Varje år har jag att samla upp en faslig massa löv från min kastanj. Den har en sjuka som gör att de behöver samlas in och skickat till förbränning för att döda larverna så jag kommer inte undan.

Ett j-a jobb och brukar få ihop 20-25 svarta sopsäckar och pressa innehållet genom att kliva i och pressa med kroppsvikt. Funderade därför på om det finns något slags redskap för trädgårdsbruk som gör detsamma som de större balpressar man använder i jordbruk, t.ex. då de gör höbalar? Om det inte finns borde det vara en affärsidé men jag har Googlat en del utan att hitta. Någon som vet?

Jag klipper sönder löven med välslipad kniv på motorgräsklippare först, sedan sätter jag på uppsamlaren och klipper ett snäpp kortare, häller ner uppklippt i sopsäckar av kraftig plast.
När säcken är fullt stoppar jag ner dammsugare munstycket i löven och startar den, samtidigt som all luft sugs ut så stampar jag på påsen! Stäng dammsugaren, vira öppningen hårt när du drar ut munstycket, vänd upp och ner på påsen så man låser öppningen!
Nu har du en liten klump men lika tung som om det var ett cementblock.
Reduktionen är 10 säckar till 1 säck!

• Gilla
DanMicke och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr funkar inte den metoden i mitt fall. Kastanjemal har angripit trädet för ett par år sedan. Deras livscykel är att de larver som finns i löven blir utvecklade små mal som kläcks på våren, flyger upp och 'infekterar' de nya löven. Enda sättet att bekämpa denna mal (som för ett 10-tal år sedan invaderade söderifrån) är att samla in löven och bränna dem. Det har i alla fall reducerat angreppen på de nya löven och samtidigt blir det mindre spridning till andra träd. Många hästkastanjer har blivit angripna. Det ser ungefär ut som hösten kommer i juni.

Så för mig, som bor i södra Skåne hinner jag inte att klippa ner löven med klipparen. De sista föll för någon vecka sedan i år och jag kör inte klipparen så sent och i blött material.

Däremot köpte jag en lövsug som samlar i en säck och fick det lika finfördelat och som du säger kunde få kompakt i säckarna. Men detta moment var struligt. Uppsamlingssäcken var för liten och blev snabbt full och likaså kärvade sugen så ofta p.g.a. skit som kommer till kvarnen. Det blev så pass mycket extrajobb att samla på det sättet att inte mycket var intjänat.

DÄREMOT föreställer jag mig att om jag nu kunde samla löv och lägga dem i någon form av lagom stor balpress så skulle jag tjäna både tid och urtrist arbete. Finns verkligen inte den produkten?

Nått sånt här kan kanske funka men blir kanske dyrt?
Begagnad sittande balpress, Orwak 5030 B, industriell utrustning, teknisk specifikation, kontaktinformation, blå säck i press.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Taxture skrev:
Nått sånt här kan kanske funka men blir kanske dyrt?
[bild]
Ser idealiskt ut men misstänker att den kostar väl mycket? Ibland får man låta kroppen göra det plånboken lider mer av men det är så förb trist och att kliva i och ur en säck ett par hundra gånger är ett lidande :) . Tänkte mig någon lite mindre historia som någon tagit fram för trottoarbönder.

Sett såna på Blocket för mellan 5-20 tusen

T Taxture skrev:
Sett såna på Blocket för mellan 5-20 tusen
Får väl önska mig en av döttrarna i julklapp men chansen att det blir en sådan är nog minimala ;)

En ställning där du ställer säckarna och sen drar du ihop dem med spännband och avslutar med plastband med låsning eller snöre och en "truck hitch" för att kunna dra åt lite extra. Stoppa in band/snöre under säcken först.

Fast det är enklare att hyra bigbag eller en container.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.