmärksamhet. Bland annat är asfaltsgolvet rätt nedgånget och ojämnt. Garaget har en förrådsdel och det känns inte helt bra med ett ojämnt och otrevligt asfaltsgolv i förrådsdelen.

Finns det någon enkel åtgärd för att fräscha upp ett gammalt asfaltsgolv? Alternativet känns som att gräva upp govlet och gjuta betong istället. Mer jobb men det lär det vara värt om det känns mycket fräschare.

Nu har jag inte kommit åt och titta närmare på konstruktionen, men kan man räkna med att ett garage med asfaltsgolv står på plintar? Det är väl knappast så att dt ligger asfalt på en platta? Eller att konstruktionen står på asfalten?

Trodde att jag dubbelpostat, vilket jag itne alls hade. Nåja, nu är innehållet tillbaka, så ta en titt på det igen och se om ni inte har några idéer!

Gissningsvis så står garaget på plint... Andra alt. verkar mycket konstigt.

Du hadde dubbla trådar men en har nu försvunnit på något magiskt vis :)

Vårat kallgarage, byggt -74, med asfaltsgolv såg ut som ditt. Stora märken där hjulen hade stått mm. Väggarna stog på en ram av tryckimpregnerad 45*120 som låg direkt mot ca 20 cm tjockt lager med sand.

Lösningen vi valde: plocka ner och gjuta ny platta.

/Magnus

Mikael_L
Kan inte Mkling ta bort asfalten och lite till, skotta in några centimeter med bärlager och slutligen lägga betongplattor (trädgårdsplattor). Om man vill hålla ambitionsnivån lite lägre än att gjuta en hel platta.

Jag plockade ut konstruktionsritningarna på kommunens byggnämndskontor. Garaget är byggt precis som makervall säger, stående på en ram av tryckimpregnerat virke direkt i marken. I framkant där man kör med bilen var det stadgat med ett betongelement.

Nu är det här huset inte längre aktuellt av andra skäl men jag misstänker att det hade varit svårt att göra någonting bra av garaget som det ser ut idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.