Nissens
B bopakoster skrev:
Jag hade oxå mögellukt från vår Miele. Gjorde rent på alla sätt och vis i tvättmedelsfack och trumma, men det var inte fel inne i maskinen!
Ett vattenrör bakom den hade en pytteliten läcka i en skarvkoppling och höll dammet bakom maskinen konstant fuktigt! så det möglade. Ordentlig rengöring bakom och under tvättmaskinen och reparation av skarvkopplingen och lukten är borta.
Hur kom doften in i maskinen menar du? För i Ts fall är ju doften inne i maskinen…
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kom doften in i maskinen menar du? För i Ts fall är ju doften inne i maskinen…
Jag vet ju inte om det är samma fel för TS, berättade om mitt problem, som började med att jag trodde det var mögel eller i varje fall något som luktade. I eller vid maskinen, trodde alltså först att det var i maskinen, vi använder aldrig tvättmedelsfacket...så det kanske var därifrån...trodde vi...gjorde rent där men lukten var inte borta..drog fram maskinen för att kolla baksidan..och upptäckte det mögliga dammet på golvet.
 
TRJBerg
Isakare Isakare skrev:
Inte jag heller, men min maskin slutade lukta mögel efter en redig omgång med klorin.
Jag har fått för mig att svampen växer på bakterier, fått lära mig det på alla GMP kurser jag gått.
Men kan ha fel, dessa kurser är så tråkiga att man bara lyssnar med ett halvt öra.
Kanske har vi nån här som jobbar inom medicin och lyssnat bättre ??
Kollade på Wikipedia:
"Mögel växer på ett näringsinnehållande substrat, till exempel ved och andra organiska material. Mögel trivs i en fuktig miljö och drabbar ofta bostäder med dålig luftventilation eller bristfälliga fuktskydd. Mögel växer också på oorganiska material som till exempel betong om ytan är nedsmutsad med damm, jord eller annan smuts. Ytor som är oorganiska och rena står emot mögelpåväxt väl, till exempel renhållet kakel eller vinylplast på husets utsida."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mögel
 
Mögel är svampar (organism med cellkärna som oss), minst lika känsliga för klorin som bakterier. Men sporerna (också likt vissa bakterier) kan vara mycket tuffa pch motstå både höga temperaturer och rengöringsmedel.De lever på olika saker, en del "jagar" bakterier, andra bryter ner sin föda själva.
 
R RalleB skrev:
Härligt att gå runt med bajsunderkläder för att man är för snål? för 90/95graders program….:sick::sick:

[länk]
Tänk miljöputtarna då, som kör tygblöjor i (ibland den gemensamma) tvättmaskinen! Isch.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Karldanaxel skrev:
Tänk miljöputtarna då, som kör tygblöjor i (ibland den gemensamma) tvättmaskinen! Isch.
Är man så känslig att man bryr sig om det får man helt enkelt köra ett sköljprogramm innan man lägger i sin egen tvätt.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Nja, vill man ha rena o fräscha kläder så är det 60 grader som gäller. Det kostar ca 1 kWh per tvätt. Det blir billigt även vid högt elpris. :)

Som en bonus luktar aldrig tvättmaskinen illa heller. :)

Temperatur sliter inte mycket på kläder, torktumlare sliter däremot en del.
https://fb.watch/h21j2QN5Gq/
 
  • Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
X
Scouten skrev:
[länk]
Helt rätt. Folk har sådan bakteriehysteri i dag. Sjukt egentligen...
Tvätta i varmare vatten kan vara bra för att lösa exempelvis fetter, vilka löses lättare i varmt vatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Helt rätt. Folk har sådan bakteriehysteri i dag. Sjukt egentligen...
Tvätta i varmare vatten kan vara bra för att lösa exempelvis fetter, vilka löses lättare i varmt vatten.
Bättre blekeffekt på ljus tvätt med.
 
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Tur att jag inte hunnit göra det ännu då:surprised:
Tvättmaskinen rengör du med diskmaskinstabletter, det finns massor utav det rådet från seriösa källor om du googlar. Man slänger i 7-10 tabletter i trumman och kör på 90 grader. Upprepa om lukten inte försvinner första gången. Kolla även listen mot luckan, den kan ha veck där skit samlas och det brukar lukta f*n.

Men visst ska du även kunna ha klorin i tvättmaskinen, det är det man använder för att bleka kläder, fläckar på kläder osv. så det är inget konstigt alls att använda.
 
Z zetamamman skrev:
Gör inte det! Klor ska inte användas alls i tvättmaskiner och speciellt inte i varma program. Det bildas saltsyra som inte är bra för varken maskinen eller inomhusmiljön (ja, det läcker ut i gasform)
Nej. Skulle det bildas saltsyra av en del av natriumhypokloriten i klorinen skulle det bildas klorgas av kombinationen. Klart man kan hälla i lite klorin.
 
  • Gilla
Teea
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
Klorin har jag inte vågat använda eftersom det kan skada packnlngar.
90C kan räcka, annars kör du med klorin (givetvis utspädd) det behövs extremt lite. Med klorin kör du 40C.

jag brukar mellanledes se till att luckan inte är stängd
 
Claes Sörmland
X Xanthopteryx skrev:
Helt rätt. Folk har sådan bakteriehysteri i dag. Sjukt egentligen...
Tvätta i varmare vatten kan vara bra för att lösa exempelvis fetter, vilka löses lättare i varmt vatten.
Det är bara okunskap om mikrobiologi kombinerat med irrationella äckelkänslor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara okunskap om mikrobiologi kombinerat med irrationella äckelkänslor.
Vad jag vet så används i Japan enbart kallvatten utan uppvärmning i tvättmaskinerna. Det måste vara superäckligt och ohygieniskt. Typ.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tror forfarande att det är det "gojs" som hamnat bakom trumman som luktar, som jag skrev och la ut en bild på i #44.
Ett försök skulle ju kunna vara att man lägger maskinen på "rygg" och fyller på med en klorinblandning så allt det där bakom blir genomdränkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.