Hej!

Hur gör man för att få till en bra anslutning av keddy här? Hålet är fyrkantigt upp i öpnna spisen.
Ser ut som att det är något slags hyllplan uppe i rökkanalen

. Vit kakelugn med tre ljus och järngrind, vedkorg bredvid, skandinavisk inredningsstil, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en mörk fyrkantig öppning med smuts och repor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt och se, men jag installerade en keddy för någon månad sen och gjorde som så här.
Bila/kapade upp ett hål ovanför övergången mellan rör och murstock och ett hål under övergången. Det övre hålet satte jag igen med hjälp av en sotar lucka. Det undre ett värme galler.

För att få ett runt hål så stoppade jag upp ett spiro rör som va lite större än kamin röret i omkrets, sedan så tältade jag det underifrån med glasull men lämnade 5-6cm från glasull till överkant rör. Det utrymmet gjöt jag igen med bruk.
När de hade härdat så hade jag då en "rund rökgång" att ansluta kamin röret emot.
Stoppade bara upp kamin röret i spiroröret, passade in kaminen och drevade de sen tätt med glasull.

Det går säkert att gjuta in kamin röret direkt men inget keddy rekommenderar, då röret expanderar vid värme och spräcker i sin tur bruket.

Monterade min kassett med ett kit liknande detta
https://skorsten.se/nsp-anslutningssats-162mm.htm
Köpte från eldabutiken ihop med kassetten.

Knackade upp ett hål runt spjällarmen och tog bort hela spjällramen, klippa till inmurningsstosen och banka fast sen gjöt jag en kaka ovanpå den med fall från rökhyllan så allt sot faller med ner i kassetten.
Så in med stenen jag knackade loss från spiskåpan och putsa över.

Men din spis, det ser ut lite som en murspis utan luckor, har du en sotlucka i underkant på andra sidan av den också? Då lär du ha rökgångar i sidorna av den, som en kakelugn fast utan luckor.
Kan bli knivigt att få drag i en modern kasset då.

V vinylskiva skrev:
Monterade min kassett med ett kit liknande detta
[länk]
Köpte från eldabutiken ihop med kassetten.

Knackade upp ett hål runt spjällarmen och tog bort hela spjällramen, klippa till inmurningsstosen och banka fast sen gjöt jag en kaka ovanpå den med fall från rökhyllan så allt sot faller med ner i kassetten.
Så in med stenen jag knackade loss från spiskåpan och putsa över.

Men din spis, det ser ut lite som en murspis utan luckor, har du en sotlucka i underkant på andra sidan av den också? Då lär du ha rökgångar i sidorna av den, som en kakelugn fast utan luckor.
Kan bli knivigt att få drag i en modern kasset då.
Okej det var ju synd! tror att den benämns som rörspis och det är mycket riktigt sotluckor nere vid golv på båda sidor.

Tycker inte att den ger mycket värme när man eldar.

W widdde skrev:
Okej det var ju synd! tror att den benämns som rörspis och det är mycket riktigt sotluckor nere vid golv på båda sidor.

Tycker inte att den ger mycket värme när man eldar.
Jo all rumsluft den där suger i sig som den ser ut nu lär kyla ner murverket rätt bra, men det blir ju mysigt med stor öppen spis.

Du skulle ju kunna höra med en kakelugnsmakare om det går att minska ner öppningen och montera luckor på den, blir som en kakelugn utan kakel.

Ska du använda den som en öppen spis med kassett lär du få ansluta den direkt till rökgången och förbigå sidokanalerna. Blir lite mer mureri än vanlig öppen spis men inget som är omöjligt.

V vinylskiva skrev:
Jo all rumsluft den där suger i sig som den ser ut nu lär kyla ner murverket rätt bra, men det blir ju mysigt med stor öppen spis.

Du skulle ju kunna höra med en kakelugnsmakare om det går att minska ner öppningen och montera luckor på den, blir som en kakelugn utan kakel.

Ska du använda den som en öppen spis med kassett lär du få ansluta den direkt till rökgången och förbigå sidokanalerna. Blir lite mer mureri än vanlig öppen spis men inget som är omöjligt.
Tack för tipset! ska se om det är möjligt att lösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.