Spårbarheten minskar, så om man blir scam'ad är det svårare att samla bevis.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
j.f.s
D Dr Jumping Jack skrev:
Hur blir man scammad om man går över till eget email?
Scammen ligger inte själva sättet i att kommunicera men du kan vara betydligt mer anonym på tex gmail än på Blocket. De kan iaf granska konversationerna. Nummer två är att det jag säljer som personen antyder sig vara intresserad av att köpa som "artikel". Det jag säljer är ett fordon. Hur många benämner ett fordon som "artikel"?

Finns väl beskrivet här hur de går tillväga: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1463338-ny-typ-av-blocketbedrageri-via-utlandet
 
j.f.s
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns alltid dem som halvt skambjuder (den med 15).
Sen den andra kan ju mycket väl vara någon som är intresserad men hellre tar det över mail? Finns många som inte är speciellt tekniskt bevandrade.
Fast om man klarar att skriva ett inledade meddelande på Blocket och sen säga att vi tar det över mail istället så tvivlar jag starkt på orsaken att man inte är tekniskt bevandrad.

Jag har både köpt och sålt där allt varit OK men den andra personen föredragit telefon. Dels för att det blir lite mer personligt och sen kanske just också för att man inte känner sig bekväm med tekniken.
 
C
Lyfter denna gamla tråd och undrar vad ni tycker om Blocket så här några år senare?

Blir själv rätt frustrerad över säljare som varken lägger ut telefonnummer eller svarar på Blocket-meddelanden. Inser så klart att det sannolikt beror på att prylsen redan är såld eller att säljaren redan har en annan spekulant på tråden, men som spekulant vill man ju gärna omgående veta om prylen fortfarande är till salu eller om man skall leta vidare.

Saken blir inte bättre av att man måste logga in med sitt användarnamn och lösenord och engångskod på sms och identifiera sig med BankID för att skicka ett meddelande. Rena rama Fort Knox.
 
Inga telefonnummer tillåtna på Blocket längre, meddelanden som gäller endast. Kanske är det tillåtet i meddelande att ge ut telefonnummer?
 
C
A ansic skrev:
Inga telefonnummer tillåtna på Blocket längre, meddelanden som gäller endast.
Jasså, är det till och med så numera. Förklarar ju saken i så fall. Var länge sen jag lade ut något själv, men det står på hjälpsidan för säljare att man kan lägga in ett telefonnummer och även som en tilläggstjänst ett temporärt skapat telefonnummer som är vidarekopplat.
 
Mikael_L
C cpalm skrev:
Lyfter denna gamla tråd och undrar vad ni tycker om Blocket så här några år senare?
Blocket ???

Vad är det? :thinking:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Bedrövligt skött sida. Om jag vill köpa något så är det naturligtvis i närområdet jag först och främst vill scanna av vad som finns, inte i hela länet. Marketplace har denna funktion, så det borde ju inte vara svårt att ordna.
 
  • Gilla
Toye_ och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
C cpalm skrev:
Lyfter denna gamla tråd och undrar vad ni tycker om Blocket så här några år senare?

Blir själv rätt frustrerad över säljare som varken lägger ut telefonnummer eller svarar på Blocket-meddelanden. Inser så klart att det sannolikt beror på att prylsen redan är såld eller att säljaren redan har en annan spekulant på tråden, men som spekulant vill man ju gärna omgående veta om prylen fortfarande är till salu eller om man skall leta vidare.

Saken blir inte bättre av att man måste logga in med sitt användarnamn och lösenord och engångskod på sms och identifiera sig med BankID för att skicka ett meddelande. Rena rama Fort Knox.
Har haft en skum upplevelse nyligen. Hittade en pryl till rätt kurs, säljaren har skrivit i annonsen att allt ska bort, lagt till frakt via Blocket och pris. Jag har tjatat flera gånger om för att ens få svar. När jag efter en dryg vecka fick reda på det jag ville veta så skrev jag att jag köper, utan att pruta. Det var för över en vecka sen nu och inte ett pip från säljaren :crysmile: Ser ju att han är inloggad varje dag också.

Han får väl behålla sina prylar. Jag hittade lokalt till bättre pris :cool:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Trustpilot är spännande.
Blocket fick rätt bra betyg där i början, 2010, 2014 osv.
Men sedan ungefär 2015-16 typ, har de knappt fått ett enda betyg över det sämsta som går att ge.
Så de har alltså lyckats driva skiten vidare i 7 år trots massivt missnöjda kunder.
https://se.trustpilot.com/review/www.blocket.se?page=26

Varför tar ingen annan aktör och konkurrerar ut blocket?

Själv slutade jag annonsera ungefär då, typ 2016, var kanske min sista annons. För då gick det inte längre.
Sen slutade jag köpa typ 2018-19, ungefär då skedde nog mitt sista köp, det var i alla fall i samband med att man skulle tvingas till något blocket-konto för att se telefonnummer och kunna kontakta.
Så där mot slutet var den endast de som skrivit ut telefonnummer i själva annonsen som hade en chans att få sälja till mig (och förmodligen tiotusentals andra som inte heller ville registrera sig).
Jag fortsatte (dumt nog) säkert i något år till och kolla annonser, men insåg ju till sist att det är ju ingen mening.
Så blockets sida har inte öppnats här hemma på säkert över tre år nu.

Jag tror att blocket har lyckats vaska fram i sitt kundunderlag rätt bra.
Alla som håller på med scams har registrerat sig (naturligtvis) och alla som har som livsstil att trakassera säljare med skambud, kompis-sista-priset osv 10 sekunder efter att annonsen är publicerad har ju naturligtvis också ett konto.
Men väldigt många normala personer har övergett blocket för länge sedan.
 
J
Men var ska man kränga sina grejer då?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J johmi skrev:
Men var ska man kränga sina grejer då?
Jag tror att "de flesta" säljer via lokala Facebook-grupper nu och/eller via Marketplace som kan sägas vara Facebooks motsvarighet till Blocket, men det är gratis att annonsera där.
 
Knepigt när man vägrar Fejjan bara. :sweat:
 
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Knepigt när man vägrar Fejjan bara. :sweat:
Ja, verkligen ... Jag har en känsla också av att Blocket egentligen var bättre (nuförtiden är det väl tveksamt) när det gällde att sälja större grejer/maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.