Hej, har en vedpanna som är urkopplad ur systemet (elpanna bredvid, men värmer upp huset med luftvärmepump.
tyvärr har tidigare rörmokare kapat utgående värmeelement blint och väldigt nära pannan. Min fråga är om nån vet ett bra sätt att koppla på sig igen? Hårdlöda en koppling på? Det är nog för lite för att gänga nytt. Vad jag har läst är det inte höga tryck i värmesystemet så det kanske öppnar för alternativa lösningar?
Övriga in- och utkopplingar är intakta.
tyvärr har tidigare rörmokare kapat utgående värmeelement blint och väldigt nära pannan. Min fråga är om nån vet ett bra sätt att koppla på sig igen? Hårdlöda en koppling på? Det är nog för lite för att gänga nytt. Vad jag har läst är det inte höga tryck i värmesystemet så det kanske öppnar för alternativa lösningar?
Övriga in- och utkopplingar är intakta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har du själv eldat pannan och har en uppfattning om dess status, eller har du "ärvt" den av tidigare ägare?S sax123 skrev:
Kan finnas en anledning till att den kopplades ur, så börja med att ta reda på om pannan är i användbart skick.
Först och främst kanske fyll upp den med vatten och kolla att den är tät.
Hade liknande planer för vår gamla vedpanna, men det visade sig att den var helt utrostad inuti.
Flera av anslutningarna har ju nipplar som är kapade. Andra kan det finnas gängbara rör om man klär av isoleringen. Annars rekommenderar jag svetsning. Just nu slängs det inte ut så mycket vedpannor, men för ett år sedan skulle jag absolut rekommenderat att köpa något bättre begagnat.
Inte för att vara tyken, men glöm det med att försöka få igång den pannan. Det kommer att ta tid och en hel del jobb att få ihop det. Att elda med ved i den, blir som att elda för kråkorna. Med ved så är den en överförbrännare och rökgaserna kan variera mellan 300 -500 grader.S sax123 skrev:
Normaltemp för vedeldning med självdrag är att hålla sig på en temp av ca 210 - 240 grader. Klart det går att elda och det kommer bli varmt, men rent ekonomiskt är det inte.