Hej!

Nyinflyttad på landet med vattenburen värme som försörjer två huskroppar (120 kvm + ca 30 kvm). Efter vi bott här tre veckor så började problemen med värmen. Pannan la av, programmerade om sig själv till ett annat program (!) och problemen fortsatte. Först var en "allmän" VVS-are här. Efter tre dagars justering och filterrensning på vår Mitsubishi Ecodan så fick vi felmeddelande L9. Ringde återförsäljare/Mitsubishikunnig VVS-are som kom och började felsökning. Efter 4,5 h konstaterades att utedelen/fläkten läckte köldmedia. Att få en kyltekniker att komma hit tog veckor. Hela tiden kallt i huset, ibland har det funkat några dagar och sedan felkod igen. KALLT!!! Runt 16-17,5 grad inne. Bor i Skåne och elområde 4, ni kan tänka er själv...

Kyltekniker kom, hade inte med sig tillräcklig köldmedia så det fick han köra och köpa med milersättning för oss fram och tillbaka. Då visste han om att den läckte. Dock kunde han inte hitta att den läckte så han fyllde på och åkte. Här fick vi höra att fläkten är underdimensionerad (W-50) - kan man säga det är ett dolt fel?. Tidigare ägare påstod att de aldrig haft problem med värmepumpen men kvadratmeterna är ju desamma?!? Här fick VVS-aren oss att beställa en ny utedel (W-85) för 60 000 kr som kommer att komma i JUNI!!

Dagarna efter felkod igen. Elpatron går in varje gång. Nu fanns en lite mindre symbol (jag är inte tekniskt kunnig i systemet) som visade U1. Detta sa jag till VVS-aren ett par gånger i telefon utan reaktion. Han hjälpte mig via facetime att programmera om den (den hade ändrat sig själv igen). En vecka senare lägger den av igen, kallt i huset. VVS-aren kommer då in på kvällen på sin väg hem från jobbet, sur som ättika (för att han är stressad och grinig). Har inte med sig några grejor fastän han sagt att han skulle avlasta systemet med en shunt där alla ventilerna sitter. Han programmerade om den till kurva, jag kan inte mer tekniska termer. Det innebar iallafall att vi inte kunde ändra temperaturen på displayerna utan via + och - i värmepumpens display. Vi fick höra att värmepumpen förbrukat en årsförbrukning under november månad :( ja, det syns verkligen på kWh... ) Nu var det konstant kallt i huset för elpatroner går på högtryck. Han skulle komma nästa dag men skrev bara på kvällen att han inte kom. Jag vädjade då till honom via sms, han skrev då att han bokade om en kund och skulle komma till oss nästa morgon bitti. Han kom kl 13.40. Varför är det bara hantverkares tid som är viktig, varför är de så ignoranta mot kunden? Det övergår mitt förstånd...

Nu hade han inte instrument att mäta med utedelen med (han hade då upptäckt U1, vilket jag påtalade en vecka innan, så något fel indikerades på utedelen igen, ett övertryck.. Han hade, inte heller shunten med sig, sa han, och vi skulle då få betala Min enormt snälla och aldrig arga sambo blev förbannad och sa att det var för jävligt.

Shunten blev iallafall monterad av VVS-aren som var i djupaste moll. Vi har hela tiden varit ytterst vänliga, så hans humör beror inte på oss. I fredags skrev han ett sms att kylteknikern, som fyllt den tidigare (och högst troligt orsakat övertrycket som det lät på VVS-aren) inte hade tid. Vi kunde ringa någon annan vilket jag gjorde. En ny VVS-are, också Mitsubishi-installatör, kom, kollade lite, tömde utedelen lite så övertrycket minskade och förklarade att så fort det är + 4 grader och lägre så kommer pumpen gå på elpatronen (för att avfrosta utedelen?).. Nu har vi haft +16,5 grader i huset sedan flera dagar tillbaka. Att plussa +3 grader på kurvan gav bara 1 grad varmare i huset så nu är här +17,5. Min son vill inte vara här, så han bor hos pappa för han inte vill frysa. Elförbrukningen för november låg på 2522 kWh jmf med oktober 770 kWh. Hittills för dec 281 kWh, så cirka 65-95 kWh per dygn.

Vi är förtvivlade och detta tar hela glädjen med att flytta till gården (totalrenoverade byggnader, allt inklusive pump är max 7 år, troligtvis 5 år). Felsökning i 5 veckor och ändå kallt... Igår fick vi då räkning del 2, se bild. Fick en chock när jag såg milersättningen. Hans företag ligger 2 mil härifrån. Någon gång har han skrivit på sms "jag kör från xxx nu" som är ett större bygge han har jobb på. Är det rimligt att vi ska betala milersättning från detta ställe 6 mil bort? Jag är helt övertygad om att han debiterar även den firman samma summa! Hur ser reglerna ut för hur man beräknar och varifrån, från punkt till punkt. Han har aldrig berättat för oss att han ska ta ut milersättning och jag har aldrig hört talas om en sån hög summa - vi betalar alltså för bensin, slitage, lån på bilen, däck och försäkring och säkert en och annan wunderbaum för det priset! Och eftersom vi tyckte den första räkningen på 9700 kr efter rotavdrag var hög så skrev vi ner tiden han var där dessa två gånger, Ena gången 1 h 35 min och andra 2 h 50 min. Kan han debitera oss timavgift från xxx - till oss - till hemmet? Bara milersättning för två besök är över 2000 kr! Wow, jag ska omskola mig ;) Jag kanske är ute och cyklar. Kanske är räkningen korrekt. Bara trist att betala 20 000 kr för felsökning och ändå fortsätta frysa hela vintern + ruinera oss med elkostnaden.

Tack för att du orkat läsa mitt dilemma ända hit :) behöver andra ögon på det här! Tacksam för feedback!

• Faktura för VVS-arbeten, materialkostnader och preliminär skattereduktion för ROT-arbete, total summa och moms specificerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist när man inte får den hjälpen man behöver, vvsare kan montera värmepumpar, men ofta är de värdelösa på att felsöka och reparera. Nu är inte alla vvsare det, men tyvärr väldigt många.
Jag skulle aldrig anlita en vvsare att felsöka en värmepump.
Milersättningen är samma som vi tar på jobbet 12kr/km men vi räknar från kontoret till kunden! Måste vi sen åka och hämta grejer för att vi glömt, så betalar inte kunden för det.

• Gilla
Ingells och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Trist när man inte får den hjälpen man behöver, vvsare kan montera värmepumpar, men ofta är de värdelösa på att felsöka och reparera. Nu är inte alla vvsare det, men tyvärr väldigt många.
Jag skulle aldrig anlita en vvsare att felsöka en värmepump.
Milersättningen är samma som vi tar på jobbet 12kr/km men vi räknar från kontoret till kunden! Måste vi sen åka och hämta grejer för att vi glömt, så betalar inte kunden för det.
Hej, och stort TACK för ditt svar! Vad intressant att du inte anlitat en VVS-are för felsökning av värmepump, när felkod dök upp så står det i instruktionsboken att man ska kontakta installatör men eftersom denna firma nte verkar finnas längre så gick jag in på Mitsubishis hemsida och letade efter återförsäljare /installatörer. Vilken typ av hantverkare servar annars dessa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.