Bajsa. Spola, torka lite, spola. Torka klart. Spola.. Typ så är det med snålspolande.

Vi har en ifö som går att justera. Den har kiss/bajs knapp men går att justera i själva insatsen också. Men sen går det ju även att hålla ner knappen så tömmer den hela cisternen typ.
 
  • Haha
Unikt namn
  • Laddar…
S
B SusanneBF skrev:
Bajsa. Spola, torka lite, spola. Torka klart. Spola.. Typ så är det med snålspolande.

Vi har en ifö som går att justera. Den har kiss/bajs knapp men går att justera i själva insatsen också. Men sen går det ju även att hålla ner knappen så tömmer den hela cisternen typ.
Samma här, sen kommer sambon som är mer 'miljökämpe' än jag och snålspolar. Så luktar de kiss i hela badrummet morgonen efter =)
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
Hur definierar de snålspolande? Är det en lista med modeller, eller är det typ "skall använda max x liter per spolning"?

Är det det sistnämnda, lägg några stenar i tanken. Den rymmer bara lite vatten då, så en spolning ger bara en liten skvätt. När de inspekterat, plocka ur stenarna (men kasta dem inte på miljökontoret, då blir de sura igen) så spolar den vanligt.

Jag lider med dig. Snålspolande är skräp, och slutar alltid med stopp, ofta långt ner i systemet.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Bara strunta i det och säg att det dom håller på med är olagligt. Hur är det med människor med diverse tarmsjukdomar, ska dom inte få bo i den kommunen då?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Om man ofta inte ens kan skita utan att få stopp i toaletten i normala fall, hur skall man då klara sig med en snålspolande?
 
M mnils skrev:
Du är medveten om att det för inte alltför länge sedan bars ut och in samma mat på restaurangerna för att man fick inte köpa alkohol utan att samtidigt köpa mat? Lösningen blev en maträtt som återanvändes hela dagen. Mot korkade regler finner kreativa människor lösningar, det ligger i folks natur liksom det ligger i myndigheter och politikers natur att hitta på och upprätthålla korkade regler. Låt oss hålla denna fina tradition vid liv!
Jobbigt om man kommer dit på kvällen och inte fattar att man inte bör äta maten man fått serverad... :sick::crysmile:
 
N noone70 skrev:
I kommunen vi ska bygga i så är det krav på extremt snålspolande toaletter vid nybygge eftersom vi ska ha eget VA.
Av flera skäl vill vi inte ha sådana toaletter, de är fula, dyra och enligt utsago helt värdelösa om man sk*ter mer än en kaninlort.
Är det någon som har en ide om hur man kan komma undan och köra med "vanliga" snålspolande toaletter?
Vi vill gärna se kommunens skriftliga krav så kanske vi kan hjälpa dig. Lägg ut delar av bygglovsdokumenten eller de dokument där allt framgår.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
galento
B SusanneBF skrev:
Men sen går det ju även att hålla ner knappen så tömmer den hela cisternen typ.
Så brukar jag göra på våran Ifö Spira och med en kroppshydda på 110kg är det
inga kaninlortar som pumpas ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi vill gärna se kommunens skriftliga krav så kanske vi kan hjälpa dig. Lägg ut delar av bygglovsdokumenten eller de dokument där allt framgår.
Det som finns är det jag lagt upp tidigare i tråden
 
N noone70 skrev:
Eller hävda att man identifierar sig om en person från ett land där man gör sina behov i ett hål i golvet? :thinking:
Fila lite på vad du identifierar dig som så ska det nog gå. Knacka på hos Södertörns högskola och provocera fram en identitetspolitisk skandal så måste kommunen lägga sig platt... ;)
 
galento galento skrev:
Så brukar jag göra på våran Ifö Spira och med en kroppshydda på 110kg är det
inga harlortar som pumpas ut.
När man lagt en rejäl laddning så behöver man fylla vatten till kanten och låta det sipprar ut, sedan kan man göra samma sak igen, då brukar det ta fart.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento galento skrev:
Så brukar jag göra på våran Ifö Spira och med en kroppshydda på 110kg är det
inga kaninlortar som pumpas ut.
Vad står det i kraven i bygglovsdok. från kommunen då ni beviljades bygglov då?
 
  • Haha
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
I kommunen vi ska bygga i så är det krav på extremt snålspolande toaletter vid nybygge eftersom vi ska ha eget VA.
Av flera skäl vill vi inte ha sådana toaletter, de är fula, dyra och enligt utsago helt värdelösa om man sk*ter mer än en kaninlort.
Är det någon som har en ide om hur man kan komma undan och köra med "vanliga" snålspolande toaletter?
Vi renovera vårt gamla hus o satte in sån toa med både snål o vanlig spolning.
Om du inte använder vanlig spolning o håller ner knappen till tanken e tom blir de stopp i rören en ggn om året typ.. kanske bättre me nybyggt o nya avloppsrör.. men va händer när de bli gamla? Betala 5k per meter för omplastning?
 
N noone70 skrev:
PowerPoint-presentation (haninge.se)
Var står det att de inte skulle godkänna ett vanligt minireniningverk?
 
K karlmb skrev:
Var står det att de inte skulle godkänna ett vanligt minireniningverk?
Vet inte!
Snackade med nån nisse på miljökontoret och han bara sa tvärnej när jag frågade och hänvisade till kretslopp-blabla
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.