Bolånen är snart tre gånger dyrare än i våras. Nästa år kommer nygifta par, särskilt i storstäderna, bara ha råd att flytta till villa om säljarna accepterar lägre priser. Fem argument talar för att det krävs en halvering från toppen.

Du kan läsa artikeln här: Förstagångsköparna avgör om bopriserna halveras
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
jämfört med för 15 år sedan har reallönerna stigit, om än bara med 15 procent i snitt, vilket gör att fler klarar höga bostadskostnader.
Fast det är väl inte reallönen man ska jämföra med här, resten av artikeln jämför som jag förstår det absoluta huspriser 2008 vs 2022, så då man jämföra absolut lönenivå också. (eller inflationsjustera det historiska priserna)

Lite snabb googling gav mig denna sidan, som dock inte verkar vara heltäckande, men den tyder på att lönenivån är ca 34% högre än 2008. Min magkänsla är att ökningen i "IT-sektorn" varit ännu högre, och det påstås ju att alla som jobbar i storstäderna nuförtiden är mjukvaruutvecklare :)
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Det där stämmer inte. Sorry

Det som händer är att priserna visserligen backas men inte någon halvering inte.
Folk kommer att bo kvar istället för att sälja och flytta.

Förstagångsköparna kommer tvingas att acceptera att flytta ännu längre ut från stadskärnan varvid pris minskningarna ju längre ut man kommer från stadskärnan kommer att bli lägre och lägre.

För att ta ett exempel från Stor-Stockholms området.
Villor i närheten av Stockholms stadskärna, dvs i områden som Bromma, Solna, Älvsjö etc (dvs alla som hyffsat går nå med tunnelbana) kommer att få primärna(största) minskningarna i % räknat
Ett steg längre ut, tex Sollentuna, Jakobsberg, Tullinge etc som ligger efter pendeltågs linjerna kommer ha mindre minskningar av priserna då priserna inte är lika höga. Detta för att det är mer som har köpa i dessa områden då kostnaderna ökar.
Ytterligare längre ut kommer prisminskningarna att vara ännulängre av samma anledningar.

Och folk behöver nånstans att bo.
Och dessutom ökar bara bostadsbristen i Stor-Stockholm.(med ca 5-10tusen bostäder / år)

Så nån halvering av bostadspriser är bara alarmistiskt skitsnack!
 
  • Gilla
Sofriko och 19 till
  • Laddar…
Dristar mig att svara utan att ha läst längre än "..ner 50%.." hit tror jag inte vi kommer komma. Det finns helt enkelt för många välbetalda och för få objekt i fina områden. Med din logik skulle en villa i mitt område hamna på någon stans mellan 4-5 miljoner. Det är lägre än 2009 då vi köpte vår tomt. Med dessa priser skulle det inte längre löna sig att köpa en tomt och bygga på, 1,5 mil utanför Södermalm. K/t värde skulle hamna under 1... men den som lever får se
 
T
Konkurser, varsel och arbetslöshet kommer spela en stor roll i nedgången när dessa kommer igång på allvar. Det är då botten går ur den artificiella skräpekonomin som helhet och det slår hårt mot bostadspriserna. Jag har tidigare sagt 50% nedgång men det är nog i underkant, framförallt i områden med större uppgångar i bostadspriser. Riket som helhet kanske kan snitta runt 50% i ett snällt scenario. När antingen polletten trillar ner eller verkligheten hälsar på kommer många springa till mäklaren och det blir trångt i dörren och prisras.
 
  • Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Konkurser, varsel och arbetslöshet kommer spela en stor roll i nedgången när dessa kommer igång på allvar. Det är då botten går ur den artificiella skräpekonomin som helhet och det slår hårt mot bostadspriserna. Jag har tidigare sagt 50% nedgång men det är nog i underkant, framförallt i områden med större uppgångar i bostadspriser. Riket som helhet kanske kan snitta runt 50% i ett snällt scenario. När antingen polletten trillar ner eller verkligheten hälsar på kommer många springa till mäklaren och det blir trångt i dörren och prisras.
Det ska till massor med varsel och uppsägningar för att ditt senario ska bli.
Och är personligen ytterst tveksam till att Regeringen då kommer att stå still brevid och låta tex Risbanken fortsätta höja räntorna. Tror mer på att de kommer att "göra ett undantag" (så som de gjort tidigare ) och sänka räntan igen samt fler åtgärder (mot tex elpriser o annat).
Därvid har jag ytterst svårt att se att ditt senario skulle infall. Visst risken finns.
Risken finns med att du dör av en flygplanskrasch och den är nog större ska du se.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M MrDizzy skrev:
Det ska till massor med varsel och uppsägningar för att ditt senario ska bli.
Mitt minne från början av 90-talet är att det räcker med att folk är oroliga för att bli uppsagda och inte kunna få jobb igen. Nog för att arbetslösheten då steg en del men det var ju ändå fler som var oroliga för att bli arbetslösa och då drar man inte på sig några onödiga/okända utgifter, dvs. inga husköp, och måste man verkligen ha större pga. barn så blir det inte större än vad som absolut behövs på kort sikt.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Njaaa. Då var det lite värre än oro att bli uppsagd. Framförallt var bankerna lamslagna och stoppade all utlåning. När de väl började låna ut igen krävdes 50-70% kontantinsats.
Och lite motsats till scenariot här ovan så föll priserna med ca 30% i innerstan. Men med 100% i ex Vallentuna. Folk gav bort lägenheter till föreningen för att slippa månadsavgiften.
 
  • Gilla
LukasI och 1 till
  • Laddar…
Jag läser och förstår logiken i en del av resonemangen i artikeln.
Men tycker att det saknas en smula nyans.
Bland annat har bostadsmarknaden en rejäl dos inbyggd tröghet och om marknaden inte tror på en långsiktigt hög inflation så kommer inte priserna att sjunka speciellt snabbt.

Vilken nivå de ligger på om 5-10år kommer bero på hur inflationen utvecklas.
Om man som jag tror att den till stor del beror på kriget i Europa och de därpå stigande energipriserna så kommer nedgången att bli relativt kortvarig. 1-3år och långtifrån en krash.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Konkurser, varsel och arbetslöshet kommer spela en stor roll i nedgången när dessa kommer igång på allvar. Det är då botten går ur den artificiella skräpekonomin som helhet och det slår hårt mot bostadspriserna. Jag har tidigare sagt 50% nedgång men det är nog i underkant, framförallt i områden med större uppgångar i bostadspriser. Riket som helhet kanske kan snitta runt 50% i ett snällt scenario. När antingen polletten trillar ner eller verkligheten hälsar på kommer många springa till mäklaren och det blir trångt i dörren och prisras.
Hur många kommer behöva "springa till mäklaren"? För att skapa detta prisras så kommer det behövas ganska många hushåll.
 
  • Gilla
Uppländare och 1 till
  • Laddar…
J
Vi är bara i början av den nedåtgående spiralen just nu, snart kommer konkurser för både BRFer och företag, arbetslöshet blir även följden av detta.

Den motor som drivit välfärden de senaste 15-20åren har havererat och ingen redundant motor finns. Det gäller att laga motorn eller så blir det väldigt tråkigt för väldigt många.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Något av det mest välformulerade och underbyggda jag läst på länge. Mindre skuld är en seger för folket.
 
  • Gilla
RobZombie och 5 till
  • Laddar…
Det som framförallt talar mot en långvarig nedgång. Är att produktionskostnaden för nya bostäder är hög. Den kan troligen bantas 10 - 30% eller så, om marknaden helt dör ut. Men människor måste bo, det behövs mer bostäder i de områden där folk vill bo. Och så länge de flesta trots allt har arbete som betalar lön, så kommer folk att ha råd.
 
  • Gilla
Jeppan och 4 till
  • Laddar…
J johanolzzon skrev:
Något av det mest välformulerade och underbyggda jag läst på länge. Mindre skuld är en seger för folket.
Någon står alltid med skulden, extremt få byggen görs med "besparingar".
Att hans ansatser är väl underbyggda kan man hålla med om. Om de är korrekta vet vi först om ett par år.
 
Redigerat:
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
J johanolzzon skrev:
Något av det mest välformulerade och underbyggda jag läst på länge. Mindre skuld är en seger för folket.
Så talar en som missat bostadsrallyt :D ;)
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.