Hejdu!
Ett tips är att titta hos kakelförsäljarna, där finns många fina läggningar och färdiga "recept" (dvs hur många procent av en viss storlek av platta)
Nu har du begränsat dig till bara en storlek och då kan jag tipsa om följande:
Ett tips är att titta hos kakelförsäljarna, där finns många fina läggningar och färdiga "recept" (dvs hur många procent av en viss storlek av platta)
Nu har du begränsat dig till bara en storlek och då kan jag tipsa om följande:
Jo, det är ju både klassiskt och snyggt att lägga så (i halvförband). Det finns i och för sig en risk att vissa kan uppfatta det som lite billigt, det är i princip alltid så det läggs i budgetbyggen i stora hyresvärdars regi och liknande, just för att det är så vansinnigt lätt och snabbt att lägga. Krävs mycket mindre precision.
Budgetbyggen använder väl iofs nästan uteslutande fyrkantiga plattor. Men men, det har ju inte så mycket med den här tråden att göra. Lägger så för att jag tycker det är det snyggaste helt enkelt. Att lägga dem rakt som de gråa på bilderna känns betydligt billigare tycker jag.
Sällan man ser annat än fyrkantiga plattorThomasLindgren skrev:
Nåja... skickar med en bild på hur jag lagt golvet på mitt WC ifall det skulle inspirera någon
Bli inte förskräkta över den förfärligt fula tröskeln bara för den ser inte ut som på bilden längre
När du skriver "jag ska lägga.." antar jag att du lägger dom själv.. Kolla hur det blir runt brunnen. Om du vill fogfölja mot väggen kan det bli fult runt brunssilen. Ligger den under ett badkar spelar det mindre roll hur det ser ut.
Ligger brunnen synligt blir det i regel snyggast att låta brunnen "styra"..dvs lägga plattorna snyggt runt brunnen...sen får det bli som det blir mot väggarna. Du har kanske 15mm att spela på..som du kan skjuta brunnsilramen åt olika håll för att få mönster och fogar där du vill ha dom. T.ex fogföljning mot vägg.
Är väggarna inte helt paralella uppstår en "kil" som kanske känns mer angelägen att dölja genom förskjuta hela mönstret så plattona mot väggen bara snedkapas lite i kanten än att du tvingas kapa dom så du får bitar som kanske bara är ett par centimeter breda. Då får du eventuellt offra fogföljningen för att dölja kilen.
Lägg ut dom löst på golvet och testa..så ser du vad som blir snyggast!
Ligger brunnen synligt blir det i regel snyggast att låta brunnen "styra"..dvs lägga plattorna snyggt runt brunnen...sen får det bli som det blir mot väggarna. Du har kanske 15mm att spela på..som du kan skjuta brunnsilramen åt olika håll för att få mönster och fogar där du vill ha dom. T.ex fogföljning mot vägg.
Är väggarna inte helt paralella uppstår en "kil" som kanske känns mer angelägen att dölja genom förskjuta hela mönstret så plattona mot väggen bara snedkapas lite i kanten än att du tvingas kapa dom så du får bitar som kanske bara är ett par centimeter breda. Då får du eventuellt offra fogföljningen för att dölja kilen.
Lägg ut dom löst på golvet och testa..så ser du vad som blir snyggast!