Gör först en fabriksreset, har du otur är detta en kundretur med ändrat lösen för admin. Plugga in WAN-porten i ASUS:en i uttaget I mediakonvertern. Koppla nu datorn med sladd till en av LAN-portarna i ASUS:en. Datorn skall vara inställd på auto allting, dvs DHCP. Nu loggar du in på 192.168.1.1 eller använder länken som står någonstans.

I routern menyer kanske du under WAN måste ange användarnamn och lösen för att routern skall få adress från mediakonvertern. Koppla även på WiFi. Vänta en stund så bör du se att routern fått en IP-adress. Sedan skall det fungera. Obs att du skall se att routern fått en extern adress av mediakonvertern, annars är det fel någonstans.
 
Steg 1 (y) Datorn fungerar med fiber direkt från väggen till datorn

Alfredo Alfredo skrev:
Rent allmänt är det väldigt klokt att byta ut admin/admin mot något lite hemligare. Jag skulle dock vänta med det tills jag fått allt att fungera. Angående telefon eller dator rekommenderar jag dator med kabel. Som jag ser det är första steget att få igång ett fungerande internet och nästa steg WiFi.
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
Kolla 2.2 i manualen QIS quick Internet setup.
Ofy krävs dwt inget användarnamn och lösen mot leverantören ofta kallat wan.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Får man begära en uppdatering i tråden?

Här behov av en ny router samt någon form av förlängare (mesh?). Två våningar, ett under marknivå (betongväggar), 115m² per våning och fiberswitch i ett utav hörnen längst bort i huset, sämsta placeringen.
Har inte någon jättestor möjlighet att placera en router centralt då vi tilläggsisolerat vinden och kan därmed inte dra någon kabel där, möjligtvis genom en vägg men vinner bara någon meter in i huset. Därför tänkte jag en router (Asus) där fiber kommer in idag som täcker markplan samt en repeater (RP-AX56) i källaren eller andra delen av huset.
Det som är trådat idag är en stationär dator som sambon har och jobbar ifrån via vpn samt en tv-box annars är allt annat trådlöst. Inget spelande, ingen robotgräsklippare eller något avancerat, 100/100 i dagsläget.

Hur pass bra räckvidd har dessa produkter?
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag har testat ett helt gäng märken och har haft problem med Apple produkter, mobiler främst, men det var förvisso över 3 år sedan. Har kört Netgear Orbi i 3 år utan problem och aldrig behövt starta om heller (dock startar den om själv efter uppdateringar typ en gång i halvåret).

Är man lite mer intresserad av att mecka själv är ju Ubiquiti suveränt och du klarar dig på mycket färre AP'n om du tar en Long Range.
 
Asus spåret…för att svara på TS fråga om ASUS produkter.
Namnet RT-AX68U (eg numret) skvallrar om en kommande trotjänare som kommer att säljas länge och underhållas med mjukvaruuppgraderingar. (Jfr RT-AC68U)

Asus repeterar är jag skeptisk till. De får sällan uppdateringar (har 2 som aldrig fått uppdateringar vilket förpassar den ena med AiMesh till skrotbingen :oops: :sick: ).
Största skälet är dock placeringen. I ett vägguttag 25 cm över golvet får man dåligt räckvidd.
Installerar man ett vägguttag en bit under tak blir det väl bra, men ser väl lite märkligt ut. :p

Om man satsar på en ASUS router skulle jag rekommendera någon Asus 2-pack tex RT-AX92 aiMesh eller 2 st RT-AX68U där den ena får vara AiMesh-nod. Det har varit stabilare lösning och man kör normalt på samma mjukvaruversion.
Eller någon av deras Mesh produkter.

En funktion jag tycker man skall ha är bandstyrning som flyttar mobilerna till 5GHz bandet för bättre prestanda. Är något osäker på vad ASUS stödjer, med de har något de kallar Smart Connect ., men man behöver upp på RT-AX86U eller RT-AX92 för att få alla sådana finesser.(Finns på tri-band modellerna enl rykte)

Asus gör högpresterande routrar där de värsta är för gaming över Wi-Fi.

Har man Apple-produkter och vill röra sig fritt mellan AP/Mesh-noder (seemless roaming) under pågående samtal eller streaming hade jag valt trådade roaming-AP från Ubiquiti.

RT-AX92U har nyckelhålsfäste för väggmontage. :giggle:
Två routrar på skrivbord framför dator och skärm, ASUS-förpackning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De andra omnämnda har inte hål för väggmontage men kan förstås ställas på en hylla om man vill.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mrgorgo mrgorgo skrev:
Jag rekommenderar alltid TP-Links Deco system. Finns allt från billigt till dyrt.
Jag har själv blandat lite från deras serier under åren och tycker det funkar toppen.
[länk]
Vi bor i en stor lägenhet med tjocka väggar. Det har i många år varit svårt att få internet att fungera i hela bostaden. Vi har provat olika system, bytt router, skaffat repeaters. Genomgående dålig funktion. För ett tag sen skaffade vi TP links Deco, med tre enheter. Efter detta utmärkt funktion, även i de bortersta hörnen.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Får man begära en uppdatering i tråden?

