Jag ska lägga klinkers i vårt badrum (1,7 x 2,5 meter) och vill ha 10x20 plattor. Nu är jag lite kluven på vilket mönster jag ska lägga, är det någon som har bild/er på olika varianter?

Hejdu!
Ett tips är att titta hos kakelförsäljarna, där finns många fina läggningar och färdiga "recept" (dvs hur många procent av en viss storlek av platta)

Nu har du begränsat dig till bara en storlek och då kan jag tipsa om följande:

• kakelmonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer lägga 10x20-klinkers omlott, som en tegelvägg. Som på de beiga plattorna på bilden.
Aldrig ens funderat på att lägga på nåt annat sätt.

• Sarek1.jpg
    Skapa konto
Jo, det är ju både klassiskt och snyggt att lägga så (i halvförband). Det finns i och för sig en risk att vissa kan uppfatta det som lite billigt, det är i princip alltid så det läggs i budgetbyggen i stora hyresvärdars regi och liknande, just för att det är så vansinnigt lätt och snabbt att lägga. Krävs mycket mindre precision.

Budgetbyggen använder väl iofs nästan uteslutande fyrkantiga plattor. Men men, det har ju inte så mycket med den här tråden att göra. Lägger så för att jag tycker det är det snyggaste helt enkelt. Att lägga dem rakt som de gråa på bilderna känns betydligt billigare tycker jag.

Jag håller med om att det är snyggt, som jag skrev. :)

Jag diggar zick-zack mönstret!

Vi skall ha 10x20 kakel i vårt badrum och har tänkt lägga dem ovanpå varandra, eller kant i kant eller hur man skall beskriva det. både på golv å vägg så att fogarna följer med upp (iaf på 2 av väggarna)

tpsoft skrev:
Vi skall ha 10x20 kakel i vårt badrum och har tänkt lägga dem ovanpå varandra, eller kant i kant eller hur man skall beskriva det. både på golv å vägg så att fogarna följer med upp (iaf på 2 av väggarna)
Hur lägger du då på de väggarna som får kortsidorna mot sig?

K
ThomasLindgren skrev:
Budgetbyggen använder väl iofs nästan uteslutande fyrkantiga plattor.
Sällan man ser annat än fyrkantiga plattor ;)

Nåja... skickar med en bild på hur jag lagt golvet på mitt WC ifall det skulle inspirera någon :)
Bli inte förskräkta över den förfärligt fula tröskeln bara för den ser inte ut som på bilden längre :)

• IMG_0678.jpg
    Skapa konto
När du skriver "jag ska lägga.." antar jag att du lägger dom själv.. Kolla hur det blir runt brunnen. Om du vill fogfölja mot väggen kan det bli fult runt brunssilen. Ligger den under ett badkar spelar det mindre roll hur det ser ut.

Ligger brunnen synligt blir det i regel snyggast att låta brunnen "styra"..dvs lägga plattorna snyggt runt brunnen...sen får det bli som det blir mot väggarna. Du har kanske 15mm att spela på..som du kan skjuta brunnsilramen åt olika håll för att få mönster och fogar där du vill ha dom. T.ex fogföljning mot vägg.

Är väggarna inte helt paralella uppstår en "kil" som kanske känns mer angelägen att dölja genom förskjuta hela mönstret så plattona mot väggen bara snedkapas lite i kanten än att du tvingas kapa dom så du får bitar som kanske bara är ett par centimeter breda. Då får du eventuellt offra fogföljningen för att dölja kilen.

Lägg ut dom löst på golvet och testa..så ser du vad som blir snyggast!

Tack för alla tips!
Nu är det iaf klart och det blev omlott/zig zag och jag blev jättenöjd. Det är en kakelkille som har fixat det åt mig och han rekomenderade också det mönstret i vårat badrum :).

Du kan ju inte skriva att det är klart och sen strunta i att lägga ut bilder ;) Det är väl klart att vi vill se oxå :rolleyes:

Allt är inte klart i badrummet men jag återkommer med bilder så fort allt e på plats :).

ktm250 skrev:
Nåja... skickar med en bild på hur jag lagt golvet på mitt WC ifall det skulle inspirera någon :)
myyyycket snyggt ! ...tycker jag som har hallgolv lagt i samma mönster för 70 år sen .Tidlöst .... vackert... :)
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.