P paralun skrev:
Nä usch.... fransmännen bör nog hålla sig i Frankrike med sina EPR-reaktorer.
I England så byggs just nu Hinkley Point C av EDF och det är precis samma "rysare" som med OL3.
Varför bygga så här stora reaktorer? BWRX-300 är helt perfekt för oss!
[länk]
O3 har väl perfekt storlek för oss? Det borde byggas 4 sådana tills 4e gen SMR är färdigt och priset per MW kommit ner, vi nog behov av mer kraft då vi nu har få och gamla reaktorer som om något eller ett par årtionden behöver kompletteras om befolkningen inte halveras eller något nytt revulutionerande sätt att producera el uppfinns, byggs och driftsätts innan dess.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Hur då?
Har jag koll på spotpriset och bastar och ladddar upp mina accumalatorer när det är som dyrast kommer jag göra bästa affär
 
P paralun skrev:
Eftersom det är skrivet i elhandlarnas spåkula plus Kung Bore så vet vi inte hur dygnspriserna kommer att variera. Vi vet säkert att det kommer en morgon samt kvällstopp men sedan vet vi inte hur det kommer att se ut resten av ett dygn. Jag har själv snittpris men det vete tusan när det ser så illa ut som det gör nu vad som är bäst? Det vet vi framåt våren.....
Det är ju satt i förväg vad priset skall vara... Så jag kan ju styra min förbrukning mot då det är som dyrast eller m a o som förmånligast för mig om jag nu tycker att "om andra har det sämre har jag det bättre".
Jag är nog för att alla har samma spelregler för att det skall fungera i praktiken. Alla måste sträva mot samma mål.
 
Redigerat:
Mikael_L
F fribygg skrev:
Du tror inte de satsar på en 'blåkopia' av OL3an , om den är så bra som sagts borde väl nästa exemplar hålla budget, god kvalité och tidplan?
Jag anser att man verkligen bör kika noga på hur Sydkorea byggt samt få anbud från samma leverantörer.
Dels är ju Sydkorea ett av mycket få länder som fortfarande faktiskt uppför nya kärnkraftverk i någon nämnvärd takt, dessutom har de kantats av en rad byggen som hållit tidsramar och budget och varit mycket prisvärda jämfört med havererade projekt i Europa.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
O3 har väl perfekt storlek för oss? Det borde byggas 4 sådana tills 4e gen SMR är färdigt och priset per MW kommit ner, vi nog behov av mer kraft då vi nu har få och gamla reaktorer som om något eller ett par årtionden behöver kompletteras om befolkningen inte halveras eller något nytt revulutionerande sätt att producera el uppfinns, byggs och driftsätts innan dess.
Man kan väl börja med en i alla fall. I den storleken skulle den ju vara som 1½ R1/R2, dvs ersätta 75% av det vi lade ner i Ringhals.
Och sen snabba på med gen IV :)

Bygger man en sådan i SE4 eller SE3, så kan man ju på sätt och vis se det som en stamnätsförstärkning med 1,5GW, dvs slipper motsvarande kostnad i att förstärka stamnätet.

Jag är fortfarande sur över att man stängde ner R1, som kunnat gå rätt många år till...
(Även om jag inte tror att det gjort så väldigt mycket för elpriset i SE4)
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M MiWi skrev:
Det är ju satt i förväg vad priset skall vara... Så jag kan ju styra min förbrukning mot då det är som dyrast eller m a o som förmånligast för mig om jag nu tycker att "om andra har det sämre har jag det bättre".
Jag är nog för att alla har samma spelregler för att det skall fungera i praktiken. Alla måste sträva mot samma mål.
Jaha du försöker på ett ironiskt vis berätta att du tycker det är illa att det finns olika avtalsformer som ger olika utfall för elräkningen.
Jaja, jag tror det där löser sig lite av sig självt.
Alltfler kommer liksom jag inse att timpris passar dem, för att man t.ex. laddar bilen på natten, då kommer denna grupp av alltfler också mer aktivt styra bort från timpriser (generellt, inte alla).

Så det blir dyrare pris för dem med månadsmedel och de med timpris kommer billigare undan.
Men genom att det sakta blir fler timprisare, som styr om förbrukningen mot lågpristid, så kommer den motsatta kraften igång, dygnsvariationen minskar och elprisets skillnad under dygnet minskar, så timprisarna kommer spara mindre och de som halsstarrigt håller kvar vid månadspris får det så småningom lite bättre.