Här behov av en ny router samt någon form av förlängare (mesh?). Två våningar, ett under marknivå (betongväggar), 115m² per våning och fiberswitch i ett utav hörnen längst bort i huset, sämsta placeringen.
Har inte någon jättestor möjlighet att placera en router centralt då vi tilläggsisolerat vinden och kan därmed inte dra någon kabel där, möjligtvis genom en vägg men vinner bara någon meter in i huset. Därför tänkte jag en router (Asus) där fiber kommer in idag som täcker markplan samt en repeater (RP-AX56) i källaren eller andra delen av huset.
Det som är trådat idag är en stationär dator som sambon har och jobbar ifrån via vpn samt en tv-box annars är allt annat trådlöst. Inget spelande, ingen robotgräsklippare eller något avancerat, 100/100 i dagsläget.

Hur pass bra räckvidd har dessa produkter?
Om ekonomin är av mindre betydelse skulle jag välja Ubiquiti alla dagar i veckan! Köper du både deras router och deras AP så administrerar du allt i samma gränssnitt, kan köra "obegränsat" antal Wifinät och det finns flera olika typer av AP att välja mellan beroende på behov. Vet inte om alla system har så, men med Ubiquiti kan du välja att ansluta APerna antingen trådar eller otrådat. Självklart är trådat definitivt att rekommendera, men i vissa fall kanske man inte kan dra en kabel på vettigt sätt och då funkar Ubiqutis prylar mycket bra även utan kabel.


En lite varning angående rekommendationen att få bättre täckning mha long-rangeantenner: Av egen erfarenhet kan jag bekräfta att -Ja, de täcker ett större område. MEN, eftersom normala prylar man har (telefon, dator mm) inte har motsvarande räckvidd så kan det snarare vara ett problem att enheterna "ser" wifinätet, men de orkar inte skicka trafiken tillbaka då det är för långt bort. Därför skulle jag personligen bara rekommendera LR om man vill sätta upp trådlösa länkar.
 
Kostnaden är av betydelse, hade tänkt lägga runt 2k som max men
blackarrow blackarrow skrev:
Asus spåret…för att svara på TS fråga om ASUS produkter.
Namnet RT-AX68U (eg numret) skvallrar om en kommande trotjänare som kommer att säljas länge och underhållas med mjukvaruuppgraderingar. (Jfr RT-AC68U)

Asus repeterar är jag skeptisk till. De får sällan uppdateringar (har 2 som aldrig fått uppdateringar vilket förpassar den ena med AiMesh till skrotbingen :oops: :sick: ).
Största skälet är dock placeringen. I ett vägguttag 25 cm över golvet får man dåligt räckvidd.
Installerar man ett vägguttag en bit under tak blir det väl bra, men ser väl lite märkligt ut. :p

Om man satsar på en ASUS router skulle jag rekommendera någon Asus 2-pack tex RT-AX92 aiMesh eller 2 st RT-AX68U där den ena får vara AiMesh-nod. Det har varit stabilare lösning och man kör normalt på samma mjukvaruversion.
Eller någon av deras Mesh produkter.

En funktion jag tycker man skall ha är bandstyrning som flyttar mobilerna till 5GHz bandet för bättre prestanda. Är något osäker på vad ASUS stödjer, med de har något de kallar Smart Connect ., men man behöver upp på RT-AX86U eller RT-AX92 för att få alla sådana finesser.(Finns på tri-band modellerna enl rykte)

Asus gör högpresterande routrar där de värsta är för gaming över Wi-Fi.

Har man Apple-produkter och vill röra sig fritt mellan AP/Mesh-noder (seemless roaming) under pågående samtal eller streaming hade jag valt trådade roaming-AP från Ubiquiti.

RT-AX92U har nyckelhålsfäste för väggmontage. :giggle:
[bild]

De andra omnämnda har inte hål för väggmontage men kan förstås ställas på en hylla om man vill.
Kostnaden har betydelse, hade tänkt lägga som max runt 2k men lite till om man får något betydligt bättre. Vad blir skillnaden mellan de två du nämner, eller i praktiken kanske det inte spelar någon roll? Har läst tråden från början och såg något om Merlin fw för ett stabilare nät så det kanske vore något.
 
RT-AX92U är nog mest prisvärd.
Titta även på ZenWiF om det är en lösning utan kablage du är ute efter.

Det finns ju Flat Cat6 som du kan dra bakom lister och under mattor etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
RT-AX92U är nog mest prisvärd.
Titta även på ZenWiF om det är en lösning utan kablage du är ute efter.

Det finns ju Flat Cat6 som du kan dra bakom lister och under mattor etc.
Tack för tipset om kabeln, kommer defintivt handla några meter!

Är ZenWifi mer lämpad för detta och har bättre räckvidd?
 
Flat Cat6 är ingen installationskabel som du köper som metervara. Det är en partvinnad platt patchkabel , förkontakterad. Det finns ju RJ45 skarvblock och även som keystone som i dosa eller patchpanel.
 
Såklart att jag inte kommer köpa kabel på löpmeter, det är över femton år sen man gjorde egna tp-kablar på gymnasiet! :)

Beställde tvåpack av Asus RT-AX92U, får försöka hitta ett sätt att tråda routern som ska sitta på nedervåningen bara för bästa räckvidd och hastighet!
 
Är det okej att hijacka tråden lite..? Jag har nämligen lite samma problem - fiber 1000 indraget i ena hörnan i huset. Köpte Deco M9 Plus, 3 puckar. I rummet där fibern är indragen får jag ”nästan” 1000. Nästa puck ger ungefär 500 när jag pluggar in med kabel till datorn. Sista rummet, där tvn ska sitta, får drygt 300. Det trots att de två sista puckarna ”ser” varandra (ca 20m avstånd). Är detta acceptabelt? Kommer alla filmer kunna streamas i HD utan problem?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.