Redaktionen Redaktionen skrev:
Försvarsmakten får rätt, husägarens solcellsanläggning utgör en betydande olägenhet för försvarets verksamhet.

Du kan läsa artikeln här: Efter långa strider måste husägaren montera ned solcellerna
Enkelt, slå från strömmen till försvaret och högsta domstolen när solen lyser, så får vi se om de håller fast vid beslutet!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Helt rätt. Solceller ger ändå bara låtsasel. Finns ingen anledning att man ska få leka med sånt om ett annat intresse är viktigare.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 17 till
  • Laddar…
G
Spelar ju ingen roll, solceller gör ändå ingen nytta när vi verkligen behöver energi.
Sälj dem till nån som bor i ett sydligare land.
 
  • Gilla
  • Arg
MultiMan och 16 till
  • Laddar…
S
Magnus E K Magnus E K skrev:
Helt rätt. Solceller ger ändå bara låtsasel. Finns ingen anledning att man ska få leka med sånt om ett annat intresse är viktigare.

Vad är låtsasel?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Quartto och 7 till
  • Laddar…
Detta eftersom solcellsanläggningar kan påverka känsliga kommunikationssystem som används av Försvarsmakten.

– Solceller kan störa på det elektromagnetiska bandet. De stör helt enkelt utrustning som vi behöver för att övervaka och för att försvara Sverige, säger major Anders Broberg till TT.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Har vi så kass teknik på våra försvarsanläggningar så att solceller kan störa kommunikationssystemen?
Då kan det inte vara svårt för främmande makt att totalt lamslå hela svenska kommunikationen när dom vill.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
MichelleW och 23 till
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Vad är låtsasel?
El som bara finns ibland?

Till skillnad från vatten- och kärnkraft tex…
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 13 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
El som bara finns ibland?

Till skillnad från vatten- och kärnkraft tex…
En kwh är en kwh oavsett hur den har producerats:)
Det är väl bra att mina och andras solceller producerar el när kärnkraften ligger nere för underhåll varje sommar samtidigt som vi kan spara lite på vattnet som kan användas när vi behöver mer vattenkraft under vintern.
Mina solceller producerar el under hela året dock försvinnande lite under november, december och januari.
Däremot under dom andra 9 månaderna så har jag ett överskott som mina grannar kan använda.
Tror ni att elen hade blivit billigare i somras om alla solceller som är uppsatta i Sverige hade blivit förbjudna och bortkopplade?
För min del så har jag fortfarande över 10 000 kr sparade på mitt elkonto till kommande elräkningar och har publicerat vad jag har betalat sen mars 2021 (se under mina bilder) vilket har varit strax över 1100 kr plus mitt abbonemang som till stor del betalas av pengarna som kommer tillbaka på skatten (60 öringen)
Förstår inte riktigt varför så många har så mycket emot både solceller och elbilar (som jag inte har)
Solceller fungerar alldeles utmärkt på våra breddgrader då dom inte blir så varma som dom kan bli längre söderut där effekten kan sjunka.
Samtidigt som också ligger i mina foton så blir det lite svalare under solcellerna så man får ett något svalare hus på sommaren som bonus:)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 582643 och 28 till
  • Laddar…
Härligt att du varit ute i god tid och satsat på solceller. För den individuella ägaren har det varit otroligt bra att ha solceller nu när priserna har stuckit i höjden.

Nu står det inte i artikeln vilket märke personen hade på sina paneler men jag vet att Solaredge har haft stora problem med sina växelriktare som läcker otroligt mycket störande radiosignaler. Kan förstå försvarsmakten om det läcker en massa radio som gör att de inte ser något i sina apparater.

Gällande att en kwh är en kwh är samma som stämmer det och samtidigt inte. Vi har växelströn i vårt nät och med det tillkommer det effekter som fasförskjutning. Solceller och vindkraftverk ger upphov till instabil el i jämförelse med ett kärnkraftverk som tuggar på med stor massa som rubbas väldigt svårt av små störningar i nätet.

Gasverk, kolverk och oljeverk fungerat lika bra med den tunga massan som ett kärnkraftverk men eftersom instabilitet kan uppstå riktigt snabbt så vill man ha denna stabiliserande kraft igång hela tiden.
 
  • Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
MaxHugo
"Efter att husägare satt upp solcell utan godkänt bygglov, måste han nu montera ner dom"

Dom borde lärt sig vid denna tiden.
 
  • Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
G
A Argastesnickaren skrev:
En kwh är en kwh oavsett hur den har producerats:)
Det är väl bra att mina och andras solceller producerar el när kärnkraften ligger nere för underhåll varje sommar samtidigt som vi kan spara lite på vattnet som kan användas när vi behöver mer vattenkraft under vintern.
Mina solceller producerar el under hela året dock försvinnande lite under november, december och januari.
Däremot under dom andra 9 månaderna så har jag ett överskott som mina grannar kan använda.
Tror ni att elen hade blivit billigare i somras om alla solceller som är uppsatta i Sverige hade blivit förbjudna och bortkopplade?
För min del så har jag fortfarande över 10 000 kr sparade på mitt elkonto till kommande elräkningar och har publicerat vad jag har betalat sen mars 2021 (se under mina bilder) vilket har varit strax över 1100 kr plus mitt abbonemang som till stor del betalas av pengarna som kommer tillbaka på skatten (60 öringen)
Förstår inte riktigt varför så många har så mycket emot både solceller och elbilar (som jag inte har)
Solceller fungerar alldeles utmärkt på våra breddgrader då dom inte blir så varma som dom kan bli längre söderut där effekten kan sjunka.
Samtidigt som också ligger i mina foton så blir det lite svalare under solcellerna så man får ett något svalare hus på sommaren som bonus:)
Visst, effekten sjunker när solcellerna är varmare men som det varit och blir (?) så exportera Sverige typ alltid när solcellerna producerar här. Varför ska då vi svenskar via högre skatt subventionera solceller och batterier? Tänk också vad det kostar när regler processer rutiner blanketter ansökningar engagemang hos allt från regeringen ned till tjänstemän i kommuner och landsting/region som ska hantera detta med solceller/batterier. Tre av fyra solceller i världen görs i Kina, den måste man ibland anpassa näten för strömmen som går åt andra hållet, det kostar.
Till syvende och sist ger inte solceller någonting alls när vi behöver mest effekt.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Helt rätt. Solceller ger ändå bara låtsasel. Finns ingen anledning att man ska få leka med sånt om ett annat intresse är viktigare.
Låtsas-elen driver min tvättmaskin och min värmepump. Eller dom är kanske också bara på låtsas?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Fox Lane och 15 till
  • Laddar…
G
T Thomas_Blekinge skrev:
Låtsas-elen driver min tvättmaskin och min värmepump. Eller dom är kanske också bara på låtsas?
Funkar det idag?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 7 till
  • Laddar…
MangelNummerEtt MangelNummerEtt skrev:
Härligt att du varit ute i god tid och satsat på solceller. För den individuella ägaren har det varit otroligt bra att ha solceller nu när priserna har stuckit i höjden.

Nu står det inte i artikeln vilket märke personen hade på sina paneler men jag vet att Solaredge har haft stora problem med sina växelriktare som läcker otroligt mycket störande radiosignaler. Kan förstå försvarsmakten om det läcker en massa radio som gör att de inte ser något i sina apparater.

Gällande att en kwh är en kwh är samma som stämmer det och samtidigt inte. Vi har växelströn i vårt nät och med det tillkommer det effekter som fasförskjutning. Solceller och vindkraftverk ger upphov till instabil el i jämförelse med ett kärnkraftverk som tuggar på med stor massa som rubbas väldigt svårt av små störningar i nätet.

Gasverk, kolverk och oljeverk fungerat lika bra med den tunga massan som ett kärnkraftverk men eftersom instabilitet kan uppstå riktigt snabbt så vill man ha denna stabiliserande kraft igång hela tiden.
Eventuella störningar är inte ett principiellt fel på växelriktare utan kan bemästras med rätt konstruktion. I HVDC-anläggningar för överföring av högspänd likström finns växelriktare upp till 1000 MW utan att krigsmakten klagar.
Moderna HVDC-anläggningar kan dessutom stabilisera växelspänningsnät. Det är inte den tunga massan i sig som ger stabilitet utan stabiliteten får man bara "på köpet" med den tunga massan. Det finns andra vägar också.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.