Så jag tror att det i framtiden kommer ramla ner i att kostnadsskillnaden mellan avtalsformerna sakta minskar, dock inte kommer bli helt lika, men just nu i början så har timprisare störst chans att göra bra affär, innan vi blir för många och alla inte har jobbat klart med att styra om förbrukning mot lågpristid.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl börja med en i alla fall. I den storleken skulle den ju vara som 1½ R1/R2, dvs ersätta 75% av det vi lade ner i Ringhals.
Och sen snabba på med gen IV :)

Bygger man en sådan i SE4 eller SE3, så kan man ju på sätt och vis se det som en stamnätsförstärkning med 1,5GW, dvs slipper motsvarande kostnad i att förstärka stamnätet.

Jag är fortfarande sur över att man stängde ner R1, som kunnat gå rätt många år till...
(Även om jag inte tror att det gjort så väldigt mycket för elpriset i SE4)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl börja med en i alla fall. I den storleken skulle den ju vara som 1½ R1/R2, dvs ersätta 75% av det vi lade ner i Ringhals.
Och sen snabba på med gen IV :)

Bygger man en sådan i SE4 eller SE3, så kan man ju på sätt och vis se det som en stamnätsförstärkning med 1,5GW, dvs slipper motsvarande kostnad i att förstärka stamnätet.

Jag är fortfarande sur över att man stängde ner R1, som kunnat gå rätt många år till...
(Även om jag inte tror att det gjort så väldigt mycket för elpriset i SE4)
Om någon vill bygga en sådan lär de väl kunna få tillstånd, själv tycker jag det borde satsas på beprövade, 'stora', snabbbygda lösningar för baskraftsproduktion i detta läget. Gärna i serie för att minska kostnaden och göra branschen attraktiv igen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag anser att man verkligen bör kika noga på hur Sydkorea byggt samt få anbud från samma leverantörer.
Dels är ju Sydkorea ett av mycket få länder som fortfarande faktiskt uppför nya kärnkraftverk i någon nämnvärd takt, dessutom har de kantats av en rad byggen som hållit tidsramar och budget och varit mycket prisvärda jämfört med havererade projekt i Europa.
Jovisst men man kan knappast bygga fortare än man gjort i Förenade Arabemiraten-Dubai och Barakah.
4 st stora reaktorer från Syd Korea. Varje reaktor ser ut att ta 8-9 år.
Sen har man då tillgång till tusentals "gästarbetare" (samma koncept som byggt flera fotbollsstadion i Quatar)
Vi kan ligga lågt med stora reaktorer men behöver mindre som BWRX-300, sen är jag ganska säker på att man knäcker utmaningen med avancerade Gen4 reaktorer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Barakah_nuclear_power_plant
 
P paralun skrev:
Mer om Heleneholmsverket, Malmö... trodde inte det här var möjligt att vi kunde sjunka så djupt!
[länk]
Det är väl inget fel med att det finns en krisberedskap? För övrigt framställs ju 70% av all energi i världen från fossila källor så det är väl inte helt orimligt att det händer här, i nödfall?
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
EU är i grunden en frihandelsorganisation. Att du göra undantag för just frihandel låter rätt långsökt.
I begreppet fir handel omfattas även bristsituationer med stigande priser som konsekvens. Inte alltid bra. All handel måste kontrolleras ur ett samhällsperspektiv.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Mer om Heleneholmsverket, Malmö... trodde inte det här var möjligt att vi kunde sjunka så djupt!
[länk]
Bara att brassa på alla värmeverk som finns i vinter om det behövs. Eller vill du hellre ha nedstänging?
 
Ulltand Ulltand skrev:
I begreppet fir handel omfattas även bristsituationer med stigande priser som konsekvens. Inte alltid bra. All handel måste kontrolleras ur ett samhällsperspektiv.
Alternativet är ju ransonering. Visserligen inte orimligt i en kris. Men är vi där?
 
D Daniel 109 skrev:
Alternativet är ju ransonering. Visserligen inte orimligt i en kris. Men är vi där?
Du har väl ett flertal gånger hävdat att vi inte har nån brist?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gissar att det kommer eldas lite olja i Värtaverket snart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.