M meken75 skrev:
De där 17-18öre/kWh är iaf vad Greenely själva anger.
På fakturan klumpas allt ihop i posten
"El (inkl elcertifikat, el märkt Bra Miljöval, elhandel"
men i deras interna system delas det upp i
"Spotpris"
"Avgift balansansvar"
"Elcertifikatavgift"
"Bra Miljöval"
Detta är info man kan få ut från Greenely om man ber om det och för de tre månader jag varit kund har "Avgift balansansvar" legat på 17-18öre/kWh.
De kan ju ljuga så klart.
Ah, jättebra att det går få ut specat frånd dem. Men om det där är de enda posterna som finns i detaljspecen, så undrar jag var diverse småavgifter ligger. Men oavsett så verkar de absolut ha en hög kostnad för balansansvar nu i höst (tror inte den var alls lika hög tidigare) - vilket inte är så konstigt eftersom kostnadern för balansansvar dels har eftersläpning och dels har en koppling till nivån på elpriset eftersom nätförlusterna ingår i balansansvarskostnaden.

Får man fråga vad Greenely tar för "Bra miljöval"?
 
Från Eon verkar det bara gå att exportera en hel månad timme för timme via appen men inte hemsidan.
 
M Mikael 81 skrev:
Ah, jättebra att det går få ut specat frånd dem. Men om det där är de enda posterna som finns i detaljspecen, så undrar jag var diverse småavgifter ligger. Men oavsett så verkar de absolut ha en hög kostnad för balansansvar nu i höst (tror inte den var alls lika hög tidigare) - vilket inte är så konstigt eftersom kostnadern för balansansvar dels har eftersläpning och dels har en koppling till nivån på elpriset eftersom nätförlusterna ingår i balansansvarskostnaden.

Får man fråga vad Greenely tar för "Bra miljöval"?
3,56öre/kWh, 4,76öre/kWh och 8,76öre/kWh för aug, sep resp oktober (exkl moms).
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det var jag med på. Jag kan exportera hela månaden med timläsning till excel, sedan får jag där spara om den.
Jag använder mig då av mina sidor på vattenfall eldistribution, alltså nätägarsidan.
[bild]
Man får för övrigt radera en handfull rader längst upp i dokumentet också.
 
A alfista skrev:
Så är det säkert, men samtidigt ser man många pyttesmå bolag med avgifter som ligger i paritet med eller under vad Vattenfall m fl stora tar, så jag är inte helt övertygad om att den förklaringen håller fullt ut.
Har inte koll på om det finns lagar som reglerar just det här, men jag misstänker att det står bolagen fritt att ta ut marginal även på det de kallar sitt inköpspris och därför vill jag inte kalla det fusk. Sen har bolagen självklart egna kostnader för att administrera inköpsdelen av verksamheten och den kan man ju välja att baka in där men tycker inte att det borde variera så våldsamt.
Det bara luktar illa när ett företag slår på trumman i sin reklam för att man inte har några påslag samtidigt som man utgår från ett klart högre inköpspris än konkurrenterna.
Vilseledande att skryta med låga påslag när det sällan är det som spelar roll för kunden - absolut!

Men även om det inte finns regleringar som styr hur elbolagen får sätta priset, så framgår det ju normalt av avtalsvillkoren. Så om något elbolag skulle fakturera ett onormalt högt elpris och inte vilja redovisa hur priset är satt borde man ju kunna anmäla dem till Energimarknadsinspektionen.
 
M meken75 skrev:
3,56öre/kWh, 4,76öre/kWh och 8,76öre/kWh för aug, sep resp oktober (exkl moms).
Tack!

Ja, det bekräftar ju både att Bra miljöval inte är gratis och att priserna för det kan variera en hel del. 8,76 + moms är ju 11 öre per kWh och även om det för många känns värt det så gör det ju stor skillnad om man försöker göra en prisjämförelse.
 
Samtidigt har nästan alla av de billigaste bolagen någon typ av miljömärkning. Så frågan är om det verkligen är så dyrt.
 
C
M Mikael 81 skrev:
det bekräftar ju både att Bra miljöval inte är gratis
Ja, det där är ett gammalt "fulknep" som många säkerligen fallit för. Elhandlaren tar inget extra betalt för att köpa in ursprungsgarantier till dig och då har det åtminstone historiskt gärna hetat att det är "kostnadsfritt". Fast kunden får ju fortfarande betala inköpspriset för ursprungsgarantierna.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Men om det var en märkbar kostnad skulle det inte finnas hos lågprisbolag.
 
M Mikael 81 skrev:
Var hittar du förresten 1,16 öre för Karlstads Energi?
Jag mailade dom och fick en kopia på en faktura från personen som svarade i kundservice
E-post från Karlstads Energi om elräkning med specifikation för avgifter och förbrukad elenergi.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
C
R robban1989 skrev:
Jag mailade dom och fick en kopia på en faktura från personen som svarade i kundservice
En mycket föredömlig redovisning! Bevisar att det går om man bara vill, om det var någon som tvivlade på det.
 
R robban1989 skrev:
Jag mailade dom och fick en kopia på en faktura från personen som svarade i kundservice
[bild]
Snyggt!
 
C cpalm skrev:
En mycket föredömlig redovisning! Bevisar att det går om man bara vill, om det var någon som tvivlade på det.
R robban1989 skrev:
Jag mailade dom och fick en kopia på en faktura från personen som svarade i kundservice
[bild]
Men då ska också sägas att deras 1,16 alltså är "SVK grundavgift" (https://www.svk.se/aktorsportalen/balansansvarig/det-har-betalar-du/), så balanskostnaden torde fortfarande ligga inbakad i "Energiavgift".
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt har nästan alla av de billigaste bolagen någon typ av miljömärkning. Så frågan är om det verkligen är så dyrt.
Det är väl inte konstigare än att olika märkningar är olika dyra. Det är inte särskilt många bolag mer än Greenely och Telge som siktar så högt som "100 % Bra Miljöval el till alla". (https://www.bramiljoval.se/artiklar/energibolag/). Och att Bra Miljöval är dyrare än bara "förnybart" eller "fossilfritt" tycker jag inte är konstigt eftersom det är fler krav att uppfylla.

Eller har du något bra exempel på ett billigt bolag med låg kostnad för sin miljömärkning som du tänker är jämförbar?
 
C cpalm skrev:
Ja, det där är ett gammalt "fulknep" som många säkerligen fallit för. Elhandlaren tar inget extra betalt för att köpa in ursprungsgarantier till dig och då har det åtminstone historiskt gärna hetat att det är "kostnadsfritt". Fast kunden får ju fortfarande betala inköpspriset för ursprungsgarantierna.
"Ingår utan extra kostnad" är väl på samma nivå som "Fri frakt". ;)

För min del stör jag mig mer på elbolag som försöker låtsas som att de är billigast bara för att de inte har något påslag - som om det var allt som spelar roll för den totala kostnaden för mig som kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.