Ett ekologiskt tips som funkade för mig i helgen var kokosolja (ekologisk men det spelar nog mindre roll). Jag smörjde in hela bladet på snöskyffeln på samma sätt som om det varit en bakplåt och det satt kvar under hela skottningen. Kokosolja är inte vattenlösligt.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
A
Jag tyckte faktiskt att det gick jättebra att skotta bort snön med plåt, har inte provat med plast
 
  • Fyrhjuling med plog i snö, natt, starka lampor, mörk skogsbakgrund, snöfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Köpte e liten plastflaska silikonolja på biltema för decennier sedan, för ruggade skidor i nollföre. Räcker i evighet och perfekt för sådana här fall. Stearin är förstås korrekt old-school, värm skyffel o stearin så flyter det ut lätt o lägger sig tunt ...
 
A AbRhesus skrev:
Jag tyckte faktiskt att det gick jättebra att skotta bort snön med plåt, har inte provat med plast
Jojo, det där är väl alla snöskottares våta dröm! :love: Tyvärr är det ju inte alltid motiverat eller möjligt för vanliga småhusägare i stad eller förort.
 
  • Haha
AbRhesus
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Gnida in bladet med stearinljus kan funka.
Eller med selikonspraj
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har det knappast kommit 50cm tung blötsnö
40 cm bara i måndags f.m. Sen kom det mer på e.m.
 
J
A AbRhesus skrev:
Jag tyckte faktiskt att det gick jättebra att skotta bort snön med plåt, har inte provat med plast
När jag skottar trottoaren utanför huset på villagatan hade det varit betydligt krångligare med ett maskineri om så plogen varit i guld, än med en vettig skyffel från vilket byggvaruhus som helst.
Gärna plast faktiskt, hela skyffeln. Enkelt att hantera.
 
Bästa snöskyffel jag ägt var en morfar gjorde under krigsvintrarna. Helt i trä utom "eggen" som hade en tunn plåt vikt över sig. Ville bara ha lite stearin på sig inför vintern. Vet inte vad det var för trä men ytan var svedd så han hade nog hållit den försiktigt över en brasa. Tyvärr har jag inte kvar den. Någon knölföda stal den ihop med en del annat vid ett inbrott i stugan.
 
6timmar med skyffel :O Jag hade åkt och köpt ett bättre hjälpmedel långt tidigare + har både plast rakor och aluminium skyffel och aldrig haft problem med Stockholmssnön som du verkar haft. Tom. snösläden har skött sig fint (plast)
 
joakim_j joakim_j skrev:
Tackar! Det skall jag testa nästa gång! Jag har någon sparad stump som brukar gnida in formvirke med när jag gjuter betong.
Om du skottar i sex timmar så har du väl en så stor tomt att det är försvarbart att köpa någon form av maskin. Snöslunga, traktor, väghyvel.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
O olyckligaolle skrev:
Om du skottar i sex timmar så har du väl en så stor tomt att det är försvarbart att köpa någon form av maskin. Snöslunga, traktor, väghyvel.
Jag har en skafttomt, så ca 50 m uppfart. Sedan plats för att vända bilarna osv. Problemet är att jag inte har någon bra plats att slunga snön till. Jag har ju granntomter på båda sidorna om min uppfart, och ut mot vägen finns ingen plats heller.

Dessutom räknar jag med att jag skottar ungefär tre gånger om året i genomsnitt, så även om en snöslunga hade varit användbar den här helgen så är det svårt att motivera på det stora hela... Eller en väghyvel för den delen.
 
  • Gilla
olyckligaolle
  • Laddar…
Det finns en enkel lösning. Smörj in snöskyffeln (av metall) med olja, sen fastnar ingen snö.
Samma gäller för snömaskin, ta en trasa och gnid olja på metalldelarna speciellt vid utkastet, där det ofta kärvar annars.
 
J
joakim_j joakim_j skrev:
Jag har en skafttomt, så ca 50 m uppfart. Sedan plats för att vända bilarna osv. Problemet är att jag inte har någon bra plats att slunga snön till. Jag har ju granntomter på båda sidorna om min uppfart, och ut mot vägen finns ingen plats heller.

Dessutom räknar jag med att jag skottar ungefär tre gånger om året i genomsnitt, så även om en snöslunga hade varit användbar den här helgen så är det svårt att motivera på det stora hela... Eller en väghyvel för den delen.
Grannen här, en bit utanför Gbg, har använt sin sprillans nya nu fem år gamla snöslunga en gång tror jag. Vad jag sett åtminstone, men det är möjligen ytterligare en gång till och inga fler.
Att de ens säljs och marknadsförs i de södra delarna av Sverige borde vara förbjudet.

Med det inte sagt att jag vet var du bor, men med skottning tre gånger om året får du inte jättemycket snö förmodar jag.
 
Sprayar och smort med silikonspray, funkar toppen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.